Jump to content

Hvorfor dregg?

roesok

Recommended Posts

Kosmix. Det holder mer en "lenge" med en 7,5 kg Brucekopi, men jeg ville spandert på meg 5 - 6 meter med kjetting om jeg var deg. Jeg har en båt på 3,5 t og foran bruker jeg en 7,5 kg`s med en kjetting som er 3 m 6 mm nærmest dreggen og 2 m 8 mm etter denne. Dette for å spare litt vekt på kjettingen samt at jeg har god tyngde lengst fra ankeret.

Dette sitter.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.

Takk for svaret, roesok.

Da er det kanskje rimlig å anta at 7,5 kg Bruce er nok siden båten min er lett og jeg har 10 kg. kaffi fra før, men jeg skal ta en tur i butikken og løfte på dem og kjenne hvor mye de 2,5 kg-ene utgjør.

Redigert: Til Ojda,

Da skal jeg hvertfall vurdere 7,5. Det tar jo også mindre plass, så får jeg heller legge til 2,5 kg kjetting.

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Jeg har også 7, 5kg Bruce kopi, og er fornøyd med denne. Båten er 27 fot og ca 3,6 tonn, og 7,5kg kopien sitter som støpt. I tillegg har jeg 2m 10mm kjetting, og en liten daumann jeg firer ned ved behov. Hovedgrunnen til å bruke daumann er å få litt drag/svikt i tauet, den tar bølger etc finere da og ligger ikke og napper i ankertauet så mye. Ankeret har nok nesten like greit feste uten denne.

Grunnen til at jeg valgte 7,5 kg i stedet for 10 kg, er at denne lar seg akkurat såvidt vri ned under en av benkene akterut. En 10 kg hadde vært vanskeligere å plassere ombord. Pluss at 7,5 kg'en er lettere å dra opp da...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Etter tilsvarende diskusjon i fjor, byttet jeg til Bruce (kopi), selv om 6-7 års erfaring med å overnatte på Paraplydregg tilsa at det går fint (men velger sted å overnatte etter vindrettning da).

Første forsøk på å legge til med Bruce resulterte i 4-5 forgjeves forsøk på å få feste. Byttet da i forbannelse tilbake til paraplyen, og den festet på første forsøk (som vanlig).

Bruce'en har ligget ubrukt som reserve anker siden. Har nå 7-8 års positiv erfaring med Paraply. Båten er 24 Fot og under 2tonn.

Kanskje på tide å gjøre ett nytt forsøk med Bruce i år . Er det noen spesielle triks man benytter for å få den til å feste (og ikke bare slepe den etter båten). Den må jo kjøres ned, men så lenge den ikke tar tak, men bare sleper oppå bunn, hjelper jo ikke det.

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg rotet litt i noen gamle arkiv jeg har på PCen ombord og fant dette: http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/af02.htm

Jeg hadde i en tidligere båt et Sea Grip anker. Jeg har senere angret på at jeg lot det følge båten, for det fungerte veldig bra. Det var slik at det var splittet i to og kunne gjøres større ved at to identiske deler kunne roteres 180 grader omkring selve festepunktet. Min erfaring var at det festet godt både på stein og sand/mudd. Kunne vært fint å ha hatt idag som forkattingsanker. Kjenner noen til hvor Seagrip anker er å få kjøpt i dag?

Jeg hadde i en tidligere båt et Sea Grip anker. Jeg har senere angret på at jeg lot det følge båten, for det fungerte veldig bra.

Jeg har et sånt til seilbåten, fulgte med da jeg kjøpte den, men hadde ingen erfaring med dette ankeret og fant heller ikke ut noe om det! Hvilket betyr at det ligger i garasjen mens jeg ombord har en Brucekopi og en stor paraplydregg. Noe som sier meg at jeg bør bytte ut paraplyen med dette Sea Grip ankeret! :yesnod:

Takk for info/anbefaling!

Har en følelse av at det er i Sverige man vil finne dette?

Fant en gammel tråd om Sea Grip: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=4423

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...