BEG Startet 25.Juli.2007 Del på Facebook Startet 25.Juli.2007 Etter 2 døgn med 15 sekundmeter vind ved Espevær løyet det. De hyggelige folkene i nabobåten var lokalkjente og ga oss grønt lys for overfarten til Haugesund. Det var i mine øyne grov sjø, men både båten kapteinen og mannskapet taklet dette på en grei måte. Vel fremme tar jeg meg en tur ned i "kjelleren". Der oppdager jeg at braketten som varmtvannberederen er festet på har kollapset. Dermed har denne falt ned og kilt seg fast mellom dieseltank og septiktank. Ingen direkte skade på utstyr, men jeg ble skremt da jeg oppdaget hvor nære "katastrofen" vi hadde vært. Vannslangene fra motoren hadde vært nær å blitt kappet av i fallet. Det hadde vel kun tatt sekunder før motoren hadde mistet kjølingen sin. Tør ikke tenke på hva som da kunne skjedd ute i den store sjøen nære land. Bereder var plassert i et hjørne ved 2 skott i 90 graders vinkel og hevet over vanntank med ca 30cm. Den stod på en plate som var festet i skottene med 2 vinkeljern. I det frie hjørnet var det et "bordben" som også skulle holde platen oppe. "Bordbenet" var en 1cm kryssfinerplate med 5cm bredde. Vinkeljernene var skrudd fast med totalt 7 stk 4,2mm skruer og som maks gikk 7-8 mm inn i skottene. Det var åpenbart at dette ikke kunne holde i det lange løp, særlig ikke når det ble mye sjø. Berederen veier rundt 70 kg!! Jeg begriper ikke at verft ikke skjønt at dette var for svakt. Generelt er jeg meget godt fornøyd med min nå andre Barracuda 1100/1125. Men dette var for dumt. Eiere av samme båter bør sjekke sine beredere! Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Janoho Svart 25.Juli.2007 Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 Hei, dette er ikke morro, du bør nok få montert kraner på innløp og utløp til berederen slik at du kan stenge av ved evt. problemer. De fleste gjør det nå til dags. PS: få kraner der ventilene tåler varme. JON Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 25.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 Har kraner for å stenge av kjølevannet til bereder. Men, det hjelper lite om man kjører på marsjfart og en slange ryker. Da blir motoren tømt på null niks. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Janoho Svart 25.Juli.2007 Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 Jojo, men ha en ekstra kanne med kjøleveske i båten da, er den helt tom så er det jo bare å skru opp lokket og fylle på. Jon Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 26.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 I en nødsituasjon holder det sikkert helt greit med bare ferskvann. Poenget mitt var at tiden for å identifisere årsaken til at motoren går varm/stopper + finne fram utstyr til å helle på kjølevæske/vann ville bli knapp når man ligger og driver i 3,5 meter bølger nære land. Derfor mente jeg at konsekvensen av dårlig byggemetode kunne blitt dramatisk. I tillegg kan man stille seg spørsmål om hvordan en overopphetet motor ville reagere på at kaldt vann helles direkte i motoren. Sprekker i motorblokk?? Om man da ikke tar seg tid til å fyre opp gassen og koke opp vannet først da Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Ben Sin Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Hei Godt det gikk bra. Veien til katastrofe er ofte farlig kort. Dette er vel et eksempel på det. Og totalt umulig å forutse. Mye kan skje i en båt, og det gjør det...... Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.