Baatmannen Startet 23.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2007 Hei! Har akkuart kommet hjem fra en kort tur med skuta i dag. Hadde planer om å være ute noen dager, men etter 30 minutter så begynte ting å skje. Temp-måleren begynte å synke. Først tenkte jeg at det er vel ikke noe krise. For kald motor kan vel ikke være noe problem? Da måleren nærmet seg 40 grader (har termostat på 74) så stoppet jeg for å sjekke motorrom. Der var det fullt av vann, gitt. Fra overslagsventilen ved påfyllingslokket til varmevekselen sto vannstrålen rett ut. Det har kommet sjøvann inn i varmeveksler. Har ikke sjekket problemet nærmere. Tømte båten for vann, fikk heldighvis slepehjelp til brygga og kjerring og unger er nå trygt hjemme. Skal en tur ned i kveld for å sjekke forholdene. Noen som har ideer om hva dette skyldes? En pakning som er gåen, eller kan det være større ting? Olja er helt fin, ikke vann i den. Motoren er en BMC Captain 1,5. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 23.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2007 Hei, ikke noe morro dette nei, har selv problemer med at det forsvinner litt vann etter endel timers kjøring. Hvis du har varmeveksleren som ligger på siden av motoren kan jeg tenke meg at det er gått hull i varmeveksleren eller en slangeklemme på gummihattene som står i hver ende har røket. Siden det ikke er vann i olja er nok oljekjøleren ok. Spørs om du ikke må ta av hattene i hver ende og manøvrere ut varmeveksleren.. forsikktig, den er skjør. Den er bare dyttet inn i disse hattene også er det satt på 2 slangeklemmer i hver ende. Den andre varmeveksleren som ligger foran motoren kjenner jeg ikke så godt, men det skal stå beskrevet i manualen du fikk av meg . Lykke til, håper det ordner seg raskt. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Sneila Svart 23.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2007 Dersom du får saltvann inn på ferskvannsiden kan det ikke være så mye annet enn varmeveksleren. Dette er vel stort sett det eneste stedet hvor fersk og saltvann kan komme i kontakt ved hull i veksleren. De fleste andre feil, toppakkning f.eks., ville ført til tap av ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Baatmannen Svart 23.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2007 Har nå tatt ut varmeveksler og sjekket både den og pakninger. Alt ser tett ut. Pakninger ser greie ut og det er ikke hull i varmeveksler. Gjør et forsøk på å bytte pakninger og slangeklemmer i første omgang. Feilen må jo ligge her et sted!!?? Sjekket pakningene før jeg tok ut veksleren og strammet til på alle slangeklemmer. Likevel så kom det sjøvann der hvor det skal være kjølevæske. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 23.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2007 Hei, mener du å ha tatt ut elementet inni "boksen" eller har du bare skrudd av selve boksen ? Jeg mente selve elementet som står inni varmeveksler/boksen, at det kanskje kan være hull i dette. Det kan ofte repareres på et radiatorverksted, er ganske dyrt å kjøpe nytt. Håper det ordner seg Jon Sitér dette innlegget Link to post
Baatmannen Svart 23.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2007 Har tatt ut elementet, ja. Koblet det til en vannkrann (m/pakninger på) og holdt for den andre enden med hånda. Så ikke ut til å lekke noe sted da. Sitér dette innlegget Link to post
Motoren Svart 23.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2007 (redigert) Det har kommet sjøvann inn i varmeveksler. Den beste måten etter min mening er at du kobler luft til inntaket på sjøvannet og tetter sjøvannsuttaket Så senker du denne i en stamp med vann og da, hvis den er tett, vil der ikker komme luftbobler ut av ferskvannsinntakk/uttak. Du kan begynne med luftrykk 2 barg opptill 5 barg. Hvis der ikke kommer luftbobler på disse trykk, så er kjøleren tett. Forutsetningen er at du kan frakoble kjøleren og ta den med deg for å teste den Redigert 23.Juli.2007 av Motoren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 24.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2007 Det hjelper nok ikke at det ser tett ut . Har vært gjennom samme selv og trykktest viiste ikke noe entydig. Når innsatsen ble presset ut så kom åpenbaringen,flere rør i innsatsen var det hull i og ved er tidligere bytte så var innsatsen preseeet inn slik at hele sulamitten var bøyd og eg en av anleggsflensene midt på innsatsen var deformert. Hullene i rørene var rundt den deformerte anleggsflensen og rundt midten av rørinnsatsen. Skikkelig moro, det tok vel 3 sommere å stille den virkelige diagnosen. En dyktig mekaniker som vet hva han skal se etter kan sikkert hjelpe deg videre. Sitér dette innlegget Link to post
