Jump to content

Bærbar, håndhold VHF

Bitteliten

Recommended Posts

Ja du kan ha flere apparater på samme konsesjon, og samme kallesignal. Og ja de skal stå i konsesjonspapirene.

Men får du bot eller blir skutt om ikke den håndholdte står i konsesjonen ? Nei, tvilsomt, dette er jo bare ekstra sikkerhet for meg og mannskap.

Jolo har ikke den håndholdte i papirene, kun den faste hovedstasjonen. Tror heller ikke jeg gidder å gjøre noe med det. Har vært slik i noen år. Who cares........

• 1 år senere...
Kjenner ikke denne modellen, men Yaesu har lenge vært kjente for å lage gode kommunikasjonsradioer. Tviler på at dette er noe dritt.

Har fått en pris på 2400,- Skal ha jaktradio men tenkte att denne som også har maritime kanaler må være ypperlig så har jeg en reserve til båt også. isteden for og kjøpe en som kun har jaktkanalene og koster nesten det samme.

HX-370E

Bærbar maritim VHF med muligheter for PMR kanaler

Lurer på hvordan de skal få programmert PMR kanaler på en VHF da PMR går på UHF bådet :crazy:

De fleste håndapparater for radioamatørmarkedet er i dag dualband-stasjoner, dvs med både VHF og UHF.

Dette er kun en variant av disse som er tilrettelagt for maritime kanaler + PMR.

Jaktradio-seriene fra både Icom og Yaesu er f.eks. identiske med deres "åpne" amatørradio-VHF`er,

men er låst til faste kanalerier (som programmerers via pc-verktøy) og tilrettelagt for dette begrensede bruksområdet.

Yaesu er forøvrig et kjent merke i profesjonelle sammenhenger, og produserer gode, robuste apparater.

De har vært lenge på markedet med "allværsstasjoner" og vanntette løsninger, så dette er garantert en radio som

bokstavelig talt holder vann.

I følge spesifikasjonene over radioen på siden deres er dette ikke dual-bander med en ren VHF som går fra 137-174 Mhz.

At de kan programmere opp til 40 PMR kanaler er noe de skriver, men hvor kommer de resterende 32 kanalene fra ? "PMR båndet" består av 8 forskjellige frekvenser.

Disse frekvensene på PMR båndet har max lovlig utgangseffekt på 0,5 watt, men denne radioen leverer opp til 5 watt.

Ergo dette er ikke lovlig, samme som å programmere jakt kanaler på en maritim radio.

HX-370E

Bærbar maritim VHF med muligheter for PMR kanaler

Lurer på hvordan de skal få programmert PMR kanaler på en VHF da PMR går på UHF bådet :crazy:

Jeg har også en Jaesu ombord. Den er beregnet for bruk både på VHF og UHF-båndet hvor pPMR-kanalene ligger. Værre er det ikke. Gode radioer som holder mål. Min har vært i bruk i snart tre år og liker seg godt i sjølufta. Min er vanntett ned til 1 meter.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

hva er egentlig pmr kanaler?

"1. juli 2003 ble det avgiftsfrie PMR446 systemet tillatt å bruke i Norge. PMR446 benytter frekvenser i 446 MHz området. I dette systemet er det tillatt for alle å benytte håndholdte radioer for talekommunikasjon direkte fra apparat til apparat.

Post- og Teletilsynet krever ikke tillatelse eller gebyr for bruk av PMR446.

Radioutstyr som er godkjent, opererer på frekvenser som er harmonisert i Europa

kan benyttes fritt i de fleste landene."

Hei Astor

Hva er din "objektive" mening om akkurat denne? Skal kjøpe en VHF, og skal ha den i en kalesjebåt. Vil vel kanskje være greiest med en håndholdt med tanke på at den blir plukket ut hver bidige gang. Har ikke noen plass å felle inn fastmontert og på bøyle blir den vel ikke gammel før noen stjeler den med seg.

Duger HX370'in greit inne i fjorden og kanskje en og annen tur til søta bror (Strømstad)? Hva med distress? Noe slikt er det vel ikke på håndholdt?

Trond Haug

Jeg har også en Jaesu ombord. Den er beregnet for bruk både på VHF og UHF-båndet hvor pPMR-kanalene ligger. Værre er det ikke. Gode radioer som holder mål. Min har vært i bruk i snart tre år og liker seg godt i sjølufta. Min er vanntett ned til 1 meter.

