tomcat Startet 21.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2007 Hei! Nå er jeg i mål med installasjon av ny Mercruiser CMD 1,7 DTI med alpha one drev og hadde første start for noen dager siden. En liten ting jeg lurer på er om drevet er fylt med olje på forhånd eller om det skal fylles fra monitortanken som sitter på motoren. Jeg har fulgt anvisningen og fikk olje frem i "tuppen" på gimbal-huset ved å holde denne inne i veeeldig lang tid. Ser at det kanskje har sunket ca fem millimetere fra monitortanken siden første gangs oppstart. Servostyringen måtte jeg fylle på tre ganger før nivået stabiliserte seg, men jeg ser ikke slik tendens på drevet. Dette må vel da bety at drevet er fylt med olje fra fabrikk og kun benytter monitortanken til nivåkontroll/topping? Noen som har peiling? Sitér dette innlegget Link to post
borref Svart 21.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2007 Ved skifting av olje tapper og fyller jeg alltid via drevet. Det er en skrue nederst i forkant (du tilter drevet slik at dette blir laveste punkt) og en lufteskrue lenger opp. Når man fyller pumpes først oljen opp inntil det kommer olje ut lufteskruen. Deretter settes lufteskruen på og man fortsetter å pumpe inntil olja når nivåmerket i beholderen som er festet på motoren. Etterfylling gjøres via nivå beholderen. Hvorvidt drevet er fylt når du får det eller ikke kjenner jeg ikke til. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 21.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2007 Og nivået vil synke litt i beholderen etter første tur. Slik skal det være. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
båtmannen Svart 22.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 Det skal være olje i nye drev. Var ihvertfall det i mitt som je fikk sammen med min 1.7dti. Hvor får man kjøpt pumpe til å pumpe inn olje ved oljeskift? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 22.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 Pumpa får du kjøpt av motorverksted/forhandler/velassorterte marinaer. Samme hull/gjenger på Mercruiser/Mercury som på Johnson/Evinrude. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
tomcat Svart 22.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 Jeg sjekket i dag og det er fyllt med olje fra fabrikk ja. Åpnet såvidt påfyllingsskruen nederst på undervannshuset og da kom det olje ut, nivået sank i monitoren på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.