Jump to content

Katta i sekken


berg79

Recommended Posts

Fenderlister skrus ikke på, de legges på ved at de varmes og strekkes på. En festeskrue eller to i hver ende. Ikke mer. Kan skruene komme fra noe annet?

 

Helt vanlig på amerikanske båter at fenderlista er festet med en kombinasjon av skruer og popnagler da overbygget settes på som et eskelokk og ikke flens mot flens. De bruker da heller ikke gummilister, men en aluminiumslist med gummi/plastinnlegg i midten.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post

Dette skjedde når du prøvde å start motoren mens den gikk på tomgang, det er vel mest sansynlig at

startmotoren har fått det litt tøft. Hvis drevet på startmotoren sitter i inngrep og er ødelagt vil du bare høre et klikk når du vrir på nøkkelen. Ville prøvd å ta ut startmotoren for å se om motoren lar seg turne da. Har du forklart mekanikkeren at det skjedde når du prøvde å starte mens motoren gikk?

Bamse 815

Link to post
hei

Etter dette var motoren død. Leverte båten hos forhandleren, som ved kun å kikke på olje pinnen mente at jeg hadde kjørt båten tom for olje. Oljen var blank, så de mener jeg har byttet.

Jeg mener den er varme skjært seg. Kan dette stemme?

Forhandleren er ikke villig til å betale for en objektiv vurdering, heller ikke å heve kjøpet.

Båten er kjøpt med full service, men på drevet er det ikke en sink anode.

 

Mitt lille tips (eller det jeg ville gjordt) er:

 

(0: Meld deg inn i KNBF og få en gratis rådgivning fra deres advokat.)

 

1: Skriv et brev til forhandleren og varsle dem om at du får et annet sertifisert VP-serviceverksted til å feilsøke og konstatere problemet og at du vil oversende forhandleren kostnaden for denne feilfinning. Dette da du ikke lengre har tillit til at forhandleren vil gi en pålitelig vurdering på grunn av den holdning og de beskyldninger du fikk når du henvendte deg til dem med problemet. Dette kan du ikke akseptere og du har derfor ikke tiltro til at du får en korrekt feilpåvisning.

 

2: Uansett har du en garanti og du bør se etter hva den dekker og forholde deg slik den krever.

 

3: Men, jeg hadde gjordt dette skriftlig (og også vurdert medlemskap som inkluderer advokathjelp!).

 

 

Og så:

Det er lett å "synse" og "på avstand diagnostisere" problemer av teknisk art, men det er ikke spesielt holdbart. Min tipping i så måte, er at når du startet på nytt fikk du en forkiling av startmotorens tannhjul mot startkransen som vil holde motoren "i tusen stein" og stå bom fast. En reparatør vil kjapt skru ut starteren og evt. konstatere om dette er problemet. Men, det bør en sertifisert VP-skruer gjøre som kan gi deg et papir på at dette er feilen. Da har du noe å ta med deg på neste besøk til forhandleren. Og, jeg ville da forventet en rimelig god kopp kaffe fra salgssjefen sammen med beklagelsen for holdningen / beskyldningen om "kjørt båten (motoren??) tom for olje" (noe som ikke skal være mulig på noen få timer uansett!!).

 

 

:-) steinar

Link to post
Denne sesongen har ikke vært så ille enorm for min del.

"ille enorm", betyr det en bra eller en dårlig sesong? Erufra Hailden eller? :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
"ille enorm", betyr det en bra eller en dårlig sesong? Erufra Hailden eller? :wink:

 

Det er i Fredrikstad de bruker "ille", ikke Halden.

"Fredrikstad Blad - Ille bra".

 

Og det er forøvrig ingen i Halden som sier "Hailden" heller. Bortsett fra noen fra

den eldre garde, bønder og Tistedal (tettsted utenfor Halden).

 

For å oppklare enda en myte så er det fint lite rånere her og. Det ble vel slutt

på det for 10 år siden. En og annen stakkar finnes det vel, men ikke på langt

nær så mange som i Fredrikstad/Sarpsborg.

Link to post

Det høres ut på starteren, som den slår inn, men ikke greier å dra rundt. byttet først batteri, men lik da. De har bare konstatert at den er skjært pga et jeg skal ha kjørt den tom på 7 timer, de skriver videre at dette ikke reklamasjons berettiget. Det er jo riktig det, men jeg HAR ikke kjørt den tom. Tror nok den er skjært, en mekaniker ser eller hører vell lett om det er noe galt med starteren? Nå har jeg kontaktet en lokal advokat og båten skal inn hos aut volvo penta verksted for å sjekke "synlige" feil. da slipper jeg å legge ut penger for å åpne motoren. Båten blir så levert tilbake slik at de kan gjøre en grundigere sjekk.

Link to post

litt uklart mht hendelsforløpet... dvs at den snurret rundt etter at du har slått av tenningen men,,..... bare for å ha nevnt det:

 

kjøpte en brukt 1998 7.4 MPI (160T) som hadde hatt en sjøvannslekkasje - nok til at det hadde kommet vann inn i svinhjulshuset og dermet "impregnert" starteren og etter hvert - her er ikke hendelsesforløpet likt - men etter noe tids mangel på bruk ville den ikke starte.

starteren slo inn men det bare klikket i den.

årsaken var at akslen dom bendiksen glir på - (ut i inngrep på svinghjulet) var rustet så mye at den ikke slo inn.

det bare klikket på startforsøk.

prøvde nye batterier + lading mm men måtte ute med starteren for å konstantere feilen.

 

du bør nok sjekke stareren i allefall men kanskje i samråd med leverandøren da det uaansett må være en reklamasjonssak.

sjekk av stareren er noe av det rimeligste man kan gjøre - skrutiden er mest kostbar i utgangspunkitet.

 

imidlertid kan jeg heller ikke forstå annet enn at dette er en reklamasjonssak - uansett årsak.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
De har bare konstatert at den er skjært pga et jeg skal ha kjørt den tom på 7 timer, de skriver videre at dette ikke reklamasjons berettiget.

 

Nå har jeg kontaktet en lokal advokat og båten skal inn hos aut volvo penta verksted for å sjekke "synlige" feil. da slipper jeg å legge ut penger for å åpne motoren. Båten blir så levert tilbake slik at de kan gjøre en grundigere sjekk.

 

Hvis de mener du har kjørt motoren tom for ilje i løpet av 7 timer så har de jo innrømmet at maskinen har en grov feil. At motoren bruker opp all oljen i løpet av 7 timer er jo aller høyeste grad reklamasjonberettiget. De har solgt deg en maskin som hadde en feil som førte til havari. Hvis denne mekanikeren ansees for å være flink så bør han avskiltes på flekken.

 

Jepp, la noen andre kikke på maskinen din. Med rette utstyret kan man kikke i sylindrene gjennom hullet til tennpluggen.

Er maskinen i båten din overhalt..?? V8'erene har et smøroljerør nede i bunnpannen som kan falle av hvis det ikke monteres riktig, skal bankes på plas og ikke bare dyttes på plass. Faller dette røret av mister du smøroljetrykket og veiven river seg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...