Hans Petter Gilje Startet 22.Juli.2007 Del på Facebook Startet 22.Juli.2007 Har nettopp installert ny Quick Genius Free fall 1000. Jeg tok med mitt gamle blytau til forhandleren som bekreftet at dette kunne benyttes, til tross for at jeg tror jeg fikk kjettingvarianten. (ikke helt sikker på det) Selgeren har nå ferie så jeg får la han være i fred inntil videre. Har noen tro på/ erfaring med at det kan nytte med nytt tau, eller er problemet at vinsjen ikke er egnet? HP Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Har du prøvd å etterstramme kabularet? Høres rart ut at du kan bruke blytau på vinsj som er laget for kjetting, men kjenner ikke Quick-vinsjene godt nok. På de vinsjene jeg har hatt har de vært sensitive på tautykkelse. Målte selger tykkelsen før han svarte at det kunne brukes? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Quick har "kombikabelar". Jeg monterte Quick Genius Freefall i min forrige båt og bestilte med blytau. Det viste seg at blytauet kveilet seg så dårlig opp (=passet ikke i taukassen) at jeg fikk byttet til kjetting. Denne gikk i samme kabelaret. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hans Petter Gilje Svart 23.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 (redigert) Ser ut til at den må ha 14 mm 3-slått tau for å fungere, alternativt kjetting. Seatronics er den eneste jeg har funnet som har 3 slått blytau. Får ringe dem i morgen. Redigert 23.Juli.2007 av Hans Petter Gilje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 Velkommen til Baatplassen. Du har helt rett. Seatronic har det rette tauet, et tre-slått blytau. Sjekk om kabularet er for 6 eller 8 mm kjetting, slik at du får rett tau. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Larspo Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 Vil kanskje gi bedre "grip" om du har lengre fall på tauet etter vinsjen (dvs. det som går ned i kassa/inne). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 tre ting ville jeg sjekket. 1) etterstramme kabularet 2) vinkelen paa tauet mot kabularet 3) tilstrekkelig hoeyde fra bunn av taukassa til vinsjen. jeg opplevde at tauet sluret paa vaar Nidelv 690 fordi kassa var for grunn. Da bygde tauet seg oppunder vinsjen og tauet hadde ikke noe sted aa gjoere av seg Sitér dette innlegget Link to post
Hans Petter Gilje Svart 25.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 Treslått blytau er bestillt. Har veldig god dybde i kassa og også bra visning fra vinsjen ned til rullene på plattformen. Kabularet er helt nytt og forhåpentligvis tight. Takk for gode råd. venter spent på oppkravspakken. Sitér dette innlegget Link to post
Hans Petter Gilje Svart 30.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 Da er treslått blytau mottatt og jeg har et vanlig blytau til salgs hvis noen er interressert. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Merket i dag hvor viktig det er å ha riktig tau til vinsjer ja. Jeg har et 12mm flettet tau uten blykjerne, forsøkte å spinne dette inn med vinsjen, og det gikk fint de første 20 meterne ca, men når jeg forsøkte å holde igjen tauet så tok vinsjen ekstra tak i tauet og dro med seg tauet en ekstra runde rundt vinsjen og kilte seg. Dette skjedde uansett hvordan jeg plasserte sensoren som tauet kommer ut av. konklusjon: Det er pent lite vits å forsøke med noe annet enn bly-tau når man har vinsj, og hør med produsenten om det skal være flettet eller 3-slått bly-tau. Jeg er i dag en erfaring rikere på dette, og ville bare dele det med andre hvis det er noen flere som skulle lure på om det fungerer med vanlig tau. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
orjack Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Har samme problemet selv. Jeg har et tykkt flettet tau (alt for tykkt) 20-24mm, ikke bly. Finnes det tynnere flettet bly tau. Tauet tårner seg opp og fallet under vinsjen blir for liten. I følge installasjons manualen skal det være 40cm fall under vinsjen til toppen av tauet. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Gå¨inn på www.seatronic.no . De sender over hele landet. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Gå¨inn på www.seatronic.no . De sender over hele landet. Vel, seatronic = 1285,- Maritim: 1261,- Tror jeg tar en biltur til arendal i morgen, ikke lange svippturer fra kr.sand til arendal :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
dezibella Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 (redigert) Jeg kjøpte quikk vinsj i fjor og har hatt lange runder med forhandler sente bilder og snakka pr tlf. Jeg sleit ut ett 3 slått bly tau på 1\2 sesong enda forhandler bekreftet at alt var 100% riktig montert. Problemet er at kabelaret slurer på tauvet når det ikke er drag eller tyngde i tauvet da hopper det og slurer og bruker vanvittig lang tid på og vinsje inn tauvet. Forhandler sente meg en 6mm kjetting siden dette går i samme kabelaret. Tips kan være og ha 20 m kjetting deretter 3 slått bly tauv innerst. Da ungår du og ha slakt tauv på kabelaret og da vil den ikke slure. Lykke til.. Redigert 31.Mars.2008 av dezibella (see edit history) Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post
MajorAndy Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Har samme problemet selv. Jeg har et tykkt flettet tau (alt for tykkt) 20-24mm, ikke bly. Finnes det tynnere flettet bly tau. Tauet tårner seg opp og fallet under vinsjen blir for liten. I følge installasjons manualen skal det være 40cm fall under vinsjen til toppen av tauet. Også jeg (med et Quick ankerspil) Overvejer lige nu om jeg skal gå over til blytov eller kalibreret 8mm kæde. Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Jeg hadde Quik freefall på min forrige båt . Fungerte helt topp. Og det var med 3 slått tau. Kabularet på quik vinsjene er beregnet for både kjetting og tau, men da selvsagt 3 slått. Husk og ha vinsjen i riktig høyde slik at tauet får nok omlegg på kabularet! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.