Jump to content

Matepumpe MD21B og ferie. Begge ødelagt.

MB Keila

Recommended Posts

Kjøpte båt i fjor høst, en Polar 29 med Volvo Penta MD21B.

Jeg tok den opp til huset i vinter og fikk gjort masse med båten. Har vært både elektriker, snekker, mekaniker og servitør :cheers: .

Sjøsatte litt sent i sommer og fikk et par helgeturer. Siste turen ble jeg plaget med motoren. Tålte ikke turtall og fant diesel i motoroljen.

Viste seg at membranen i matepumpa var tvilsom. Ser ikke direkte hull, men litt "morken" i kantene. I tillegg var dysene dårlig. Sistnevnte er nå justert slik at de får rett åpningstrykk, men de burde vært skiftet. Mulig de ble ødelagt da jeg fikk diesel fra et oljefat på hjemturen i fjor. Vært mye røyk.

(Litt ekstra VP-røyk :smiley: )

Det viser seg vanskelig å få tak i både dyser og membran til matepumpa. Får kjøpt komplett pumpe for kr 5.000,-

KRONERFEMTUSEN. Over mitt lik.

Hadde planlagt en tur østover i august sammen med naboen. Vi er fem i hver familie, men nå ser det ut til at de må dra alene. Hadde trengt den ferien, og sett frem til den.

Shit happens.

Nå leter jeg fortvilet etter pumpe, enten fra MD21 eller fra Peugeot 504, sen 70-tall til tidlig 80-

Den skal visstnok ha samme motor. Er det noen som kan bekrefte det?

Nå skal jeg montere dysene igjen og prøve med den gamle matepumpa. Det holder kanskje til noen småturer i nærområdet.

Til vinteren blir det nok ny motor. Og Volvo Penta blir det neppe.

Hør nå, dette går bra :-)

Bytt ut fillepumpa med en elektrisk en, har gjort det på min motor og pumpa har funket utmerket i noen år.

Du får universelle bensin/dieselpumper hos mekonomen/biltema/bilextra/torshov bilekstre osv osv.

Du kan vel blinde av den gamle pumpa, eller så lager du bare til et deksel i flattstål med den passende pakning for å dekke hullet etter matepumpa.

Ingen grunn til å gi opp ferien ennå

:seeya:

Jon

Det er i alle fall rett at motoren har blitt brukt i Peugeot 504, og en del andre biler verden rundt. Jeg skiftet matepumpe for to år siden på min etter membranen tok kvelden, og gjorde samme erfaring hos VP, at de ikke solgte deler men derimot en fin ny komplett pumpe til oppunder fem tusen.

Jeg fikk via omveier fatt i en ny pumpe til en Peugeot, husker ikke hvordan det gikk til, mener jeg betalte rundt 700,-. Bilpumpen var ikke helt lik den som sto på motoren, men passet greit og har pumpet som en helt til nå.

Ny vending i saken.

Jeg holder på nedi båten. Måtte bare hjem og hente kaffe :smiley:

Tror ikke pumpa kan være årsak til at det kommer diesel i motoroljen.

Det er nemlig to hull i huset under membranen slik at evt diesel vil havne i kjølen.

Membranen har jeg hatt helt løs, og den ser dårlig ut men ikke direkte hull.

Jeg skal prøve å montere og se om jeg får motoren OK (nok) med de dårlige dysene.

Mener å ha lest at dysespisser ikke er å få tak i her til lands ihvertfall.

Spørs Peugeotforhandleren. Jeg var der for et par uker siden, men det var vanskelig siden jeg ikke hadde et chassinummer :smiley:

Elektrisk pumpe, må det være et spesielt trykk eller er det "universal".

Hei!

Symptomene kan også tyde på slitte/brukne stempelfjærer, da kan diesel lekke forbi stempelet og havne i smøreoljen. Du vil også få dårligere kompresjon og dermed lavere effekt/turtall. :nonod: Men hvis du skifter olje m. filter og kjører motoren forsiktig tror jeg du kan bruke den på ferie :smiley: Så må motoren åpnes til høsten og bytte fjærer, evt. borres.

