Jump to content

Hvorfor så mange skjærte motorer?


Lars K

Recommended Posts

Det spørs kanskje hva man legger i begrepet nyere.

Jeg har hørt om mange med to taktere som kobler ut den separate oljesmøringen etter at garantitiden er gått ut. (autolube, oil injection etc)

 

De som ikke gjør det kan nok oppleve at dette svikter.

Ellers kan det jo kanskje også være de som kobler ut og glemmer å ha olje på tanken fordi de er vant til å fylle uten :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

I tillegg til mangel på kjøling og olje, så kan også mangel på bensin føre til skjæring. Dvs en delvis tilstoppet dyse i en forgasser f.eks, den magre blandingen gir høyere temperatur.

(Og hvis man i tillegg har tatt bort oil injection systemet så får også den sylinderen mindre olje enn den skal ha...)

 

En annen ting er defekte tetninger i veivhuset, slik at det suges inn vann. Vannet vasker vekk oljefilm i lagre og på sylindervegger....

 

Og så motorer som har vært under vann og ikke blitt tatt skikkelig vare på, her blir det rust i lagerbaner, noe som også etterhvert fører til havari...

Rust kan også forekomme i motorer som ikke blir skikkelig konservert før lagring, slik at fuktigheten får boltre seg...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

en som driver et større båtmotorverksted her i verden anbefaler eiere - særlig de med større totaktere med oljeinjection å ha vanlig oljeblanding på bensintanken i tillegg på første tanken etter vinteropplag.

 

i følge han skjærer mange totaktere seg rett etter at de er tatt i bruk fra vinteropplag (selv om de er konserverte) hvis ikke injectionssystemet fungerer 100% sånn med en gang.

 

har vel stått noe om levring av totaktsolje ved vinterlagring her tidligere.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

eneste muyligheten for an 4T til å skjære seg er om oljen/oljetrykket forsvinner og helt fra tidenes morgen (Honda 1973 elelr så) har hatt varsel på manglende oljetrykk og litt senere varsling og redustert motoreffekt alt stopp for å hindre skjæring.

 

det er noe av hovedforskjellen mellom 2 og 4T teknologinen som gjør 4T til et mye bedre alternativ en 2T:

for det første " bader" alltid stempler/sylindere i olje og den underste stempelfjæren er en "skrapefjær" som delvis slippe rolje ut gjennom stempelringen ut til sylinderveggen og skraper med oljen ned på stemplets retur mens stemplet og sylindrevegg kontinuerlig "impregneres" med olje.

 

for at en 4T motor skal kunne skjøre seg i dag må en rekke innebyggede sikkerhetssystemer svikte samtidig (manlende oljetrykk, overteperatur - manglende kjølevann, defekt "anti-knock" - U name it) samt at motoren må kunne kjøre på full belastning - noe som er utopi.

 

i tillegg er 4T sylindrene helt glatte uten porter i sylinderveggene og nettopp deisse åpningene midt i sylinderveggene er den største svakheten på totaktsmotorer og noe som ligger i designet og noe man aldri kommer utenom.

det kommer for alltid å forbli totakterens akilleshel og, det er ikke nødvendigvis mangel på kjøling, det holder med et øyeblikks mangel på smøring, ikke uvanlig og som tidligere nevnt - for mager drivstoffblanding og et øyeblikk mangel på kjøling ala luftetur hvor mtoren kommer ut av vannet kan forårsake det samme.

Link to post

forskjellene mellom 2 og 4T stempler/sylindre:

 

for det første er stempel og sylinder teknisk sett "ødelagt" ved selve designet - slik det er rett fra fabrikken.

for det andre - med den innstrupningen som er gjort i "oljesløseriet" på nye 2T outboardere er "smøringssikkerheten" i sylindren marginal.

dvs ekstremt lett for å skjære seg.

 

hvilke stempel og sylinder tror du har det best?

 

denne,

4-stroke-image.jpg

 

eller denne: :wink:

2-stroke-image.jpg

Link to post
en som driver et større båtmotorverksted her i verden anbefaler eiere - særlig de med større totaktere med oljeinjection å ha vanlig oljeblanding på bensintanken i tillegg på første tanken etter vinteropplag.

 

 

 

har vel stått noe om levring av totaktsolje ved vinterlagring her tidligere.

 

Dette kan nok stemme med vanlige oil injection motorer, men ikke på foreksemp. Mercury Optimax DFI (DIRECT FUEL INJECTION) I manualen til denne motoren står det klart at man IKKE skal benytte ferdigblandet bensin og olje i denne motoren. :yesnod:

Link to post
4takt påhengs er hverken øl eller pølse. fysjameg. kun egnet til dorging. 4 takt er til å ha under dørken, to-takt til å henge bakpå

:cheers:

 

 

 

 

En 2-takter kan leve lenge den hvis en oppfyller visse krav.

  • Gammel bensin er fyfy, kjøp ny bensin, bruk den gamle på gressklipperen .
  • Riktig propell, ser folk er fornøyd hvis de har oppnådd MIN anbefalt WOT, dette er FEIL, sikt deg inn på MAX anbefalt WOT ( lett lastet båt ), for tung propell på en 2-takter er den sikre død .
  • Riktig vedlikehold, kreves ikke mye, men ser på mye av det som er tilsalgs......... :nonod:
  • Er det problemer med motoren, FIKS det snarest, er det noe rusk i systemet, en halv tett hoved dyse i en forgasser..... gjeldene sylinder får nesten ikke smøring, ergo neste problem skjæring .

I de fleste tilfeller er ikke en varmskjæring noe stort problem, ta opp motoren, sjekk sylinder, bytt stempel ......

