Jump to content

Tenning på Diesel


Birchwood 320

Recommended Posts

Dei fleste vet vel at eg har trøblet med min 7,3 Mercruiser en stund nå. Og driten fortsetter å lage tull.. Spørsmålet mitt er . Har tenningen mye å si for en diesel motor.??

 

Kan feil tenning foråsake tungstartet motor og dårlig ytelse..

Sikkert dumme spørsmål men men,,

 

Hjelp

:nonod:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Skjønner ikke helt hva du mener med tenninga. Det som avgjør tenninga på en diesel er når dieselen sprøytes inn i sylinderen. Nå er ikke jeg ekspert på moderne fritidsbåtdieseler, men på større skipsdieseler avgjøres dette av fuel-kammen, justeringa av pumpene og åpningstrykket til dysene.

Og JA det det er av stor betydning. Få sjekka åpningstrykket forstøvninga til dysen samt timinga til pumpa(ene). Ville for sikkerhets skyld sjekka ventilklaringer og komp også.

Link to post

Dersom du med tenning mener innsprøytningstidspunkt så er korrekt innstilling alfa og omega.

 

En bensinmotor kan gå med ganske så feil innstilling av tenning, men en diesel er ganske sær.

 

Det skal ikke mye til før dieselen er umulig å starte og får du den i gang blir resultatet oftest røyk og redusert effekt.

 

Hvordan korrekt innstilling gjøres har jeg dog ikke kompetanse om.

Link to post

Motoren er ikke bare sær, men kravet til nøyaktighet og prosedyre for instilling øker også med antall sylindre. Altså på den måten at du har noen få grader som pumpen kan vris over. En grad hit eller dit kan være all verdens forskjell. Eller at tilløpstrykket fra fødepumpen er for lavt. I Haynes Diesel Engine Repair Manual, så starter Ford 7,3 L V8 med: Diesel engines are very sensitive to slight changes in timing... Og det er nok sant. Jeg tror jeg vil anbefale deg å få en proff ombord når båten ligger på vannet. Det behøver ikke å være en Mercruiser-mekaniker, en vanlig dieselmek. gjør nytten. Disse motorene, i hvert fall de nyere, skal jo gå som klokker. Og det er svært lite annet enn dieselsystemet som kan forårsake uryddig gange. Gløding, en snurr på starteren og motoren skal gå. Litt hurtig tomgang et par minutter og du skal ha full kraft. Får å få litt innblikk i selve motoren, kan du jo kjøpe en av de amerikanske rep. manualene som f.eks. Chilton eller Haynes for din motor som bilmotor av relevant årgang. De pleier å koste rundt 3- til 400 kr. Jeg var ute og brøytet is med seileren min for en ukes tid siden. Hemnigsløst trøkk fra motoren, selv på lavt turtall. Og de er i grunnen like alle sammen. Høyt dreiemoment på lavt turtall.

Link to post

Båten er 2600 kg og der er 270 hk (742 Nm) Men den er tuuuung i plan.. Ryker så svart at eg ikke såg kor eg kom fra..

 

Jøsses. Den boka har eg , men ikke mye til hjelp når eg ikke har så god peiling

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Båten er 2600 kg og der er 270 hk (742 Nm) Men den er tuuuung i plan.. Ryker så svart at eg ikke såg kor eg kom fra..

 

Jøsses. Den boka har eg , men ikke mye til hjelp når eg ikke har så god peiling

Da er du mekanikermat. Får motoren nok luft?? Dieselrøyken kan tolkes: Hvit røyk er uforbrent diesel, gjerne før motoren er varm. Sort røyk er for mye diesel i forhold til tilført luftmengde. Men det kan også være dieseldyser som som spruter urent. Gammel motor som har mange timer??

Link to post

Dei fleste vet vel at eg har trøblet med min 7,3 Mercruiser en stund nå. Og driten fortsetter å lage tull.. Spørsmålet mitt er . Har tenningen mye å si for en diesel motor.??

 

Kan feil tenning foråsake tungstartet motor og dårlig ytelse..

