Jump to content

Bærbar, håndhold VHF

Bitteliten

Recommended Posts

Har brukt Raymarine (101E)sin. Den fungerte helt ok.

Hadde en 25 fots bot jeg brukte den i. Kjørte til og med fra Stavanger til Grimstad. Hørte værmelding over VHF langs hele strekket.

Fungerte faktisk veldig bra. Ble mye benyttet til kommunikasjon med en kamerat som var fra 1 til 5 nm borte.

Men den har jo sine begrensninger siden den bare har 5w (max) effekt mot 25w på en stasjonær. Samt at den ikke har fast takantenne. Men til mitt formål funket den ok de 2 sommerne jeg hadde den (solgte båten og den fulgte med)

/Øystein

Jeg har også en Uniden som Enzo. Den er billig, solid og velfungerende. Jeg købte den her i foråret og har kun testet den lidt, men med 1W sendeeffekt og lille antenne havde den en rækkevidde på 5 km - fra huset (indendørs!) ned til båden i havnen. Ganske fint!

Enzo, hvad mener du med registeres? Skal VHF'er registeres i Norge? Er det serienummeret eller hvad...? Og hvorfor dog...? :crazy:

Andy

I tillegg til lavere effekt og manglende ekstern antenne plassert høyest mulig, så er vel den største ulempen at du ikke får DSC på de bærbare. I en virkelig stresset nødsituasjon tror jeg DSC vil være svært nyttig, og uansett er du da sikker på at du får formidlet riktig posisjon.

Bærbar er derfor mye bedre enn ingen ting, men er det mulig å få til en fastmontert ville jeg valgt det, noe jeg også nettopp har gjort. Prismessig har det liten betydning - det finnes stasjonære m/DSC som koster mindre enn bærbare.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Antenna som avgjør om radioen er bra eller ikke. Ved en radio som virker godt konstruert og med en bra antenne kan være veldig avgjørende. Billige radioer (uten å sette de i bås) pleier å være generelt spinklere konstruert.

Det sier seg jo selv at en Icom til flere 1000,- kroner fremfor en radio av annet merke til under 1000,- lappen vil ha et ulikt resultat.

Men så må en se litt ann bruken, om det er "kjekt og ha" og eller som en sikkerhet rundt skjærgården eller som sikkerhet på mer utsatte områder som krever radio med god rekkevidde vil muligens være avgjørende på hva en ønsker å bruke på dette.

Jeg har også en Uniden som Enzo. Den er billig, solid og velfungerende. Jeg købte den her i foråret og har kun testet den lidt, men med 1W sendeeffekt og lille antenne havde den en rækkevidde på 5 km - fra huset (indendørs!) ned til båden i havnen. Ganske fint!

Enzo, hvad mener du med registeres? Skal VHF'er registeres i Norge? Er det serienummeret eller hvad...? Og hvorfor dog...? :crazy:

Andy

Jeg sendte inn registreringsskjema til telenor for å registrere radioene mine nå i vinter fikk så tilbake registreringen med beskjed om at den ene radioen er nå registrert og alt i orden mens den andre kunne de ikke registrere for den er ikke lenger godkjent , mer om det vet jeg ikke.

Sendte inn mail til www.seatronic.no og informerte om dette , jeg kjøpte radioen hos de for et par sesonger siden.

Gikk som vanlig bare 1-2timer så hadde jeg fått svar på mail og de tilbyr seg å bytte radioen til en annen uten noe som helst spørsmål , Setronic er supre og jeg benytter meg selvsagt av å bytte til en ny

Jeg har en håndholdt VHF, Standard Horizon HX 500E, kjøpt fra Seatronic i 2007.

Jeg ble imponert over avstanden som den håndholdte VHFen håndterer. Etter å ha forlatt innseilingen til Son kunne jeg fange opp samtaler fra Horten havn. Det er mulig at mottagerforholdene var gode, men likevel tyder det på at Standard Horizon leverer bra VHF-produkter.