Baatmannen Svart 24.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2007 (redigert) Ser ut til at ting fungerer nå. Har byttet pakningene som holder elementet på plass. Ingen lekkasje i elementet. Hipp hurra - :flag: ...men nå har det plutselig kommet noe vann i olja. Den er grå. Litt rart for den så fin ut i går. Kan det ha kommet vann inn via bunnpanne eller hull til peilepinne? Motorrommet var jo halvfullt med vann (ikke saltvann). Skifter olje en av de nærmeste dagene, så får vi se om det blir bra. Redigert 24.Juli.2007 av Baatmannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baatmannen Svart 31.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Byttet olje 2 ganger + oljefilter 1 gang. Etter dette ser det helt fint ut. Starter + dynamo er nå gåen. Kom tilfeldigvis over en bra bruktmotor på Finn her om dagen. Arbeidet starter på høsten engang. Har startet en annen tråd på forumet hvor jeg vil beskrive dette + legge ut bilder etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Hej derude. Jeg har fornylig købt en Saga 7000 med en VP TMD30A. Under prøveturen kørte motoren fint, og uden mislyde. Men! Der er rent søvand i kølesystemet Efter en undersøgelse af kølesystemet, blev jeg klar over at det er helt forkert Båden er nu på land. Jeg forsøger og banke kølerelementet ud af Ferskvand køleren, men den sidder fast. Kan jeg køre videre på søvand? Den virker til og køle motoren uden problemer med søvand i systemet, den blir hurtigt fyldt op når motoren startes. Når motoren stoppes tømmes expansionsbeholderen med det samme. Der er tale om en stor utæthed. Mine overvejelser er og lade den være utæt, køre på søvand, og planlægge at skifte motor om ca. 2 år. Har ikke råd til ny motor før om 2 år. (så skal det være yanmar).. Hvad syntes I? Er der nogen problemer i og aftage køler-elmentet og så lade den køre uden, altså fylde det op med søvand? Bortset fra dette problem er jeg glad for båden Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Se din egen tråd KIMA. noen mener du må gjøre noe med engang og noen mener noe annet. Sett i lys at du vil bytte motor er mitt råd: Kjør så lenge den går. Og stopper den før 2 år er gått så er jo det synd men ingen krise. Det er jo det da, jeg er bare kynisk nå. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 (redigert) Hej derude.Jeg har fornylig købt en Saga 7000 med en VP TMD30A. Under prøveturen kørte motoren fint, og uden mislyde. Men! Der er rent søvand i kølesystemet Efter en undersøgelse af kølesystemet, blev jeg klar over at det er helt forkert Båden er nu på land. Jeg forsøger og banke kølerelementet ud af Ferskvand køleren, men den sidder fast. Kan jeg køre videre på søvand? Den virker til og køle motoren uden problemer med søvand i systemet, den blir hurtigt fyldt op når motoren startes. Når motoren stoppes tømmes expansionsbeholderen med det samme. Der er tale om en stor utæthed. Mine overvejelser er og lade den være utæt, køre på søvand, og planlægge at skifte motor om ca. 2 år. Har ikke råd til ny motor før om 2 år. (så skal det være yanmar).. Hvad syntes I? Er der nogen problemer i og aftage køler-elmentet og så lade den køre uden, altså fylde det op med søvand? Bortset fra dette problem er jeg glad for båden Temperaturen på motoren blir vel for høy slik at saltvannet vil avlegge krystaller av saltet ?? Deretter tetter hele kjølesystemet seg etterhvert så jeg tror nok bør få gjort noe med dette snarest. Denne prosessen skjer vel når temperaturen er over 65 grader celsius, normalt ligger vel en ferskvannkjølt motor på 80-90 grader. Det blir problemer av slikt Jon Redigert 29.Oktober.2007 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Av egen erfaring vet jeg at dette går bra så sant motoren ikke belastes for hardt. Temperaturen steg markant ved 3000 rpm men ved redusering til 2700 gikk det bra. Seilte slik i 1,5 sesonger før vi endelig fant ut av hva problemet var. Dvs før det ble endelig fastslått at det var varmeveksler innsatsen som var problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.