Jump to content

Vannfylt dobbeltbunn på Omre 17

PerGunnar

Recommended Posts

I løpet av mitt korte båtliv har jeg blant annet lært at vann i dobbeltbunn ikke skal forekomme. Hadde selv en lense-/tørkejobb på mitt båtprosjekt og var storfornøyd over at båten ble ca 60 kg lettere etterpå.

Så kom jeg over denne båten på QXL:

"Omre 17 plastbåt fra ca 1980. Vannfylt bunn gjør båten svært stødig. Dyp kjøl (lang stamme på motor) gjør den god i sjøen. Veier lite når vannet renner ut av dobbeltbunnen".

Er det virkelig tilfelle at det er laget båter som skal ha vann i dobbeltbunnen, eller er det bare eieren av denne som tror at det skal være sånn?

Jeg bare lurer jeg...

PS! Bare for å ha det sagt så er jeg ikke i tvil om at min båt ikke skal være fylt med vann i bunnen... :-)

Det er noen båter som er slik konstruert at de fyller deler av bunnen med vann når de ligger stille. En vanntunnell fylles, og tømmes på en båtlengde når du setter båten i bevegelse. Wesling 16 ht er en slik båt. Den er konstruert av Herman Linge, og har en slik konstruksjon. Den fungerer greit, men jeg synes effekten av dette ikke ser så voldsom. Mange har faktisk støpt igjen denne vanntunnellen.

....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder??

:yesnod::smiley::drink:

Er dette med tanke på at vann kan komme inn og legge seg i små lommer som etterhverært råtner?

Problemet er først og fremst at skummet over tid (mange år) trekker til seg vann og at båten derfor blir tung.

Svært vanlig, f.eks. på With-joller.

Det har vært skrevet endel om dette her tidligere, prøv et søk på "skum bunn".

Har også en artikkel på båtsiden min.

5 - 10 minutter før tanken er tom hørtes lenge ut. Når det gjelder den tidligere omtalte Weslingen så har den et ganske stort hull (flere cm i diameter) i baugen oppe under fenderlista. Mulig dette gjør at tanken tømmes fortere siden det vel må mye luft inn når vannet skal ut.

Vet også at noen Weslingeiere kunne ha det moro med å stanse brått etter sakte fart med vann i tanken, slik at vannet sprutet ut av hullet i baugen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...