Er ofte ikke mere skade en et litt smeltet stempel ( eventuelt aluminium på sylinder vaskes vekk med avløps åpner :yesnod: ), en lett hoing ....

 

Vi er nå inne i tredje ?? runde ( 1935, 1960, 2000 ) med 4-takere ......vi får se hvordan de er om 10 år ......

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
eneste muyligheten for an 4T til å skjære seg er om oljen/oljetrykket forsvinner og helt fra tidenes morgen (Honda 1973 elelr så) har hatt varsel på manglende oljetrykk og litt senere varsling og redustert motoreffekt alt stopp for å hindre skjæring.

 

 

 

 

 

den største svakheten på totaktsmotorer og noe som ligger i designet og noe man aldri kommer utenom.

det kommer for alltid å forbli totakterens akilleshel og, det er ikke nødvendigvis mangel på kjøling, det holder med et øyeblikks mangel på smøring, ikke uvanlig og som tidligere nevnt - for mager drivstoffblanding og et øyeblikk mangel på kjøling ala luftetur hvor mtoren kommer ut av vannet kan forårsake det samme.

 

Nyere 2 taktere (Optimax, E-tech etc), har varselanordninger for : vann i drivstoff, kjøle system problemer,lav oljestand i oljetank,feil ved oljepumpe, for høyt turtall etc. Honda er vel ikke enestående på dette område. Ellers tror jeg ikke du får noen "skjæring" på en to takter om motoren kommer ut av vannet i noen sekunder. De fleste motorer som benyttes i racingsporten i dag er to taktere og de er ute av vannet meget ofte. Eller forstår jeg ikke din hets mot to taktere, som stadig blir forbedret med hensyn til renere utslipp.

Link to post
En 2-takter kan leve lenge den hvis en oppfyller visse krav.

[*]Gammel bensin er fyfy, kjøp ny bensin, bruk den gamle på gressklipperen .

[*]Riktig propell, ser folk er fornøyd hvis de har oppnådd MIN anbefalt WOT, dette er FEIL, sikt deg inn på MAX anbefalt WOT ( lett lastet båt ), for tung propell på en 2-takter er den sikre død .

[*]Er det problemer med motoren, FIKS det snarest, er det noe rusk i systemet, en halv tett hoved dyse i en forgasser..... gjeldene sylinder får nesten ikke smøring, ergo neste problem skjæring .

 

Så sant, et godt bensinfilter m/ vannutskiller vil også være god forebygging mot bensinrelaterte problemer.

 

For stor propell gir høyere forbrenningstemperatur og mer slitasje. Har sett motorer som har gått lenge med helt feil propell og det har gått bra, men man får mindre margin dersom det skulle oppstå andre problemer.

Ifølge forhandleren min så er dette med riktig propell, dvs en som gir opp mot maks anbefalt turtall m/ lett båt, vel så viktig på firetakterne.

 

Med et fungerende oil injection system så skal ikke oljetilførselen være avhengig av forgasseren, f.eks på Yamaha så sprøytes oljen inn i "forgassergummiene" mellom forg. og reedhus

 

Iflg den lokale Skifte & Fast Nøkkel Helten skal en sky 4T som ikke er basert på bilblokker. Han lever fett av å reparere nyere 4T.

 

Kan du be han utdype dette litt mer, hva som er gjengangere osv, er det brukerfeil eller svakheter med motoren osv..?

 

En annen ting som ikke er nevnt her er tæring. Onde tunger ville for noen siden ha det til at 4-takterne var veldig utsatt for tæring i kjølesystemet.... men har ikke hørt noe spesielt om dette i senere år...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei igjen, spurte i et tidligere innlegg om noen hadde opplevd "skjæring" av 4 takt påhengs. Ingen svarte utenom Slagskipet , som nevnte at den "lokale skifte og fastnøkkelhelten" levde fett av å reparere nyere 4 taktere.

Konklusjon: Håper vi alle på BP er ærlige og forteller om problemer vi har, så andre kan ta sine forholdsregler.

 

p.s. sitat Droll: Vi er nå inne i tredje ?? runde ( 1935, 1960, 2000 ) med 4-takere ......vi får se hvordan de er om 10 år ...... :flag:

Link to post
Jeg sitter mye å kikker på påhengsmotorer til salgs,legger merke til at det er veldig mange nyere motorer som har skåret seg på en eller flere sylindere.

 

Har du lagt merke til om dette gjeldere to-taktere eller fire-taktere og om det er noe spesielt merke/motorstørrelse som skiller seg ut?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

glemte denne fakoren i farta:

 

rask nedkjørlig av totaktsmotorer etter hardkjøring kan medføre og medfører at et overopphetet stempel blir for stort i en trang "kald" sylinder og dette medfører klemming/skjæring.

 

her er det snakk om en motor som er helt i orden.

 

fenomenet er veldig godt kjent bla fra små/mikrofly på bla Rotax motorer og mange havarier har forekommet pga dette.

 

båtmotorer skal jo også både på og avlastes gradvis som nevnt umpteen ganger - enten der er 2 eller 4T men 4T motorer berøres ikke på dette området (kald - klemming)

Link to post
Iflg den lokale Skifte & Fast Nøkkel Helten skal en sky 4T som ikke er basert på bilblokker. Han lever fett av å reparere nyere 4T.

 

Ja og dronning Sonja liker å få den i toern :rolleyes: .......kom med fakta og gjerne hvilke merker du snakker om her,ikke bare sleng ut en påstand som du ikke er i nærheten av å kunne underbygge.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...