Avmønstret4 Svart 7.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2004 har tenkt å kjøpe meg vhf og lurte på om det er noen der ute som kan si meg om en bærbar vhf er tilstrekkelig til bruk i båt. ønsker bærbar da denne er lettere å ta ut å inn av båten når denne er i bruk -men hva med rekkevidden -hvilken type er beste kjøp har hjemmehavn i oslofjorden og kommer til å tøffe nedover vestfoldskjærgården til sommeren med vennlig hilsen firefighter Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 7.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2004 Hva som er bra og dårlig, er ikke jeg den riktige til å svare på, men vi på Jotron lager denne:http://www.jotron.com/maritime/products/tr...on_tr20plus.htm . Den er laget først og fremst som en såkalt GMDSS (Global Maritime Distress Safety System) radio i orange farge, og dette er den sivile varianten som ikke her vanntett til 10 m som GMDSS varianten, men sprut tett i hht IP54. Den har alle 56 internasjonale kanaler, og mulighet for å ta av antennen og sette på kabel til ekstern antenne. Høyden på antennen er veldig avgjørende for rekkevidden Sitér dette innlegget Link to post
Stian S Svart 7.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2004 Sjekk test av bærbare VHFer i siste Praktiskt Båtägande, nr9/2004. Stian Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 7.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2004 Jeg har en håndholdt Simrad HT50. Den er en av markedets beste håndholdte radioer, men personlig er jeg rimelig godt fornøy med både rekkevidde, baterikapasitet og generel bruk. Det jeg ikke er fornøyd med er lydkvaliteten. Jeg må skru lyden så godt som på full styrke når jeg kjører og da er det vanskelig å oppfatte hva som blir sagt. Jeg kunne heller tenkt meg en fastmontert radio med "monofon" (høytaler og mikrofon i håndsettet) og utvendig antenne. http://www.simrad.com/ Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Ingar Svart 7.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2004 Vil også nevne at det nylig har dukket opp et tilbud på bærbar i våre Leverandør-annonser. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 7.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2004 har tenkt å kjøpe meg vhf og lurte på om det er noen der ute som kan si meg om en bærbar vhf er tilstrekkelig til bruk i båt. ønsker bærbar da denne er lettere å ta ut å inn av båten når denne er i bruk -men hva med rekkevidden -hvilken type er beste kjøp har hjemmehavn i oslofjorden og kommer til å tøffe nedover vestfoldskjærgården til sommeren med vennlig hilsen firefighter Hei firefighter Det du spør om har vært diskutert her flere ganger tildigere, og det finnes sikker forsjellige meninger. Kjøper du en VHF av kjent merke her i Norge, vi den stort sett være bra, så da blir det mer snakk om hvilke egenskaper du ønsker. En bærerbar bør f.eks være vanntett, ha god batterikapasitet, greie lademuligheter osv. En bærbar kan imidlertid ikke sammenlignes med en stasjonær når det gjelder rekkevidde. Den sender på 5W mot 25W på en stasjonær, og har i tillegg en mye dårligere antenne. Prismessig er det heller ikke mye å hente på bærbar framfor stasjonær. Min holdning er at VHF er sikkerhetsutstyr, og da bør hensynet til hva som gir best sikkerhet komme ført. Jeg mener at en stasjonær VHF med god antenne riktig plassert gir best sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 7.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2004 Hei I tillegg til min fastmonterte VHF har jeg nå kjøpt en ENTEL UK HT 640 VHF Kr. 2900,- hos Landor Larsen http://www.landorlarsen.no/ mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Tore_L Svart 8.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2004 Se test av håndholdte VHF radioer i Båtmagasinet 9/2003. Den ligger også på bladets database. Simrad fikk terningkast 6. Jotron var i en egen klasse, og fikk terningkast 2. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2004 .... Den ligger også på bladets database. ... Er det en database som er tilgjengelig på nettet, har du en link? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars H. Svart 8.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2004 Hei. Det er bare å gå inn på BM og søke i reaksjoelle artikler. Da finner du linken Test: Håndholdte maritime VHF radioer Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
b-e-p Svart 8.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2004 Jeg har både fast motert vhf og bærbar, det er ofte at jeg ikke hører hva båter på litt avstand sier på den bærbare, så rekkevidden er etter min mening ikke god nok. I tillegg er lydkvaliteten dårlig. Men den er kjekk å ha som en ekstra vhf til å ta med i lettbåten, og skulle havari være et faktum og man er nøtt til å gå i livbåten, er den bærbare en stor trygghet. Sitér dette innlegget Link to post