Jeg sendte inn registreringsskjema til telenor for å registrere radioene mine nå i vinter fikk så tilbake registreringen med beskjed om at den ene radioen er nå registrert og alt i orden mens den andre kunne de ikke registrere for den er ikke lenger godkjent , mer om det vet jeg ikke.

Men om du hadde registrert denne med det samme når du kjøpte den, ville den da fortsatt vært godkjent for bruk siden dette tydeligvis trådde i kraft etter kjøpet? Da må det jo være noe med radioen som ikke tilfredsstiller noen krav ??

Sendte inn mail til www.seatronic.no og informerte om dette , jeg kjøpte radioen hos de for et par sesonger siden.

Gikk som vanlig bare 1-2timer så hadde jeg fått svar på mail og de tilbyr seg å bytte radioen til en annen uten noe som helst spørsmål , Setronic er supre og jeg benytter meg selvsagt av å bytte til en ny

Det er super serivce. En får et godt inntrykk når en er hos dem også. Veldig hyggelige folk

Jeg har en håndholdt VHF, Standard Horizon HX 500E, kjøpt fra Seatronic i 2007.

Jeg ble imponert over avstanden som den håndholdte VHFen håndterer. Etter å ha forlatt innseilingen til Son kunne jeg fange opp samtaler fra Horten havn. Det er mulig at mottagerforholdene var gode, men likevel tyder det på at Standard Horizon leverer bra VHF-produkter.

Når vi snakker om rekkevidde på sendinger er det flere ting som spiller inn.

Sender effekt, høyde på antennen, gain i antennen, at antennen står riktig plassert, kabel mellom antenne og radio.

Basestasjonene på land har høy utgangseffekt og og de har antenner med gode egenskaper. (Antennen er plasert høyt og samler strålingen i vertikalplanen)

For kringkasting (FM)- er sendere på 10.000W og har en rekkevidde på 100 km. Høy efffekt fordi vi ønsker å bruke "dårlige" mottakere, noen har antennen innebygd i hodetelefonledningen og vi vil at de skal virke innendørs.

For ammatørradio - kan sendere være på 100w og sender til stasjoner på andre siden av jorden, mottakere med avanserte antenner. F. eks. 18 stk. 30 elementers yagi antenner.

For VHF radio er jo begge enhetene til tider sendere, så selv om du opplever rekkeviden som god når du hører på andre stasjoner på et håndapparat har de begrenset rekkevidde når du skal sende. I sommer mistet jeg kontakten med brovakten i Fredrikstad da jeg var 1 nm nedover i elven, på åpent hav føler jeg at rekkevidden ikke er på mye over 3-4nm når jeg snakker med andre i håndapparater.

Men er du i nød så er det jo de fartøyene som er i nærheten som det er mest interesant å komme i kontakt med og da vil en håndholdt VHF være bra.

I en bowrider støtter jeg tanken din om et håndapparat, regner med at du har VHF/SRC sertifikat så du ikke missbruker radioen.

(Selv om VHF radioene skal være registrert (konsesjon) for å kunne brukes, er alle midler tillatt i nødsituasjoner)

Lykke til

I en bowrider støtter jeg tanken din om et håndapparat, regner med at du har VHF/SRC sertifikat så du ikke missbruker radioen.

(Selv om VHF radioene skal være registrert (konsesjon) for å kunne brukes, er alle midler tillatt i nødsituasjoner)

Lykke til

Takk for kommentar - :-)

Joda jeghar VHF sertifikat -riktignok tatt i begynnelsen på 80 tallet -

men om jeg finner det ? si det :smash:

Kankje det er et register en eller annen plass i et offentlig kartotek som kan skaffe meg en evt bekreftelse.

Dette antok jegvar obligatorisk - sist jeg kjøpte VHF ( på det samme 80 tallet ) fikk vi kke

kjøpe apparat enganguten å legge frem sertifikat på VHF

Såkalt " Begrenset radiotelefoni sertifikat" tror jeg det het .

