Fjordutsikt Svart 24.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2007 Bare for og avklare litt..Hva skjer når du prøver og starte? Se berg79 sitt innlegg #16 Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 (redigert) Fenderlister skrus ikke på, de legges på ved at de varmes og strekkes på. En festeskrue eller to i hver ende. Ikke mer. Kan skruene komme fra noe annet? Helt vanlig på amerikanske båter at fenderlista er festet med en kombinasjon av skruer og popnagler da overbygget settes på som et eskelokk og ikke flens mot flens. De bruker da heller ikke gummilister, men en aluminiumslist med gummi/plastinnlegg i midten. Redigert 25.Juli.2007 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Bamse 815 Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Dette skjedde når du prøvde å start motoren mens den gikk på tomgang, det er vel mest sansynlig at startmotoren har fått det litt tøft. Hvis drevet på startmotoren sitter i inngrep og er ødelagt vil du bare høre et klikk når du vrir på nøkkelen. Ville prøvd å ta ut startmotoren for å se om motoren lar seg turne da. Har du forklart mekanikkeren at det skjedde når du prøvde å starte mens motoren gikk? Sitér dette innlegget Bamse 815 Link to post
Whistler Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Prosedyre for test av startkretsen finner du her. Desverre er bildene fjernet, men forklaringen er grei nok. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Ketil M Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Du bør vel egentlig ikke gjøre noe som helst på motoren din før den er undersøkt av selger. Så lenge du har fremsatt dette som en mulig reklamasjon har selger plikt til å kartlegge årsaken til motorhavari. Sørg for at all videre kommunikasjon skriftelig og at evt. uttalelser blir dokumentert/bekreftet. Sitér dette innlegget Link to post
berg79 Svart 25.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 har forklart dem alt, men tror jeg lar mekanikerene finne ut hva som er galt, ettersom det er garanti. Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 hei Etter dette var motoren død. Leverte båten hos forhandleren, som ved kun å kikke på olje pinnen mente at jeg hadde kjørt båten tom for olje. Oljen var blank, så de mener jeg har byttet. Jeg mener den er varme skjært seg. Kan dette stemme? Forhandleren er ikke villig til å betale for en objektiv vurdering, heller ikke å heve kjøpet. Båten er kjøpt med full service, men på drevet er det ikke en sink anode. Mitt lille tips (eller det jeg ville gjordt) er: (0: Meld deg inn i KNBF og få en gratis rådgivning fra deres advokat.) 1: Skriv et brev til forhandleren og varsle dem om at du får et annet sertifisert VP-serviceverksted til å feilsøke og konstatere problemet og at du vil oversende forhandleren kostnaden for denne feilfinning. Dette da du ikke lengre har tillit til at forhandleren vil gi en pålitelig vurdering på grunn av den holdning og de beskyldninger du fikk når du henvendte deg til dem med problemet. Dette kan du ikke akseptere og du har derfor ikke tiltro til at du får en korrekt feilpåvisning. 2: Uansett har du en garanti og du bør se etter hva den dekker og forholde deg slik den krever. 3: Men, jeg hadde gjordt dette skriftlig (og også vurdert medlemskap som inkluderer advokathjelp!). Og så: Det er lett å "synse" og "på avstand diagnostisere" problemer av teknisk art, men det er ikke spesielt holdbart. Min tipping i så måte, er at når du startet på nytt fikk du en forkiling av startmotorens tannhjul mot startkransen som vil holde motoren "i tusen stein" og stå bom fast. En reparatør vil kjapt skru ut starteren og evt. konstatere om dette er problemet. Men, det bør en sertifisert VP-skruer gjøre som kan gi deg et papir på at dette er feilen. Da har du noe å ta med deg på neste besøk til forhandleren. Og, jeg ville da forventet en rimelig god kopp kaffe fra salgssjefen sammen med beklagelsen for holdningen / beskyldningen om "kjørt båten (motoren??) tom for olje" (noe som ikke skal være mulig på noen få timer uansett!!). :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Denne sesongen har ikke vært så ille enorm for min del. "ille enorm", betyr det en bra eller en dårlig sesong? Erufra Hailden eller? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
BårdK Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 har forklart dem alt, men tror jeg lar mekanikerene finne ut hva som er galt, ettersom det er garanti. Betyr det at Scand har erkjent garantiansvar? Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 "ille enorm", betyr det en bra eller en dårlig sesong? Erufra Hailden eller? Det er i Fredrikstad de bruker "ille", ikke Halden. "Fredrikstad Blad - Ille bra". Og det er forøvrig ingen i Halden som sier "Hailden" heller. Bortsett fra noen fra den eldre garde, bønder og Tistedal (tettsted utenfor Halden). For å oppklare enda en myte så er det fint lite rånere her og. Det ble vel slutt på det for 10 år siden. En og annen stakkar finnes det vel, men ikke på langt nær så mange som i Fredrikstad/Sarpsborg. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 For min del høres det ut som startmotoren er problemet. Det stemmer med det at motoren fortsatte og gå når du skrudde av tenningen. Det stemmer med at du nå hverken får starteren til å legge inn eller dreid på veiva. Sitér dette innlegget Link to post
