roesok Startet 21.Juli.2007 Del på Facebook Startet 21.Juli.2007 Når en snakker om å ankre opp så er det ofte synonymt med bruk av dregg. Jeg har også i alle år benyttet en tradisjonell paraplydregg. Og de selges overalt til en rimelig penge. Det siste var en 8 kg dregg, problemet var at den fungerte dårlig. Om det ble ankret opp og det kom en liten bris så ble dreggen slept bortover bunnen. Leste litt om emnet og kjøpte et slikt 5 kg anker hos Biltema. Dessuten et par meter kjetting. Er det dette som kalles Bruce-kopi? Uansett, det fungerer utmerket, selv om nok kjettingen også gir positiv effekt.! Mye bedre enn den tyngre dreggen jeg hadde tidligere. Det er derfor underlig av det fortsatt er paraplydreggen de fleste forbinder med - og benytter ved oppankring. Dette plogankeret er rimelig, tar ikke mye plass og ikke minst; det fungerer bra! Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Gismo Svart 21.Juli.2007 Del på Facebook Svart 21.Juli.2007 Har tidligere hørt en del negativt om Bruce ankeret, men på Årøen vi kjøpte i sommer var det 7,5 kg Bruce anker og ankervinsj med kjetting. Svogeren min med en del båterfaring mente att dette var alt for lett og jeg ville få problemer. Har opplevd til nå tre ganger i sommer at det blåser opp og andre mister dreggfeste, også svogern, som sliter og drar på 16 kg paraplydregg, mens vi henger som støpt fast. Det eneste problemet jeg kan tenke meg er ved steinbunn/fjell, men der er det vel ikke noen andre som hjelper heller. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Det er derfor underlig av det fortsatt er paraplydreggen de fleste forbinder med - og benytter ved oppankring. Det vet jeg ikke om stemmer. Jeg har aldri forbundet ordet dregg med paraplydregg, og kjenner heller ingen som bruker paraplydregg. Det egner seg kun som kaffedregg i åpen robåt. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Har tidligere hørt en del negativt om Bruce ankeretHar aldri hørt noe negativt om Bruce (bortsett fra prisen for en del år siden, før patentet gikk ut) og har akkurat samme erfaring som deg: Paraply slipper på de fleste underlag og Brucen sitter Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sydvesten Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Jeg kjenner ingen som bruker paraplydregg og heller ingen som forbinder oppankring med paraplydregg, selv om jeg har sett dette brukt på joller og slikt... Det er kun ankre som gjelder ved oppankring etter mitt syn, så kan en diskutere seg gul og blå om hvilket anker som er best. Paraplydreggen egner seg nok best i butikkhyllen, jeg har riktignok en paraplydregg fra Bilteme ombord på under 1 kg, den bruker jeg til å lodde dybden med i havner for å sjekke dybden rundt kjølen, samt muligheten for en ekstra ankerdram ved bruk av denne.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtummel Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Jeg kjenner faktisk én som bruker paraplydregg på en seilbåt som er et halvt skonummer mindre enn min, men til gjengjeld er kjettingen lang og solid. Mundre båtnaboer påpeker at med så mye kjetting kunne han egentlig brukt en Donaldhefte i stedet for paraplydreggen. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Jeg har 3 stk paraplydregger ombord. 1. stk. 0,5 kg for tilgang på ankerdrammer, hvis vi ligger for lenge. 1 stk.5 kg .til jolla. Og 1.stk 12 kg's med 6 meter kjetting. som er ment som ett reserve anker. Ligger vel ett 7 kg. bruce nede i kassa forut også. Men hoved ankeret er ett 10 kg bruce på vinchen akter. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
HC74 Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 1. stk. 0,5 kg for tilgang på ankerdrammer aha! Jeg har alltid lurt på hva de bittesmå dreggene egentlig var til... :) Selv har jeg to paraplydregger i båten min (tror de er rundt 7kg), hvorav den ene med noen meter kjetting i tillegg. Nå er jeg stort sett bare utpå i godvær også da. mvh HC Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Du skal ikke kimse av små paraplydregger (1-2 kg). Har altid en med 10-15 m line liggende foran som kastedregg. Fint når man skal fortøye til land med anker akter. Spesielt om man er alene kan det bli hektisk og passe på at båten ikke går i fjæresteinene samtidig med at man selv skal hoppe iland for å feste tau, da er det greit å ha en liten dregg som man kan kaste iland for midlertidig feste. Så kan man fortøye sjikkelig etterhvert. Men jeg må tilføye at dette er det eneste den duger til. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