Nå kan alle kjøpe en VHF radio, men du må oppgi radiooperatørsertifikat type og nr. når du søker om konsesjon. Og så må man ha konsesjon før man tar apparatet i bruk. (Mener dette er den offisielle versjonen)

Det er vel Telenor maritim radio som skal ha en oversikt over alle de som har tatt VHF sertifikat. Mulig du finner mer ut av det her.

http://www.maritimradio.no/radioinspeksjon..._sertifikat.htm

• 2 uker senere...

Har ikke tatt den i bruk skikkelig enda, må avlegge prøven først :wink:

Den har stått på i ihvertfall halvannet døgn uten at den har dødd ut.

Har desverre ikke målt tiden eksakt, noe som jeg hadde tenkt og gjøre.

Det følger også med ekstra batteri beholder som tar vanlige aa 1,5v batterier.

12v lader er ekstrautstyr.

Så jeg har ikke fått testet den noe særlig, fikk den rett før påske

Uavhengig av merke er min smertelige erfaring at en håndholdt bør være skikkelig vanntett og ikke bare sprutsikker.

Jeg har ingen referanser til Geonav`en du nevner over og vet ikke noe om hvordan denne er bygget,

men jeg har måttet dykke to ganger etter min egen, så jeg snakker ut fra erfaring :lol:

Rådet mitt er å føye til krav om IP67 (standard for vanntett konstruksjon) i tillegg til batterilevetid, god præk i høytalærn, m.m.

Lykke til!

Helt enig med med Phoebe om at du bør gå for en vanntett VHF, IP67 eller aller helst IP68. På VHF kurset fortalte de om en barsking nordpå som hadde dykket ned til båten sin som lå på 4-5m etter et forlis og deretter kalt opp kystradiostasjonen og blitt reddet.

Seatronic har flere Standard Horizon VHFer til greie priser. Standard Horizon er kanskje ikke så godt kjent her i Europa, men er ansett som det som gir mest for pengene i USA. De fleste kjenner sikkert også til Yaesu radioer, dette er varemerket samme firma bruker på landradioer og amatørradioer.

Helt enig med med Phoebe om at du bør gå for en vanntett VHF, IP67 eller aller helst IP68.

Føyer man til lista at radioen skal ha en dockingstatsjon, der en setter fra seg apparatet for lading da det ikke er i bruk, begynner lista å bli komplett. Men, da kan en glemme de billigste modellene i handelen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ingen erfaring, men høres bra ut. Annerkjent merke, en god og profesjonell distributør og en kravspec som også ser bra ut. Gratulerer med et bra VHF-kjøp.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Eg gikk for en Standard Horizon HX270E 1.690,- hos Seatronic som inkluderer IP67, ekstra batteriholder for standard batteri, dockingstasjon med opplegg for lading både fra 12Vdc og 220Vac. Har ikkje test den skikkelig ennå, men synest ikkje prisen var så ille. Noen som har erfaring med den?

Jeg kjøpte en slik i fjor.

Den er fin, selv om jeg opplever "rekkevidden" som noe dårlig når jeg skulle holde kontakt med en kamerat som også hadde en håndholdt VHF. God kontakt på korte avstander, men 3 nm eller mer gav skurr og sprak. I nødsituasjon kan den være dårlig. Om det var denne eller den andre som var det "svakeste leddet" vet jeg ikke. Tar imot fra fase stasjone (25W) på 10 nm. (etter det jeg husker), men har ikke prøvd å sende til dem.

Det følger med en ladestasjon men det er ikke annbefalt å bruke radioen mens den står i denne. Går utifra at man kan lytte men ikke sende når den står til lading. Ladingen tar ca. 10 timer, greit over natten men finner man den plutselig tom er dette litt lang tid. Kan jo da bruke alkaliske batterier.

Radioen har mange muligheter med tanke på oppsett, les bruksanvisningen.

Lykke til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...