Jump to content

Bærbar, håndhold VHF

Bitteliten

Recommended Posts

har tenkt å kjøpe meg vhf og lurte på om det er noen der ute som kan si meg om en bærbar vhf er tilstrekkelig til bruk i båt.

ønsker bærbar da denne er lettere å ta ut å inn av båten når denne er i bruk

-men hva med rekkevidden

-hvilken type er beste kjøp

har hjemmehavn i oslofjorden og kommer til å tøffe nedover vestfoldskjærgården til sommeren

med vennlig hilsen

firefighter :fishing:

Hva som er bra og dårlig, er ikke jeg den riktige til å svare på, men vi på Jotron lager denne:http://www.jotron.com/maritime/products/tr...on_tr20plus.htm . Den er laget først og fremst som en såkalt GMDSS (Global Maritime Distress Safety System) radio i orange farge, og dette er den sivile varianten som ikke her vanntett til 10 m som GMDSS varianten, men sprut tett i hht IP54. Den har alle 56 internasjonale kanaler, og mulighet for å ta av antennen og sette på kabel til ekstern antenne. Høyden på antennen er veldig avgjørende for rekkevidden

Jeg har en håndholdt Simrad HT50.

Den er en av markedets beste håndholdte radioer, men personlig er jeg rimelig godt fornøy med både rekkevidde, baterikapasitet og generel bruk. Det jeg ikke er fornøyd med er lydkvaliteten. Jeg må skru lyden så godt som på full styrke når jeg kjører og da er det vanskelig å oppfatte hva som blir sagt.

Jeg kunne heller tenkt meg en fastmontert radio med "monofon" (høytaler og mikrofon i håndsettet) og utvendig antenne.

http://www.simrad.com/

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

har tenkt å kjøpe meg vhf og lurte på om det er noen der ute som kan si meg om en bærbar vhf er tilstrekkelig til bruk i båt.

ønsker bærbar da denne er lettere å ta ut å inn av båten når denne er i bruk

-men hva med rekkevidden

-hvilken type er beste kjøp

har hjemmehavn i oslofjorden og kommer til å tøffe nedover vestfoldskjærgården til sommeren

med vennlig hilsen

firefighter :yesnod:

Hei firefighter

Det du spør om har vært diskutert her flere ganger tildigere, og det finnes sikker forsjellige meninger. Kjøper du en VHF av kjent merke her i Norge, vi den stort sett være bra, så da blir det mer snakk om hvilke egenskaper du ønsker. En bærerbar bør f.eks være vanntett, ha god batterikapasitet, greie lademuligheter osv.

En bærbar kan imidlertid ikke sammenlignes med en stasjonær når det gjelder rekkevidde. Den sender på 5W mot 25W på en stasjonær, og har i tillegg en mye dårligere antenne. Prismessig er det heller ikke mye å hente på bærbar framfor stasjonær.

Min holdning er at VHF er sikkerhetsutstyr, og da bør hensynet til hva som gir best sikkerhet komme ført. Jeg mener at en stasjonær VHF med god antenne riktig plassert gir best sikkerhet.

Hei.

Det er bare å gå inn på BM og søke i reaksjoelle artikler. Da finner du linken Test:

Håndholdte maritime VHF radioer

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har både fast motert vhf og bærbar, det er ofte at jeg ikke hører hva båter på litt avstand sier på den bærbare, så rekkevidden er etter min mening ikke god nok. I tillegg er lydkvaliteten dårlig.

Men den er kjekk å ha som en ekstra vhf til å ta med i lettbåten, og skulle havari være et faktum og man er nøtt til å gå i livbåten, er den bærbare en stor trygghet.

Hei! :yesnod:

Jeg har en Simard HT 51 i båten min.  Jeg er fornøyd med denne.  Effekten i disse bærbare er på langt nær det samme som i en stasjonær.  (ca 1/4) tror jeg det er.

Jeg har i tillegg en Icom stasjonær VHF.  Bruker den bærbare som back-up.

Lykke til med valget!!

Nå skal jeg avgårde i seilbåten på denne fantastiske dagen.  Turen går til Skudeneshavn.

mvh

S/Y Mildrid

• 1 år senere...

Er håndholdt VHF (bærbar) noe å bruke langs kysten? Er rekkevidden god nok, og hva med antenneforholdene og utgangseffekten? Fås disse med DSC?

Er blitt veldig i tvil hva jeg skal velge, også mhp pris. Velger jeg stasjonær må jeg ha et ekstra håndsett oppe på fb.

På den annen side skal det jo virke når det trengs.

Pris er som sagt et "springende punkt" også her. Jeg vil ha den billigste og beste kombinasjonen.

Jeg har stasjonær nede, og håndholdt på loftet. Funker fint.

Har erfaring med Sailor, Shipmate, Zodiac og Navico.

Sailor og Shipmate er lenge siden, husker at det var kvalitet.

Foretrekker Zodiac fremfor Navico.

Den jeg har på loftet, står det Watski på. En kjekk liten sak til rundt 1500 kr. Fungerer fint den også, om enn noe mer tungvint i bruk enn Zodiacen

Jaliza

jeg har begge deler. Min erfaring er som følger

Stasjonær = kommunikasjon du kan stole på

Bærbar = kjekk i jolla. Fin backup. Ellers et leketøy med begrenset verdi..

Suzuk

Helt enig. Jeg har stasjonær ombord og bærbar i Grab bagen med nødutstyr. Greit å ha i tilfelle uhell - men ikke egnet til så mye annet synes jeg. For kort rekkevidde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...