Denne var også vanntett ned til 1 meter. så da slulle den vell tåle regn i skogen og en liten sprut på sjøen. Tror jeg går for en sånn jeg :smiley:

"1. juli 2003 ble det avgiftsfrie PMR446 systemet tillatt å bruke i Norge. PMR446 benytter frekvenser i 446 MHz området. I dette systemet er det tillatt for alle å benytte håndholdte radioer for talekommunikasjon direkte fra apparat til apparat.

Post- og Teletilsynet krever ikke tillatelse eller gebyr for bruk av PMR446.

Radioutstyr som er godkjent, opererer på frekvenser som er harmonisert i Europa

kan benyttes fritt i de fleste landene."

Skal ikke lage debatt om det, men den paragrafen er riktig men fortsatt skal det brukes radioutstyr som er godkjent for PMR båndet. En radio med VHF og UHF som har programmert både maritime frekvenser og PMR er ikke godkjent....

Selvom radioen kan programmeres til PMR er det ikke det samme som at det er godkjent :wink:

Hei Astor

Hva er din "objektive" mening om akkurat denne? Skal kjøpe en VHF, og skal ha den i en kalesjebåt. Vil vel kanskje være greiest med en håndholdt med tanke på at den blir plukket ut hver bidige gang. Har ikke noen plass å felle inn fastmontert og på bøyle blir den vel ikke gammel før noen stjeler den med seg.

Duger HX370'in greit inne i fjorden og kanskje en og annen tur til søta bror (Strømstad)? Hva med distress? Noe slikt er det vel ikke på håndholdt?

Med den lave effekten en håndholdt radio har ville jeg IKKE gått for en slik i Indre Oslofjord. Fra enkelte posisjoner i samme område er en stasjonær VHF med uteffekt på 25 watt også problematisk.

Jeg ville spandert på meg en Navman eller Northstar som jeg tror den heter nå med DSC og hele pakka. Alle de nye DSC-apparatene er gode radioer. Du får dem jo nå til under et par lapper.

Det jeg ville skjekke hvis jeg var deg er at det er greie hurtigkoblinger for å nappe ut apparatet når du forlater båten.

Jeg har min som tilleggsapparat til en Navmann 7200 med DSC.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Skal ikke lage debatt om det, men den paragrafen er riktig men fortsatt skal det brukes radioutstyr som er godkjent for PMR båndet. En radio med VHF og UHF som har programmert både maritime frekvenser og PMR er ikke godkjent....

Selvom radioen kan programmeres til PMR er det ikke det samme som at det er godkjent :wink:

Kan sikkert være riktig det, men funker dem så er jeg fornøyd jeg :yesnod:

Det får stå for din regning, slike holdninger er vel en av årsaker til uvettig bruk og ulovlig bruk av sambandsutstyr....

Mulig det men når denne skal brukes under jakt og bare skal ligge i båten som en reserve hvis fastmontert skulle streike så kan det vell ikke skade så mye vell :nono: så jeg føler meg ikke så veldig kriminell for det :smiley: Desuten står det i annonsen att radioen leveres godkjent og programmert for maritime og jakt/sikringskanaler så jeg må vell bare forholde meg til det butikken sier.

Redigert av froesak (see edit history)

PMR er også betengenelsen for et lisensfritt område på 446 Mhz, samme som PMR på 444 Mhz og LPD på 433 (??) usikker frekvens på den siste, men uansett på UHF.

Men er jo so du sier, en radio som i utgangspunktet kan brukes til alle formål på VHF og ikke en dual-bander.

For å være den skeptiske og negative ville jeg valgt meg ut en radio som selges av en seriøs forhandler. Tviler sterkt på om man får Maritim, Seatronic osv til å programmere sine "private" frekvenser på en maritim radio.

Siden jeg nevner seriøs så mener jeg forhandlere som selger radioen uansett og tilbyr ekstra tillegstjenester som andre seriøse aktører ikke tillater.

Er du medlem i Røde Kors og bruker sambandsradio kan man ikke programmere den også med jaktkanaler fordi man og er jeger og maritime kanaler fordi man kjører båt på sommeren....

Noen mener det er flisespikkeri, men skulle denne trenden blusse opp blir resultatet unødig støy og feil bruk.

• 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...