Jump to content

byte av olja yanmar 4LHA-DTP

vilma

Recommended Posts

Bruk mineralolje som spesifisert. Det er mange teorier om hvorfor du ikke skal bruke syntetisk olje. Jeg er ingen eskspert, men bruker 15W-40 mineralrolje, som spesifisert for min 4LHA-STP, fordi jeg bruker båten min mye til fisking og dermed mye tomgangskjøring. Teorien sier at mineralolje er bedre enn syntetisk ved mye tomgangskjøring da den reduserer faren for såkalt glassering av sylinderveggene og dermed lavere effektivitetsgrad grunnet lavere kompressjon. Det er sikkert andre på forumet som kan utdype begrunnelsen for mineralolje.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Det som jag tycker är konstigt är att på den svenska sida säger yanmars representant att man får enbart ha API klass CE och CD men på den norska sidan rekomenderar de valvoline All Fleet Extra 15w-40 som är av klass CI-4 . Vi har nämligen köpt Texacos Ursa Super TD 15W-40 som uppfyller API-Service CI-4 /CH-4 / CG-4 /CF-4 /SL. Kan vi använda då denna oljan?

Motoren din er en 100% mekanisk motor. Den skal i følge produsenten ha 15-40 mineralolje API-klasse CD eller bedre. Punktum. Dette ihht produsentens egen driftshåndbok som jeg har fremfor meg akkurat nå.

Du kan selvfølgelig ha bedre olje enn minstekravet, og det har du antagelig da CD er en utgått betegnelse.

Viskositeten bør du imidlertid prøve å holde deg til.

Du kan bruke oljen du har kjøpt.

Syntetisk olje smører nødvendigvis ikke bedre enn mineralolje. Syntetisk olje har enkelte store fortrinn. Den klarer lave temperaturer uten å bli for tykk. Den klarer også konstant forhøyet motortemperatur uten å miste smøreevne og oksidere. I tillegg har den lenger levetid.

Så hvis man ikke trenger noen av disse tre tingene? Da sier produsenten av motoren at oljen bare behøver å være slik eller slik. Og det har de altså gjort..... :smiley: Hva Yanmar Norge måtte finne på å mene er knekkende likegyldig. Følg motorprodusentens anbefaling.

Redigert av Lotus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...