Jump to content

Vannfylt dobbeltbunn på Omre 17


PerGunnar

Recommended Posts

I løpet av mitt korte båtliv har jeg blant annet lært at vann i dobbeltbunn ikke skal forekomme. Hadde selv en lense-/tørkejobb på mitt båtprosjekt og var storfornøyd over at båten ble ca 60 kg lettere etterpå.

 

Så kom jeg over denne båten på QXL:

 

"Omre 17 plastbåt fra ca 1980. Vannfylt bunn gjør båten svært stødig. Dyp kjøl (lang stamme på motor) gjør den god i sjøen. Veier lite når vannet renner ut av dobbeltbunnen".

 

Er det virkelig tilfelle at det er laget båter som skal ha vann i dobbeltbunnen, eller er det bare eieren av denne som tror at det skal være sånn?

 

Jeg bare lurer jeg...

 

PS! Bare for å ha det sagt så er jeg ikke i tvil om at min båt ikke skal være fylt med vann i bunnen... :-)

Link to post

Det er noen båter som er slik konstruert at de fyller deler av bunnen med vann når de ligger stille. En vanntunnell fylles, og tømmes på en båtlengde når du setter båten i bevegelse. Wesling 16 ht er en slik båt. Den er konstruert av Herman Linge, og har en slik konstruksjon. Den fungerer greit, men jeg synes effekten av dette ikke ser så voldsom. Mange har faktisk støpt igjen denne vanntunnellen.

....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder??

Link to post

Takk for tilbakemelding!

 

Båter med slike konstruksjoner ligger sikkert stødig når man skal ligge stille å fiske, og dersom vannet går ut av bunnen når båten settes i bevegelse blir det vel ikke hemmende for fremdriften heller.

 

Så lærte jeg noe nytt i dag også...   :yesnod:

Link to post

:yesnod::smiley::drink:

 

Er dette med tanke på at vann kan komme inn og legge seg i små lommer som etterhverært råtner?

Problemet er først og fremst at skummet over tid (mange år) trekker til seg vann og at båten derfor blir tung.

Svært vanlig, f.eks. på With-joller.

 

Det har vært skrevet endel om dette her tidligere, prøv et søk på "skum bunn".

 

Har også en artikkel på båtsiden min.

Link to post

Hadde en Musling på 14 fot en kort periode. Den hadde vannballasttunnel som ble fyllt med vann når båten gikk sakte eller lå i ro. Dette var faktisk ganske så smart. Båten lå veldig rolig i sjøen i forbindelse med fiske men gikk ganske seint i plan med en 9.9hk siden tunnelen måtte tømmes på vei opp i plan.

Link to post

Det stemmer. På min båt tar det mellom 5-10 minutter å tømme tanken. I denne perioden øker farten fra ca 9 til 15kn som f t er toppfart. Når det er for lang tid så har jeg en ventil til å stenge tanken under gange mens den er tom. Da kan jeg ligge i ro UTEN at tanken renner full av vann.

Link to post

5 - 10 minutter før tanken er tom hørtes lenge ut. Når det gjelder den tidligere omtalte Weslingen så har den et ganske stort hull (flere cm i diameter) i baugen oppe under fenderlista. Mulig dette gjør at tanken tømmes fortere siden det vel må mye luft inn når vannet skal ut.

 

Vet også at noen Weslingeiere kunne ha det moro med å stanse brått etter sakte fart med vann i tanken, slik at vannet sprutet ut av hullet i baugen.

Link to post

Nei det er nok normalt. Ventilen er bare en 3" åpning.

 

Bilde

Ikke som på de motorbåtene hvor det liksom mangler den nederste biten av akterspeilet - hvis jeg husker bildet av en Wesling rett.

 

Og så er det vel 700 liter vann og lufteledning er lang og bare 32mm.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...