vilma Startet 21.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2007 Vi har en Viknes 830 med en 4LHA-DTP motor. När vi ska byta olja läser jag på yanmars svenska sida att enbart ren mineralolja ska användas. Varför då? På viknes sida läser jag (i yanmars handbok) att man kan även använda syntet olja. Kan någon reda ut detta? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 21.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2007 Bruk mineralolje som spesifisert. Det er mange teorier om hvorfor du ikke skal bruke syntetisk olje. Jeg er ingen eskspert, men bruker 15W-40 mineralrolje, som spesifisert for min 4LHA-STP, fordi jeg bruker båten min mye til fisking og dermed mye tomgangskjøring. Teorien sier at mineralolje er bedre enn syntetisk ved mye tomgangskjøring da den reduserer faren for såkalt glassering av sylinderveggene og dermed lavere effektivitetsgrad grunnet lavere kompressjon. Det er sikkert andre på forumet som kan utdype begrunnelsen for mineralolje. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
vilma Svart 22.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 Det som jag tycker är konstigt är att på den svenska sida säger yanmars representant att man får enbart ha API klass CE och CD men på den norska sidan rekomenderar de valvoline All Fleet Extra 15w-40 som är av klass CI-4 . Vi har nämligen köpt Texacos Ursa Super TD 15W-40 som uppfyller API-Service CI-4 /CH-4 / CG-4 /CF-4 /SL. Kan vi använda då denna oljan? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 (redigert) Motoren din er en 100% mekanisk motor. Den skal i følge produsenten ha 15-40 mineralolje API-klasse CD eller bedre. Punktum. Dette ihht produsentens egen driftshåndbok som jeg har fremfor meg akkurat nå. Du kan selvfølgelig ha bedre olje enn minstekravet, og det har du antagelig da CD er en utgått betegnelse. Viskositeten bør du imidlertid prøve å holde deg til. Du kan bruke oljen du har kjøpt. Syntetisk olje smører nødvendigvis ikke bedre enn mineralolje. Syntetisk olje har enkelte store fortrinn. Den klarer lave temperaturer uten å bli for tykk. Den klarer også konstant forhøyet motortemperatur uten å miste smøreevne og oksidere. I tillegg har den lenger levetid. Så hvis man ikke trenger noen av disse tre tingene? Da sier produsenten av motoren at oljen bare behøver å være slik eller slik. Og det har de altså gjort..... Hva Yanmar Norge måtte finne på å mene er knekkende likegyldig. Følg motorprodusentens anbefaling. Redigert 22.Juli.2007 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.