Sikkert dumme spørsmål men men,,

 

Hjelp

:headbang:

Tenninga har "alt" å si på en dieselmotor, men din motor skal ha den tenningen som er innstillt fra fabrikk og det er merket foran på pumpa. Det skal ikke i utgangspunktet ikke være nødvendig å justere denne dersom pumpa ikke har vært demontert. Det er kansje mulig at innsprøytningstidpunktet kan justeres noe ved slitasje på pumpe eller kamaksel. Jeg ville først sjekket at merket på pumpa står rett på merket på blokka. Dersom du skal justere innsprøytningstidspunktet ville jeg prøvd litt høyere tenning først. Da mener jeg at du skal stå foran motoren å vri pumpa mot klokka. Du trenger en 9/16" som du må slipe i alle kanter for å komme til. Det er fryktelig trangt. Prøv med 1mm fra merket, det utgjør ganske mye på innsprøytningstidspunktet. Hvis ikke det hjelper med å stille tenninga ville jeg tatt ut dysene og testet om det er lekkasje i sylidere. Det koster heller ikke allverden å ta ut pumpa å kjøre denne i benk. Jeg betalte 1500,- for dette og da ble den justert også. Har du feil på pumpe, dyser eller feil tenning fører dette ofte til at motoren ryker i tillegg til at den går dårlig.

 

Er du forøvrig sikker på at glødingen virker som den skal? Jeg får ikke startet min motor uten gløding uansett hvor godt og varmt det er.

Link to post

aaa. Her var mye bra stoff..

Begynner på toppen

Først til Hulda :

 

Kjørte uten motorlokk så plenty luft..

Diesel røyk : Tomgang Grå svart røyk . Gir litt gas i gir og glir ut av havna. Litt mer svart røyk. Gir på og skal ha den i plan. MASSSSSSE svart røyk..

 

Så til den kinkige. Når motoren (Varm) går litt lettere og er i plan ryker det kvitt , masse kvit røyk..

Topp pakninger skiftet av fagmann i sommer..

Alt ok..

 

Så til SS..

 

Tenningsmerket står der det skal stå.. Nye glødeplugger og alle får strøm.. Like tullete på varm motor.

På varm motor ca 30 sec etter eg har stoppet den så prøver eg å starte.. Ikke f**n.. Kinner så plutselig ruser den opp og stopper..

 

Skifte til bensin trur eg..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Er enig i at dette høres ut som turbo problem, jeg har en kamerat som en sommer fikk masse sort eksos og båten ble umulig å få i plan,

Det ble straks bedre etter turbo bytte, som å få ny motor.

Dette var riktig nok en Hino motor og turboen kostet halve ferie butsjettet men det var det eneste som nyttet.

 

Det kan jo være at din bare trenger en rens.

 

Lykke til videre, godt det er litt tid til sommeren. :headbang:

 

Bjørn E.

Link to post

Vet ikke hvorfor den ryker, du kan ha flere problemer, men jeg vet at du kan få problemer med start hvis motoren trekker falsk luft.

En bekjent hadde en Audi diesel, som var vanskelig og starte når den var varm. Han skiftet glødeplugger, og gikk til spesialverksted for diesel, der ville de skifte et kretskort i styring til drivstoff, kr. 16000,-. Han sa nei, til dette, prøvde så et merkeverksted på Audi, her fant de ut at den trakk falsk luft ved dieselfilteret, 30min. feilsøk, og nytt filter. og bilen var som ny: :flag:

Link to post

Svart røyk på TOMGANG tyder IKKE på turboproblem. Da får motoren i seg nok luft uten at turboen gjør noe som helst. Tungstart og sort tomgangsrøyk tyder mer på et dieselproblem som dyser, innsprøytningspumpe e.l.

 

For å sjekke luftproblemet kristian nevnte kan du sette på en gjennomsiktig plastslange det siste stykket før innspr.pumpen. Da vil du kunne se evt. luftbobler/skum i dieselen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

aaa. Her var mye bra stoff..

Begynner på toppen

Først til Hulda :

 

Kjørte uten motorlokk så plenty luft..

Diesel røyk : Tomgang Grå svart røyk . Gir litt gas i gir og glir ut av havna. Litt mer svart røyk. Gir på og skal ha den i plan. MASSSSSSE svart røyk..

Kan som flere sier tyde på et turboproblem, men: Du sier du har nye dyser. Kan disse være jusert for feil pumpetrykk?? Dette vil i tilfelle føre til at disse "spruter" istedet for å dusje som igjen fører din dårlig forbrenning og masse uforbrendt diesel i eksosen og det RYKER, det kan jeg love. Tror jeg ville feilsøkt i denne rekkefølgen: Av med pumpe og dyser og teste disse i benk. Da tar du samtidig en lekkasjetest på alle sylinderne (hvis ikke eksosventiler tetter så vil du også få uforbrent diesel i eksosen) Da ville jeg samtidig sjekket at drevet på pumpa står riktig i forhold til drevet på kammen. Dette KAN være satt feil sammen dersom det har vært demontert (kansje lite sannsynlig det, men da har du eleminert allt som har med dieselsystemet å gjøre) Ville prøvd dette først fordi dette ikke fører til de store kostnadene samtidig som du i ettertid vet at du har pumpe/dyser som er i orden.