Hold et godt øye med smøreoljen og dra på tur! Lykke til! :cheers:

Mvh; Sindre

Jeg opplevde diesel i motoriljen på en 41a en gang. Det viste seg å være en dysespiss som var sprukket slik at motoren ikke tente på dennne sylinderen. Merket det også på lav effekt på denne motoren.

Det er jo et kjent problem på VP at matepumpen lekker inn til veivhuset og en Biltemapumpe er jo en rimelig og enkel eliminasjonsmetode.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Dobbelt så mye på peilepinnen som da jeg skiftet olje helga før.
Så mye diesel kan ikke komme ned gjennom sylindrene på så kort tid :smash: Holder en knapp på matepumpen jeg.

Der er en teoretisk mulighet for at dieselen kommer fra høytrykkspumpen men har aldri hørt om at det har skjedd.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Takker for svar (og åndelig støtte :smiley: )

Jeg har satt inn dysene. De er justert til 130 +/-5 bar åpningstrykk.

Synes ikke det ble ordentlig tåke. Det ble mere dusj.

(Har lånt dyse-tester hos en jobbkollega.)

Jeg skiftet motorolje og passet på å fylle nøyaktig til max på peilepinnen. Etter en prøvetur steg oljenivået igjen med et par cm.

Ett eller annet kommer i oljen, men tror ikke det er vann. Ikke trykk i oljepåfyllingen, og heller ikke i ekspansjonstanken til kjølevannet. Mye røyk bak.

Må kjøre litt til for å se om oljen blir grå. Tenkte også å øke åpningstrykket på dysene over det anbefalte for å se om det blir skikkelig tåke. Da jeg holdt på med shimsing og trykket ble for høyt, oppdaget jeg ved et par tilfeller at det bare ble støv av dieselen. Det virket mere riktig. Kanskje manometeret er feil?

I min instruksjons"blekke" som jeg har lastet ned står det at dysetrykket skal være 140 bar :smiley:

Takk for opplysningen.

I INSTRUKTIONSBOK AQD21B/280, MD21B, MD21B/110S står det 130 +/-5.

I Verkstadshandbok MD21A-MD32A, AQD21A-AQD32A fra 1973 står det 129,5-130,5.

Her er det et tillegg som gjelder B-utgaven, og der står ingenting om dysetrykk.

Jeg skal prøve å øke. Kan ikke gjøre mere skade uansett.

Hei

Jeg har nylig byttet ut min VP MD21B. Orket ikke mer tull og tøys, nerver, sure unger, plutselige pengeutlegg mm, så jeg har instalert ny motor i båten. Vi storkoser oss langs kysten med ny motor, ligger nå i gjestehavna i Kr. Sand.

Jeg har en komplett delemotor (har solgt eksosmanifolden og ferskvannspumpa), så du må bare gi meg en melding dersom du er interessert i deler. (Har skiftet bla ny topp samt ny varmeveksler, som er i utmerket tilstand)

Lykke til med mekkinga.

MVH

PAGURUS II

"Sommer... alltid!!!..."

Hei Pagarus II.

Hvis jeg visste at det kun var dysene som var feil, så hadde jeg ihvertfall berget den planlagte ferieturen dersom du har 4 gode dyser.

Og da hadde jeg fått kjøpt meg tid til å finne ny motor, for det kommer uansett. Hadde håpet å ta det som vinterarbeid.

Trenger litt betenkningstid så får du IM.

• 5 år senere...

Hei.

Har samme problem på min md21b. Men etter at jeg fjernet den gamle fødepumpen/ monterte en ny elektrisk biltema pumpe så fikk jeg et enda større problem. Etter 10 timers gange peila jeg smøreoljen på motoren, det viste seg at det var kommet mye diesel i oljen. Etter en del pumping fikk jeg ut 14 liter diesel/smøreolje fra sumpen. Hva har skjed? Pumpen leverer 0,4 bar så det burde vel ikke være noe problem eller..?

Når motoren står å den elektriske fødepumpen går så kommer det diesel i returen på dysene. Er detter normalt, skal ikke det gå rett i returlinen til dieseltanken?

Takk for alle bidrag til å løse dette problemet:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...