Jump to content

Bærbar, håndhold VHF

Bitteliten

Recommended Posts

Skal et slikt håndapparat ha noen betydning for økt sikkerhet, er noen punkter som gjelder.

Den må være enkel å betjene. På mitt Jotron håndapparat slår jeg den på og velger k16 med samme knappen.

Den må være helt vanntett.

Det må ha en backup kraftkilde. På Jotronen står det et forseglet Lithiumbatteri i eget rom i ladestasjonen. Med dette batteriet isatt flyter den også.

Den må være enkel å betjene. På mitt Jotron håndapparat slår jeg den på og velger k16 med samme knappen.

Den må være helt vanntett.

Det må ha en backup kraftkilde. På Jotronen står det et forseglet Lithiumbatteri i eget rom i ladestasjonen. Med dette batteriet isatt flyter den også.

Denne (Standard Horizon HX270E ) har en egen knapp for å gå til kanal 16, det følger med batteripakke for vanlige batterier. (Disse må du kjøpe separat). Den er vanntett (ned til 1 m i 30 min)

Men når det gjelder sikkerhet så er det også viktig at du både kan høre andre og nå frem til andre.

Problemet i seilbåt er at mange har radioen nede i "kjelleren" og da hører man ikke så lett oppkall. Et håndapparat kan da være ideelt i situasjonen der den andre båten er nærme og man trenger å holde kontakt fra styreposisjon. Det kan også taes med i jolla og man kan holde kontakten med den som trenger hjelp.

Men som eneste apparat i en nødsituasjon langt fra kysten er det kanskje ikke det beste, men bedre enn ingenting.

Joda, ser problemet. Det blir aldri helt ideelt i seilbåt. Det bråker også ganske mye hvis det blåser litt. Men noen rutiner har jeg. Jeg har to sånne håndholdte. En sitter alltid i laderen, og den andre er i sittebrønnen. Vanligvis fast i vesten.

Skulle det komme noe utenfor rekkevidde, så får vi stole på den derre DSC greia som jeg omsider har rotet meg til å skaffe. Den skal jo fikse alt fra sår hals til totalforlis forstår jeg.

Føyer man til lista at radioen skal ha en dockingstatsjon, der en setter fra seg apparatet for lading da det ikke er i bruk, begynner lista å bli komplett.

Vil ikke anbefale å "parkere" radioen i dockingstasjonen når den ikke brukes.

Bruk heller batteriet til det er tilnærmet tomt før ny lading startes. Da vil det få lengre levetid.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Bruk heller batteriet til det er tilnærmet tomt før ny lading startes. Da vil det få lengre levetid.:

Det viktigste her er vel mannskapets levetid? Litt dumt om man skulle få behov for VHF'en akkurat når batteriet er "tilnærmet tomt"! Da er det bedre om man må spandere på seg et nytt batteri i blant på grunn av svekking forårsaket av klattlading!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har akkurat bestilt meg en ICOM IC-M72 (EURO) for den nette sum av 1166,- levert i Norge (Seatronic forlanger 3300,- for IC-M71).

Har en stasjonær Ray54E nede ved kartbordet, og jeg velger nå å komplettere med en bærbar fremfor å skifte til en radio med ekstra håndsett slik jeg hadde på min forrige båt. Fordelen med dette er først og fremst at den kan brukes også fra lettbåten.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Billig och lättanvänd VHF handburen radio.

Simple to use, uncomplicated VHF marine portable

Vattentätt fodral (Aquapack) ingår

Når det står at det følger med Vattentätt fodral (Aquapack) så vet jeg ikke hvor vanntett/sprutsikker denne radioen er.

Den er sikker fin for mange, men jeg tror jeg hadde lagt litt mer penger i en radio som tåler en sprut.

Jeg købte for nylig (efter "anbefaling" fra dette forum) en Uniden Atlantis 250 CE. Hidtil har jeg været mere end tilfreds.

God pris. 1098 DKK

Meget udstyr: Holder, lader og ekstra batteripack til almindelig batterier inkluderet i prisen.

God performance: Sender let 5 km (som er det længste jeg har testet med) selv med den lille, påsatte antenne. Tager Lyngby radio ind i Helsingør selv om senderen står i København ( 45 km) Meget bedre med ekstern antenne (ekstraudstyr)

God lydkvalitet i højttaleren. Virker robust. "Vandtæt" efter IPX4

Mangler L1+L2. Kan muligvis indprogrammeres? Men ellers anbefalelsesværdig

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Bare å søke på www.ebay.com etter "IC-M72". Jeg handlet hos: Marine electronix

Jeg har akkurat denne modellen selv, så tolk ikke dette som en hevet pekefinger. Men det står ingenting om CE-godkjenning på siden du oppgir. Jeg er overbevist om at dette er amerikansk modell med 220V-adapter. Selv fikk jeg kjøpt denne konfigurasjonen på www.planetgps.com.

I praksis er forskjellen at M72 har en knapp hvor man veksler mellom amerikansk og europeisk kanalplan. ICOM er uansett et førsteklasses merke. Men skal man følge loven til siste komma, må man kjøpe en M71 til 3 ganger så høy pris. Jeg tror ikke det er tilfeldig at ICOM ikke lager modeller som kan godkjennes både i USA og Europa :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...