PerGunnar Startet 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2004 I løpet av mitt korte båtliv har jeg blant annet lært at vann i dobbeltbunn ikke skal forekomme. Hadde selv en lense-/tørkejobb på mitt båtprosjekt og var storfornøyd over at båten ble ca 60 kg lettere etterpå. Så kom jeg over denne båten på QXL: "Omre 17 plastbåt fra ca 1980. Vannfylt bunn gjør båten svært stødig. Dyp kjøl (lang stamme på motor) gjør den god i sjøen. Veier lite når vannet renner ut av dobbeltbunnen". Er det virkelig tilfelle at det er laget båter som skal ha vann i dobbeltbunnen, eller er det bare eieren av denne som tror at det skal være sånn? Jeg bare lurer jeg... PS! Bare for å ha det sagt så er jeg ikke i tvil om at min båt ikke skal være fylt med vann i bunnen... :-) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Vann i dobbeltbunn er en ting, vannballast en annen. Klikk på linken 'seilbåten' helt nederst på mitt innlegg her for å se hva den kan være god for Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Ser at akkurat nå funker ikke linken nede - det gjorde den igår. Skal sjekke med Dilla. Gå isteden til erfaringsdatabasen å se på seilbåten MacGregor Sitér dette innlegget Link to post
SO-VALL Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Det er noen båter som er slik konstruert at de fyller deler av bunnen med vann når de ligger stille. En vanntunnell fylles, og tømmes på en båtlengde når du setter båten i bevegelse. Wesling 16 ht er en slik båt. Den er konstruert av Herman Linge, og har en slik konstruksjon. Den fungerer greit, men jeg synes effekten av dette ikke ser så voldsom. Mange har faktisk støpt igjen denne vanntunnellen. Sitér dette innlegget ....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder?? Link to post
PerGunnar Svart 7.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Takk for tilbakemelding! Båter med slike konstruksjoner ligger sikkert stødig når man skal ligge stille å fiske, og dersom vannet går ut av bunnen når båten settes i bevegelse blir det vel ikke hemmende for fremdriften heller. Så lærte jeg noe nytt i dag også... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 I løpet av mitt korte båtliv har jeg blant annet lært at vann i dobbeltbunn ikke skal forekomme.Dobbelt bunn/skrog er helt ok, alle småbåter har det i dag.Det som ikke er ok er hvis rommet er fyllt med skum. Sitér dette innlegget Link to post
McNeill Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Dobbelt bunn/skrog er helt ok, alle småbåter har det i dag. Det som ikke er ok er hvis rommet er fyllt med skum. Er dette med tanke på at vann kan komme inn og legge seg i små lommer som etterhverært råtner? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Er dette med tanke på at vann kan komme inn og legge seg i små lommer som etterhverært råtner? Problemet er først og fremst at skummet over tid (mange år) trekker til seg vann og at båten derfor blir tung.Svært vanlig, f.eks. på With-joller. Det har vært skrevet endel om dette her tidligere, prøv et søk på "skum bunn". Har også en artikkel på båtsiden min. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Hadde en Musling på 14 fot en kort periode. Den hadde vannballasttunnel som ble fyllt med vann når båten gikk sakte eller lå i ro. Dette var faktisk ganske så smart. Båten lå veldig rolig i sjøen i forbindelse med fiske men gikk ganske seint i plan med en 9.9hk siden tunnelen måtte tømmes på vei opp i plan. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Det stemmer. På min båt tar det mellom 5-10 minutter å tømme tanken. I denne perioden øker farten fra ca 9 til 15kn som f t er toppfart. Når det er for lang tid så har jeg en ventil til å stenge tanken under gange mens den er tom. Da kan jeg ligge i ro UTEN at tanken renner full av vann. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 5 - 10 minutter før tanken er tom hørtes lenge ut. Når det gjelder den tidligere omtalte Weslingen så har den et ganske stort hull (flere cm i diameter) i baugen oppe under fenderlista. Mulig dette gjør at tanken tømmes fortere siden det vel må mye luft inn når vannet skal ut. Vet også at noen Weslingeiere kunne ha det moro med å stanse brått etter sakte fart med vann i tanken, slik at vannet sprutet ut av hullet i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Nei det er nok normalt. Ventilen er bare en 3" åpning. Ikke som på de motorbåtene hvor det liksom mangler den nederste biten av akterspeilet - hvis jeg husker bildet av en Wesling rett. Og så er det vel 700 liter vann og lufteledning er lang og bare 32mm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.