First 31.7 Svart 8.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2004 Hei! Jeg har en Simard HT 51 i båten min. Jeg er fornøyd med denne. Effekten i disse bærbare er på langt nær det samme som i en stasjonær. (ca 1/4) tror jeg det er. Jeg har i tillegg en Icom stasjonær VHF. Bruker den bærbare som back-up. Lykke til med valget!! Nå skal jeg avgårde i seilbåten på denne fantastiske dagen. Turen går til Skudeneshavn. mvh S/Y Mildrid Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 Er håndholdt VHF (bærbar) noe å bruke langs kysten? Er rekkevidden god nok, og hva med antenneforholdene og utgangseffekten? Fås disse med DSC? Er blitt veldig i tvil hva jeg skal velge, også mhp pris. Velger jeg stasjonær må jeg ha et ekstra håndsett oppe på fb. På den annen side skal det jo virke når det trengs. Pris er som sagt et "springende punkt" også her. Jeg vil ha den billigste og beste kombinasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 jeg har begge deler. Min erfaring er som følger Stasjonær = kommunikasjon du kan stole på Bærbar = kjekk i jolla. Fin backup. Ellers et leketøy med begrenset verdi.. Suzuk Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
joelle Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 Er enig med Suzuki, her den ene tar ikke ut den andre. HAr sttionær nede i båten og håndholdt i jolla og rundt omkring. Hvis jeg hadde valgt det ene over det andre hadde jeg valgt den stationære Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 Takk for info! Har nå brukt søkefunksjonen her inne, og funnet ut at stasjonær vhf med ekstra håndsett på loftet er det eneste fornuftige. Kom gjerne med synspunkter på hvilken type/fabrikat du har erfaring med likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Jaliza Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 Jeg har stasjonær nede, og håndholdt på loftet. Funker fint. Har erfaring med Sailor, Shipmate, Zodiac og Navico. Sailor og Shipmate er lenge siden, husker at det var kvalitet. Foretrekker Zodiac fremfor Navico. Den jeg har på loftet, står det Watski på. En kjekk liten sak til rundt 1500 kr. Fungerer fint den også, om enn noe mer tungvint i bruk enn Zodiacen Jaliza Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.November.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 jeg har begge deler. Min erfaring er som følger Stasjonær = kommunikasjon du kan stole på Bærbar = kjekk i jolla. Fin backup. Ellers et leketøy med begrenset verdi.. Suzuk Helt enig. Jeg har stasjonær ombord og bærbar i Grab bagen med nødutstyr. Greit å ha i tilfelle uhell - men ikke egnet til så mye annet synes jeg. For kort rekkevidde Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 Hei, enda en som er helt enig med Suzuki, håndholdt har ikke bra nok rekkevidde, ubrukelig som eneste VHF ombord. Jeg prøvde med en slik i starten men måtte gi opp å skaffe meg en stasjonær! Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
Mix Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 Jolo har en fastmontert Icom nede, og en håndholdt Icom for bruk i anden etage samt for kommunikasjon mellom jolle og moderskip. Den håndholdte kan også bruke vanlig tørrbatterier, har derfor slike liggende i grab-bagen. Synes forresten den håndholdte har forbausende bra rekkevidde fra fly'en, tydelig at høyde har endel å si for rekkevidden. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 Dette blir vel litt ved siden av poenget. Håndapparat og fastmontert er to forskjellige ting. Den fastmonterte står nede i bestikken med antenna i mastetoppen. Den håndholdte sitter fast i vesten min når jeg seiler alene på åpne strekk. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Barsk IV Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 Men 2 apparater på en konsesjon?, går det? mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 Dette blir vel litt ved siden av poenget.Slett ikke Krapyl.Nimbuster skal ha båt med fly og ikke noen pinnebåt. Han kan jo selvfølgelig kjøpe fast Vhf med 2 håndsett = Dyrt. Eller ha fastmontert nede, og en håndholdt for bruk på fly + for annet bruk f.eks til Jolla, eller i nød/grab-bag. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 Men 2 apparater på en konsesjon?, går det?Du kan ha så mange du vil. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 Men 2 apparater på en konsesjon?, går det? mvh Barsk II Ja og nei, Barsk II. Du kan ha så mange du vil, men de skal stå i konsesjonsdokumentet. Jeg har tre stk. VHF i mitt dokument. Strengt tatt skal GPS og Navtex og slikt også stå der, men det er det ingen som bryr seg om. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.