Jump to content

Blytauet slurer på min nye Quick vinsj

Hans Petter Gilje

Recommended Posts

Har nettopp installert ny Quick Genius Free fall 1000. Jeg tok med mitt gamle blytau til forhandleren som bekreftet at dette kunne benyttes, til tross for at jeg tror jeg fikk kjettingvarianten. (ikke helt sikker på det) Selgeren har nå ferie så jeg får la han være i fred inntil videre. Har noen tro på/ erfaring med at det kan nytte med nytt tau, eller er problemet at vinsjen ikke er egnet?

HP

Quick har "kombikabelar". Jeg monterte Quick Genius Freefall i min forrige båt og bestilte med blytau. Det viste seg at blytauet kveilet seg så dårlig opp (=passet ikke i taukassen) at jeg fikk byttet til kjetting. Denne gikk i samme kabelaret.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

tre ting ville jeg sjekket.

1) etterstramme kabularet

2) vinkelen paa tauet mot kabularet

3) tilstrekkelig hoeyde fra bunn av taukassa til vinsjen. jeg opplevde at tauet sluret paa vaar Nidelv 690 fordi kassa var for grunn. Da bygde tauet seg oppunder vinsjen og tauet hadde ikke noe sted aa gjoere av seg

• 8 måneder senere...

Merket i dag hvor viktig det er å ha riktig tau til vinsjer ja.

Jeg har et 12mm flettet tau uten blykjerne, forsøkte å spinne dette inn med vinsjen, og det gikk fint de første 20 meterne ca, men når jeg forsøkte å holde igjen tauet så tok vinsjen ekstra tak i tauet og dro med seg tauet en ekstra runde rundt vinsjen og kilte seg. Dette skjedde uansett hvordan jeg plasserte sensoren som tauet kommer ut av.

konklusjon: Det er pent lite vits å forsøke med noe annet enn bly-tau når man har vinsj, og hør med produsenten om det skal være flettet eller 3-slått bly-tau.

Jeg er i dag en erfaring rikere på dette, og ville bare dele det med andre hvis det er noen flere som skulle lure på om det fungerer med vanlig tau. :smash:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Jeg kjøpte quikk vinsj i fjor og har hatt lange runder med forhandler sente bilder og snakka pr tlf.

Jeg sleit ut ett 3 slått bly tau på 1\2 sesong enda forhandler bekreftet at alt var 100% riktig montert.

Problemet er at kabelaret slurer på tauvet når det ikke er drag eller tyngde i tauvet da hopper det og slurer og bruker vanvittig lang tid på og vinsje inn tauvet.

Forhandler sente meg en 6mm kjetting siden dette går i samme kabelaret.

Tips kan være og ha 20 m kjetting deretter 3 slått bly tauv innerst.

Da ungår du og ha slakt tauv på kabelaret og da vil den ikke slure.

Lykke til.. :flag:p1010012.jpg

Redigert av dezibella (see edit history)

www.songembf.com

Har samme problemet selv. Jeg har et tykkt flettet tau (alt for tykkt) 20-24mm, ikke bly. Finnes det tynnere flettet bly tau.

Tauet tårner seg opp og fallet under vinsjen blir for liten. I følge installasjons manualen skal det være 40cm fall under vinsjen til toppen av tauet.

Også jeg (med et Quick ankerspil) Overvejer lige nu om jeg skal gå over til blytov eller kalibreret 8mm kæde. :sad:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...