berg79 Svart 25.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Det høres ut på starteren, som den slår inn, men ikke greier å dra rundt. byttet først batteri, men lik da. De har bare konstatert at den er skjært pga et jeg skal ha kjørt den tom på 7 timer, de skriver videre at dette ikke reklamasjons berettiget. Det er jo riktig det, men jeg HAR ikke kjørt den tom. Tror nok den er skjært, en mekaniker ser eller hører vell lett om det er noe galt med starteren? Nå har jeg kontaktet en lokal advokat og båten skal inn hos aut volvo penta verksted for å sjekke "synlige" feil. da slipper jeg å legge ut penger for å åpne motoren. Båten blir så levert tilbake slik at de kan gjøre en grundigere sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 (redigert) litt uklart mht hendelsforløpet... dvs at den snurret rundt etter at du har slått av tenningen men,,..... bare for å ha nevnt det: kjøpte en brukt 1998 7.4 MPI (160T) som hadde hatt en sjøvannslekkasje - nok til at det hadde kommet vann inn i svinhjulshuset og dermet "impregnert" starteren og etter hvert - her er ikke hendelsesforløpet likt - men etter noe tids mangel på bruk ville den ikke starte. starteren slo inn men det bare klikket i den. årsaken var at akslen dom bendiksen glir på - (ut i inngrep på svinghjulet) var rustet så mye at den ikke slo inn. det bare klikket på startforsøk. prøvde nye batterier + lading mm men måtte ute med starteren for å konstantere feilen. du bør nok sjekke stareren i allefall men kanskje i samråd med leverandøren da det uaansett må være en reklamasjonssak. sjekk av stareren er noe av det rimeligste man kan gjøre - skrutiden er mest kostbar i utgangspunkitet. imidlertid kan jeg heller ikke forstå annet enn at dette er en reklamasjonssak - uansett årsak. Redigert 25.Juli.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Nå har jeg kontaktet en lokal advokat og båten skal inn hos aut volvo penta verksted for å sjekke "synlige" feil. da slipper jeg å legge ut penger for å åpne motoren. Båten blir så levert tilbake slik at de kan gjøre en grundigere sjekk. Høres ut som en grei strategi videre i denne saken Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
ola_dunk Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Høres ut som en grei strategi videre i denne saken Ja meget fornuftig Nå venter vi spent på utalelsen fra mekanikeren Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Er det motoren som har skjært seg eller starteren ? Kjører en motoren tom for olje må det vel i utganspunktet ha vært noe galt med den da du overtok båten. Sitér dette innlegget Link to post
berg79 Svart 25.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 skal skrive inn når mekanikeren har sett på den. Fikk time i uke 32, ikke galt det på denne tiden... Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 (redigert) Uke 32 ? Det har ikke vi på baatplassen tid til Skift starter/tenningslås og kom deg på sjøen,send regning... Redigert 25.Juli.2007 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
berg79 Svart 25.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 har fått en til å se på motoren mens jeg dro rundt nøkkelen. Starteren drar utrolig nok litt rundt. Men en sinnsyk tørr/skjur lyd. Det er bare noen ganger den drar litt rundt. Det er nok ikke bare starteren.... Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 spørs om det kan være et lager på vei ut til drevet/i drevet. en mulighet det og. olje eller mangel på sådan i drevet? manglende smøring av mellomlager? Sitér dette innlegget Link to post
berg79 Svart 25.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 har ikke peiling, men er sikkert et tips det. Veldig redd for å begynne å skru når det er garanti. Sesongen er nok over for meg, men har jo datterens min sin Joda 3300 med 9.9. konge båt. Får stroppe fast minstemann på bauen, så kan jo hele familien på 4 pluss hunden dra på tur Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Det er surt nå slike ting skjer... Tror vi alle føler med deg og er DR*** glad det ikke er oss! Selv om vi alle fra tid til annen havner opp slike vannvitig irriterende problemer. Jeg ønsker deg ihverfall lykke til og hold oss "posted". Sitér dette innlegget Link to post
Wellcraftsman Svart 26.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2007 (redigert) Jaja, så da blir det joda'n til helga... Er jo du som har det største anlegget da Fått noen nye morsomme mail fra denne berømmelige båtforhandleren??? Redigert 26.Juli.2007 av Wellcraftsman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 27.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2007 "ille enorm", betyr det en bra eller en dårlig sesong? Erufra Hailden eller? He he... er fra Halden ja, men "ille" er nok fra Fredrikstad. Jobber i området en del, så blir nok desverre litt forurensning i skrivemåten til tider. Men uttrykket var ment som: "dårlig sesong". Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 28.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2007 De har bare konstatert at den er skjært pga et jeg skal ha kjørt den tom på 7 timer, de skriver videre at dette ikke reklamasjons berettiget. Nå har jeg kontaktet en lokal advokat og båten skal inn hos aut volvo penta verksted for å sjekke "synlige" feil. da slipper jeg å legge ut penger for å åpne motoren. Båten blir så levert tilbake slik at de kan gjøre en grundigere sjekk. Hvis de mener du har kjørt motoren tom for ilje i løpet av 7 timer så har de jo innrømmet at maskinen har en grov feil. At motoren bruker opp all oljen i løpet av 7 timer er jo aller høyeste grad reklamasjonberettiget. De har solgt deg en maskin som hadde en feil som førte til havari. Hvis denne mekanikeren ansees for å være flink så bør han avskiltes på flekken. Jepp, la noen andre kikke på maskinen din. Med rette utstyret kan man kikke i sylindrene gjennom hullet til tennpluggen. Er maskinen i båten din overhalt..?? V8'erene har et smøroljerør nede i bunnpannen som kan falle av hvis det ikke monteres riktig, skal bankes på plas og ikke bare dyttes på plass. Faller dette røret av mister du smøroljetrykket og veiven river seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.