bjorngb Startet 25.Juli.2007 Del på Facebook Startet 25.Juli.2007 Når vi ligger i havn høres og kjennes av og til vibrasjoner i båten. Jeg har prøvt å finne ut hva dette kunne være og har ikke kunne finne noen kilde til dette før i dag. Da så jeg at den midtre delen av masten vibrerte langs aksen forrut <-> akter. Når vi seilte i går la jeg merke til at le undervant var litt slakt og vaiet mer eller mindre fritt - kan dette være årsaken til dette? Jeg leste i seil og riggtrim at masten kan bøyes sidelengs dersom undervantene (lo) er for slakke. Jeg har ikke fått sjekket dette enda, men regner med å få sjekket det i løpet av noen dager. Noen som har noen tanker rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2007 Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 Tja, stram riggen riktig så slutter den å pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 25.Juli.2007 Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 (redigert) Ved god seil bris sjekker du om masten fortsatt står rett ved å sikte opp langs med skinnen. At le undervantslenger tyder på at det er for slakt. De fleste strammer vant og stag altfor lite . Kjøp/lån deg en vaiert/wire tension måler og stram de til riktigt bruddstyrke prosent til din type rigg/mast. I mellomtiden stram styrbord og babord le undervant under seil til de akkurat ikke slenger lengere-"håndstram" strekkfiskene. Har du fortsatt pumping og vibrering fra masten i havn har jeg hørt om at noen heiser opp en fender i masten-det skal visstnok stoppe pumping og støy. Redigert 25.Juli.2007 av atletico1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.Juli.2007 Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 Jeg opplever det samme i havn når skjøte/bomløft er for kraftig strammet, en intens vibrasjon selv når der er nesten vindstille. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
atletico1 Svart 25.Juli.2007 Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 Jeg opplever det samme i havn når skjøte/bomløft er for kraftig strammet, en intens vibrasjon selv når der er nesten vindstille. Samme her ,men vibrasjon kommer da b are fra bommen. Selv den minste vind kan utløse denne vibrasjon hvis skjøtet er for stramt. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 25.Juli.2007 Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 Kjøp/lån deg en vaiert/wire tension måler og stram de til riktigt bruddstyrke prosent til din type rigg/mast. Du klarer deg lenge med en to-meters tommestokk. Riggwaier (1x19) strekker seg ca 1 mm når du belaster den med 5% av bruddstyrken Dette kan du utnytte ved å tape fast den øverste del av tommestokken til waieren, og la den nederste henge f.eks 5 mm over terminalen. Du må begynne med toppvantene. Sørg først for at begge vant er håndstrammet. Deretter skrur du vekselsvis på begge vantskruene til du har strukket waieren 3 mm. Da har du belastet de med ca 15% av bruddlasten. Så kan du justere undervantene. Hvor stramme de skal være avhenger av riggtype og båt. Normalt skal de ikke være så stramme som toppvantene, men de skal hjelpe til med å holde masten rett under belastning. Normalt skal du ikke ha noen slakke vant selvom du krenger opp til 20 grader. Er vantene dine av rod-typen strekker de seg bare 0,7 mm pr 5%. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Cato Svart 25.Juli.2007 Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 Heng en fender halvveis oppe langs masten når du ligger stille, evt resonnans fra vinden forsvinner! Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 26.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Takk for innspill. Skal prøve fendertrikset i dag og justere undervantene ved passende anledning. Hvordan kan jeg se hvilken wiretype som er på min mast? Etter ferien skal jeg høre med importøren og få styrken som vantene skal stammes til. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Hva slags båt har du, og har du produsentnavn på masten? Regelen om at toppvantene skal strekkes til ca. 15% av bruddlast gjelder de fleste typer rigg. Jeg vil tippe at du har 1x19 rustfri wire, som de aller fleste andre båter. Den ser sånn ut. (Den hvite ringen viser en skade ved utgangen av terminalen. Se bort fra den i denne sammenhengen.) Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
bjorngb Svart 26.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Båten er en Beneteau Oceanis 343 med Selden rigg som er 13,24 meter. Wiren ligner den du har bilde av, men det er undervantene som er slakke. Jeg kan kjenne med hånden at de gir mye mer etter når jeg drar i dem i forhold til toppvantene. Det var mange som så på da en fender ble heist i masten. Jeg var litt usikker om dette var et bøtte med vakuum/grønn overledning triks, men det ser ut til å virke overaksende bra :-) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Fenderen bryter luftstrømmen rundt masten, og dermed stopper masten å vibrere. Har visst noe med resonans eller egensvingning å gjøre. Men du oppnår det samme ved å stramme opp riggen din skikkelig. Du har en 9/10-dels brøkdelsrigg, med 20 graders vinkling på salingshornene. Den trenger mer stramming enn andre rigger. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.