berg79 Startet 24.Juli.2007 Del på Facebook Startet 24.Juli.2007 hei Har kjøpt en Larson 195 Cuddy 1997 mod med en Volvo Penta 5,7 v8. Båten er kjøpt av forhandler med garanti ut sesongen. Desverre så ikke båten ut innvendig, så jeg har trekkt om alle putene og lagt nye tepper. Etter ca 7 timers bruk var jeg en kort tur på sjøen, slo av tenningen, men båten forsatte å svive heilt lavt. Fikk litt panikk derfor tennte jeg en gang med nøkkelen slik at motoren stoppet. Etter dette var motoren død. Leverte båten hos forhandleren, som ved kun å kikke på olje pinnen mente at jeg hadde kjørt båten tom for olje. Oljen var blank, så de mener jeg har byttet. Jeg mener den er varme skjært seg. Kan dette stemme? Forhandleren er ikke villig til å betale for en objektiv vurdering, heller ikke å heve kjøpet. Båten er kjøpt med full service, men på drevet er det ikke en sink anode. Fender listen har de byttet den er punkt skrudd rundt båten uten noe form for lim, skruene stikker 2 cm inn i cabinen. ( Sort fenderlist med hvit stramme tråd i) er dette riktig? Denne forhandleren er en av de største i norge og lager båter. Hva slags rettigheter har jeg som kunde her? Håper på å få hevet kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
AustAgder8000 Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Har du garanti så har du garanti, ikke gi deg. Antar de prøver seg siden dette ikke er eneste båten denne forhandleren har måtte ta tilbake pga "katta i sekken" salg. Har holdt på å kjøpe båt der selv engang men avsto, han som kjøpte fikk ferien ødelagt pga skjært topp. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Her må du stå på krava. Hva mener de med at du har kjørt motoren tom for olje. De har etter hva jeg forstår levert båten i fra seg klar for bruk. Dersom motoren har gått tom for olje på syv driftstimer var det noe galt med den uansett. Det er ikke du som har bevisbyrden her. Forlang heving av kjøpet, send dette kravet skriftlig. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Smaapala Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Hei Blank olje? Etter olje skift på min Yanmar HJTE 55 HK er oljen like blank som da den kom fra kannen ivertfall de 20 første timene etter olje og filter skift. Så å se på pinnen om det er blank olje påfylt etter motor stopp syns jeg er for drøyt. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
berg79 Svart 24.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 (redigert) de mener at jeg må ha kjørt båten så mye at jeg har brukt opp oljen ( tror ikke de har sett på sommer været i Kristiansand ). De gir seg ikke. Redigert 24.Juli.2007 av berg79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Hei For å nevne det : Jeg mener å ha hørt at en bensinmotor kan gå uten at tenningen er på hvis det er svært varmt i sylinderen. Da vil den selvantenne. Håper forøvrig at det blir en god ende på historien. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 scand mener at jeg må ha kjørt båten så mye at jeg har brukt opp oljen Brukt opp oljen , hva slags motor har de solgt deg da, en klarer vel ikke å BRUKE opp oljen på en motor iløpet av en "sommer", UTEN at motoren er pil rotten . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
berg79 Svart 24.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Det er det med varmen jeg også mener er riktig, men deres meget dyktige mekaniker (som de refererer til) sier den er olje skjært uten at han har åpnet motoren. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 på "alle" GM motorer - skulle også tro volvo sine mariniserte GM motorer - i hvertfall de med injection - er sikret mot å kjøre tom for olje fordi hvis oljetrykket faller stoppes bensinpumpen/motoren før skade oppstår. vet ikke om det er det samme på nyere forgassermotorer men jeg tror det. Sitér dette innlegget Link to post
berg79 Svart 24.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 tusen takk for tipset, dette må jeg sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 hvis det er forgassermotor og tennpluggene er litt (for) varme eller at forgassenren ikke har elektrisk "cut offvalve" på tomgangen kan motoren selvtenne nok til at den kan honke rundt - i allefall en stund men dette er noemalt ikke farlig og relativt uskadelig for motoren men neppe riktig. vil selvfølgelig oppstå lettere med overopphetede motorer - sjekket du kjølevannstempereturen når dette skjedde? Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Etter ca 7 timers bruk var jeg en kort tur på sjøen, slo av tenningen, men båten forsatte å svive heilt lavt. Fikk litt panikk derfor tennte jeg en gang med nøkkelen slik at motoren stoppet. Etter dette var motoren død. Fortsatte å svive helt lavt? Du mener litt ettertenning eller at motoren fortsatte å gå? At en motor humper litt etter at man har skrudd av tenningen kan forekomme selv om det ikke er noe direkte galt med motoren. Alderdom, litt rikt justert tenning og en smule varme kan dreie den en turn eller to. Jeg mener den er varme skjært seg. Kan dette stemme? Hva skjer når du vrir om tenningen? Har den skåret seg pleier man normalt ikke å få dreid akselen rundt i det hele tatt, og man vil bare høre ulyder fra en starter som ikke klarer å gjøre jobben sin. For man kjørt den rundt, men ikke får tenning er det mest sannsynlig noe annet som har skjedd. Fender listen har de byttet den er punkt skrudd rundt båten uten noe form for lim, skruene stikker 2 cm inn i cabinen. ( Sort fenderlist med hvit stramme tråd i) er dette riktig? Fenderlister skrus ikke på, de legges på ved at de varmes og strekkes på. En festeskrue eller to i hver ende. Ikke mer. Kan skruene komme fra noe annet? Litt vanskelig å si mer uten mer detaljer, og helst også bilder av hva det dreier seg om. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 berg79: Fikk litt panikk derfor tennte jeg en gang med nøkkelen slik at motoren stoppet. Etter dette var motoren død... Kan jo være bare starteren som har brent seg fant? Sjekk om du klarer og dreie en omdreining på veivakselen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Fenderlister skrus ikke på, de legges på ved at de varmes og strekkes på. En festeskrue eller to i hver ende. Ikke mer. Å jo da, - ligger stadig ved siden av en Marex Dogger. Der er fenderlisten festet med skruer, la meg gjette litt, for hver 15. centimeter! Men hadde de stukket 2 centimeter inn i salongen, hadde nok skipperen ombord der reagert! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ola_dunk Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 (redigert) Tom for olje Nei her må du skaffe deg en advokat og det ganske fort før de åpner makinen og "lager" noe feil som tilsier at den er kjørt tom for olje.... Redigert 24.Juli.2007 av ola_dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
berg79 Svart 24.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 stemmer det ca for hver 15 cm. amatør å la dem stikke ut. pluss at der den er skrudd bølger den. blir jo strammere der. Ser ikke bra ut. Det er liten tvil om at motoren har skjært seg. starteren drar ikke rundt og veiven sitter dønn. Så det er årsaken til dette vi krangler om. Er umulig å si uten å åpne motoren mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Bare for min egen nysgjerrighet: Du har kjøpt båten hos Scand Boats på Haslatangen og det er deres mekaniker som har uttalt seg? Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Bamse 815 Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Hvis motoren gikk helt til du vred på startnøkkelen tror jeg det er starteren som har kilt seg fast i startkransen og ikke motoren som har skjært seg. Bamse Sitér dette innlegget Bamse 815 Link to post
slettet Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 det burde være lett å høre i tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 ..Oljen var blank, så de mener jeg har byttet... Denne sesongen har ikke vært så ille enorm for min del. Men motorene mine har gått ca. 30 timer siden jeg byttet olje. Peilet oljen her om dagen, og den var like fin og så ut som ny. Sitér dette innlegget Link to post
berg79 Svart 24.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 (redigert) hvordan skulle det høres ut? båten sveiv greit før jeg tok av tenningen. Er det ikke litt rart at de sier den har skjært seg dersom det bare er starteren? Det var ingen alarm som gikk, og jeg tenkte ikke på å se på temperaturen... vet ikke hvem som har sett på båten. fikk bare beskjed om at de mente den var skjært pga kjørt tom for olje og at jeg hadde etterfylt siden oljen var blank. Det var også for mye olje på motoren sa de, men jeg tror vi ser vekk ifra hvem jeg har kjøpt av og hvem hos dem som har sett på motoren. Er ikke noe poeng i å sverte noen enda.. Redigert 24.Juli.2007 av berg79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 henger starteren på bør det være en kraftig hvinelyd veldig uvanlig og du burde ha lagt merke til den. kan du definere at oljen er blank? 1) som ny - lett gyllen-gul? 2) melhehvit/grå? i hht (1) kan motoren umulig ha skåret seg pga for lite olje og oljetrykksfall er det alarm på - helt sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
berg79 Svart 24.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 den er gyllen og fin, det er ikke olje i vannet og ikke vann i oljen. Denne motoren er ferskvannskjølt, så det kan jo være flere årsaker til varmgang. Lurer litt på innpelleren, kan være den ikke er byttet. Sitér dette innlegget Link to post
berg79 Svart 24.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Veldig flott side dette. Takker for alle tips. Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Bare for og avklare litt.. Hva skjer når du prøver og starte? Ingenting,et kraftig klikk eller går motoren rundt som den gjorde før problemet? Skjer det ingenting kan feilen ligge i tenningslåsen evt strømmtilførsel/jording. Hører du et klikk slår startreleet inn,kan være defekt starter eller treghet i motor. Drar motor normalt rundt på ved start? Kjip service uansett av selger.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.