froesak Startet 21.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2007 fikk en ny propell til en suzuki df 9,9 Den nye er 9,25X10 og den gamle ser det ut til att det står 9 1/4 X 7 på hva vil bli forskjell på disse to med tanke på fart og turtall? Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 21.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2007 Hei ! Ser du her, ser du at Maritim leverer 3 utgaver til denne motoren. Det siste tallet er stigningen, og kan betraktes som et gir. Jo høyere tall, jo mindre båt greier den å få i plan - men så går det desto fortere om du kommer opp. På min DT 9.9, tror jeg standardpropellen er 9,25x9. Imidlertid er motoren spec'et med et vistt turtall, og man skal velge den propellen som gir dette turtallet. Som du ser dersom du går fra 7 til 10 i stigning, beveger du deg fra ene endepunktet til det andre, og forskjellen vil i høyeste grad bli merkbar. Var jeg deg, ville jeg sjekket det 7 tallet en gang til - så vidt jeg kan forstå må det være snakk om en ganske spesiell propell. http://www.maritim.no/default.aspx?id=224 -koh Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 22.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 Jeg har vært ute og prøvd båten og forskjellen jeg merket var: 0.2 kn på toppfart men jeg får maxfart selv om ikke gassen er helt i bunn. det siste flyttet på gasen øker kun rpm ellers så fikk jeg ei behaglig marsjfart på ett lavere turtall enn før. Har en 18fot båt så max fart er kun 6 kn. før så var det mest behagelig og ligge på rundt 3 kn da gikk det stillest og vibererte minst. Nå kan jeg ligge på rundt 4,5 kn i det samme støynivået. Ellers så virker det som att jeg ikke får så høyt turtall som før. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 22.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 OK - hvis det er en såpass "tung" portefølje, tror jeg neppe en 10' propell er tingen for deg. Kan nok være at du finner turtallet behagelig, men det kommer nok litt an på hvordan motoren opplever det også. Motorer generellt har ikke godt av å "slite" tungt på for lavt turtall. Imidlertid har jeg ingen ide om hvor skadelig det kan være for en slik motor. Jeg har en 10'er propell på min Zodiac 310 RIB - men da snakker vi om en 40 kg båt - og det går nok litt fortere. Med 6 knop snakker vi vel om noe som ligger godt nede i vannet, og jeg ville tro at en 8" må være mer riktig enn 10" - 7" visste jeg ikke fantes - men det gjør det åpenbart. Skal det bli riktig - må du forøke å få lånt deg en turteller, så ser du hvor på skalaen du ligger. Min DT9.9(97 tror jeg) skal ligge mellom 4500 og 5500 på full gass - så det er jo et visst slingringsmonn. -koh Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 22.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 Hei takker for svar. Jeg bruker denne båten til trolling så 95% av tia så går den på lite gass (2.5-2,8 kn) Men syntes kanskje att kjølevannet virket litt varmere når jeg hadde kjørt litt på full gass nå enn når jeg gjorde det før. Men i lavt turtall og rundt 3 kn virker det ikke som den sliter eller går tungt. Kan dette da være skadlig for motoren slik att jeg burde bytte til 8" eller 9" propell? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.