BårdK Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Jeg har skålanker men vurderer å gå over til bruce/bruce-kopi. Noen som vet om jeg må skifte festeanordning på vinsjen for å bruke bruce? Sitér dette innlegget Link to post
MrAnders Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Du skal ikke kimse av små paraplydregger (1-2 kg). Har altid en med 10-15 m line liggende foran som kastedregg. Fint når man skal fortøye til land med anker akter. Spesielt om man er alene kan det bli hektisk og passe på at båten ikke går i fjæresteinene samtidig med at man selv skal hoppe iland for å feste tau, da er det greit å ha en liten dregg som man kan kaste iland for midlertidig feste. Så kan man fortøye sjikkelig etterhvert. Men jeg må tilføye at dette er det eneste den duger til. Mulig alle kjente til det trikset, men det var nytt for meg og en smart løsning. Den bittelille dreggen som var tiltenkt pynt i gummibåten skal nå få ny bruk. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Dregg (vanlig sammeleggbar) er bedre en sitt rykte når den får noe vekt. Jeg brukte en 10 kg dregg m/daumann på min tidligere 5 t/33fots båten til akterfortøyning i 13 år og opplevde kun en gang å komme på drift. Men det hente att jeg fikk dårlig feste på hard bunn, da var dreggen til lite nytte. I dag bruker de flest Bruce og det er et meget bra anker, men dette har også sin svakhet på hard bunn. Når det gjelder de latterlige små skålankerne som mange motorbåter går rundt med, så er disse knapt en dårlig vits. Her bør skipprene tenke på hva det kan bety å gå i fjæra, og hadde jeg vært et forsikringsselskap så vil de ikke ha fått fem flate øre av meg :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Hvorfor paraplydregg? Kan ikke skjønne annet enn at det skyldes uvitenhet. De som har fulgt diskusjonene her på forumet er jo vel kjent med alternativene, men blant "vanlige folk" er anker ensbetydende med paraplydregg. Denne kjenner de og tar ikke sjansen på å kjøpe noe annet. Som jeg skrev i en annen tråd har Biltema 2kg "Bruce", det ideelle jolleanker. Men få butikker tar det inn da det kun er paraply som selger. Paraply må få tak i stein/fjellsprekker for å gi feste. På sand glir den bare bortover med en fart som er proposjonal med draget i kjettingen. Og der det er naturlig å slippe ankeret når man skal fortøye for natten er det så godt som alltid sand eller leire. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Nei dreggen er ikke verdens beste anker, men mange anker er ikke det! Som jeg skrev handler det også mye om vekt og små paraplydregger u/kjetting og daumann er sikkert som et donalhefte. Bruce er et godt anker, men ikke alltid. Støpte Bruce setter seg ikke alltid på hård bunn pga av ukvasse skjær (støpte anker på ha en viss tykkelse). Det hender også at de "fanger stein". Det er derfor viktig at ikke en henger seg opp i en ankertype på samme måten som med dreggen slik at anker blir synonymt med Bruce. Alle burde ha minst to typer anker ombord for ulike forhold, f.eks et Bruce og et plateanker. Jeg har selv skiftet ut mitt 20 kg Bruce hovedanker med et 20 kg Rochna ploganker som også setter seg godt på hård bunn. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Hvorfor paraplydregg? Kan ikke skjønne annet enn at det skyldes uvitenhet. Jo, plass i integrert ankerkasse. Hos meg passer det da bare paraplydregg og andre temmelig flate typer. Ser akkurat nå at Seatronic har en sammenlegbare Bruce-kopi: http://www.seatronic.no/vinsj.htm#anker - noen som har erfaring med dette? Har forøvrig så langt ikke hatt store problemer, men aksepterer uten problemer at andre ankertyper er bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Beste argumentet for paraplydreggen er at det er sammenleggbart. I sammenslått tilstand er det enkelt å håndtere, enkelt å stue bort og tar liten plass. Eneste ankeret jeg har vært borte i med tilsvarende egenskaper var et sammenleggbart stokk-anker, som heller ikke er av de bedre. Siste statistikk den gang Tollvesenet drev småbåtregisteret sa 2/3 av de registrerte båtene var 20' eller mindre. Vil tro at de færreste av disse benyttes til overnatting. Behov for disse vil i hovedsak dekkes av en kaffedregg for godværsturer og fiske. Er nok her det store "paraply-markedet" er. Håndterbarhet, behov og pris er nok det som gjør paraplydreggen populær. PS! Har ennå til gode å se en vinsj som er utstyrt med paraplydregg! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jens_P Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Ser akkurat nå at Seatronic har en sammenlegbare Bruce-kopi: http://www.seatronic.no/vinsj.htm#anker - noen som har erfaring med dette? Spurte om det samme her uten å få respons. Var innom Seatronic og vill kjøpe et den gangen. Prisen i katalogen var mildt sagt villedende, var avhengig av de internasjonale metallprisene. Katalogpris den gang var omtrent 50% av beregnet utpris. Det var ikke lagervare. Dengang hadde de solgt få og hadde få/ingen tilbakemeldinger om det fungerte. Ble anbefalt å gå opp en størrelse i forhold til det tabeller for Bruce viser. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
SveinHa Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Dregg (vanlig sammeleggbar) er bedre en sitt rykte når den får noe vekt.For å få samme feste med paraplydregg kreves bortimot dobbel vekt i forhold til Bruce. Der finnes tabeller som sammenligner de forskjellige ankervektene men jeg holder nå en knapp på Bruce, CQR og denslags anker uansett. Ankeret skal jo opp igjen også så derfor bør en ikke ha så alt for mange unødvendige kilo i enden på kjettingen/tauet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
roesok Svart 22.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 (redigert) Jeg har aldri forbundet ordet dregg med paraplydregg, og kjenner heller ingen som bruker paraplydregg. Det er min subjektive oppfatning at paraplydregg er mye brukt. Og som Ingar skriver så er gjerne anker ensbetydende med paraplydregg av "vanlige folk". Uttrykket "å kaste ut dreggen" henspeiler vel også på paraplydregg. Har ennå ikke fått direkte svar på om det avbildede ankeret jeg kjøpte er Bruce-kopi, men etter kommentarene er det vel det...? Redigert 22.Juli.2007 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
SveinHa Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Det er nok en Bruce-kopi ja. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Victora III Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Har erfaring med alle ankertypene inkl. paraplydregg, og det er ingen tvil om at du skal ha en skikkelig tung paraply-dregg for å få noenlunde feste. Ikke helt med Ingar en ikke får feste om det ikke hekter seg i stein eller fjell. Har dradd opp mye søyle på paraplydreggen gjennom årene . , men paraplydreggen er definitivt best egnet til mindre båter. Bruce med kjetting har jeg definitivt best erfaring med. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 (redigert) Jeg har paraply dregg i min båt ,syntes dette er tungt og lett for og drive osv.Så hvor mye kilo Bruceanker anbefaler dere til min Hasla 3 tonn.Jeg tror jeg har ca 10 kg paraply pluss kjetting på ca 4 meter nå.MvhBjørn Redigert 22.Juli.2007 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Kosmix Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Heisann! Jeg har fulgt med på denne tråden da jeg har paraplydregg selv, og har siden jeg kjøpte båten hatt lyst til å bytte denne i et Bruce eller lignende. Jeg har ikke noe kurant måte å oppbevare dreggen på, og det er plunder, heft og riper i gelcoat når jeg skal påkke ut/sammen paraplyen. Jeg trodde Bruce-kopien var svinedyr, men ser nå at de koster hhv. ca 300,- og 450,- for 7,5 og 10 kg. Overkommelig. Båten er 26ft og ca 1600kg pluss mannskap og ting og tang, og kaffidreggen er 10kg med 2 m kjetting. Om jeg bytter til Bruce-kopi, kan jeg da klare meg med 7,5 kg? Noen som har tanker om det? ...Jeg har en skral hånd så ankervinsj hadde definitivt vært tingen for meg, men jeg er nå uten da. Vil gjerne ha så lett som mulig, men ikke lettere enn at jeg kan føle meg trygg når jeg ligger på svai. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Kosmix Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Da er vi visst to som lurer, Hasla 26 Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
roesok Svart 22.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Til Kosmix og Hasla 26: Jeg hadde som sagt en 8 kg paraplydregg og 5 kg Bruce er mye bedre. En 7,5 kg + kjetting vil nok fungere greit men på en 26 fots båt er kanskje 10 kg det beste valget. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.