 

Luft i dieselsystemet trodde ikke jeg førte til at motoren ryker slik som du beskriver, men det koster jo ikke noe å sjekke dette heller.

 

Når det gjelder eventuell tett forkjøler (og for lite luft) ville du vel kunne se at det var mye dritt inne i denne?? Hvis kjøleribbene var rene og fine ville jeg sett dette som lite sannsynlig.

 

Hvis alt ovennevnte er i orden og motoren fortsatt ryker så er det vel ikke annet å gjøre enn å smelle til med en ny turbo! Har forøvrig hørt at både pumpe(hvis du har Standyne) og turbo har en lei tendens til å gå til he****e på disse motorene. Turboen på min motor var byttet når jeg kjøpte den. Da var den gått 550 timer........

Link to post

Kan som flere sier tyde på et turboproblem, men: Du sier du har nye dyser. Kan disse være jusert for feil pumpetrykk?? Dette vil i tilfelle føre til at disse "spruter" istedet for å dusje som igjen fører din dårlig forbrenning og masse uforbrendt diesel i eksosen og det RYKER, det kan jeg love. Tror jeg ville feilsøkt i denne rekkefølgen: Av med pumpe og dyser og teste disse i benk. Da tar du samtidig en lekkasjetest på alle sylinderne (hvis ikke eksosventiler tetter så vil du også få uforbrent diesel i eksosen) Da ville jeg samtidig sjekket at drevet på pumpa står riktig i forhold til drevet på kammen. Dette KAN være satt feil sammen dersom det har vært demontert (kansje lite sannsynlig det, men da har du eleminert allt som har med dieselsystemet å gjøre) Ville prøvd dette først fordi dette ikke fører til de store kostnadene samtidig som du i ettertid vet at du har pumpe/dyser som er i orden.

 

Luft i dieselsystemet trodde ikke jeg førte til at motoren ryker slik som du beskriver, men det koster jo ikke noe å sjekke dette heller.

 

Når det gjelder eventuell tett forkjøler (og for lite luft) ville du vel kunne se at det var mye dritt inne i denne?? Hvis kjøleribbene var rene og fine ville jeg sett dette som lite sannsynlig.

 

Hvis alt ovennevnte er i orden og motoren fortsatt ryker så er det vel ikke annet å gjøre enn å smelle til med en ny turbo! Har forøvrig hørt at både pumpe(hvis du har Standyne) og turbo har en lei tendens til å gå til he****e på disse motorene. Turboen på min motor var byttet når jeg kjøpte den. Da var den gått 550 timer........

 

 

Pumpene er et problem på disse motorene ja,(var overhalt på 450t på min motor...) i hvert fall frem til 97 mod, og turboen er ikkje problem å ta livet av dersom tidligere eiere har gravkjørt motoren, f.eks stoppet motoren tvert etter lang tid med høy belastning, da stopper jo også turboen og det blir veeeldig dårlig med kjøling.... Og da er det nattinatt for lagrene i turboen...

Ikkje da at eg er mekaniker, men hadde de samme symptomene på en gravemaskin og der var det pumpa som var hovedproblemet...

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Link to post

stoppet motoren tvert etter lang tid med høy belastning, da stopper jo også turboen og det blir veeeldig dårlig med kjøling.... Og da er det nattinatt for lagrene i turboen...

Ikkje da at eg er mekaniker, men hadde de samme symptomene på en gravemaskin og der var det pumpa som var hovedproblemet...

Turboen er vannkjølt!!

 

Vet også at pumpa er et problem..

 

Så til et nytt spørsmål. Eg får meg en ny pumpe for ca 10000,- Kjøper eg ny eller overhaler..

Hva koster overhaling. Vet det blir litt difust siden masse eller lite kan være galt, men noen som vet ca. priser??

 

Dere er utrolig hjelpsomme , kommer mangen punkter eg ikke hadde tenkt på engang. (F.eks.Tett aftecooler)

 

Tusen takk så langt.. Nå må været roe seg.. Blåsser snart taksteinen av huset..

 

Vent vent vent.. Om den får for lite luft....... Og aftercooler er tett... Hva da med å ta av slangen fraaftercooler og prøve å starte uten turbo???. Turboen virker vel ikke på tomgang??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Vent vent vent.. Om den får for lite luft....... Og aftercooler er tett... Hva da med å ta av slangen fra aftercooler og prøve å starte uten turbo???. Turboen virker vel ikke på tomgang??

Det burde gå helt greit. Prøvde det på bilen en gang (Citroen XM 2.1 td). Der kom omtrent ingen luft fra turboen på tomgang men det skal ikke mye pådrag til før det blåser orkan..... Så lenge du ikke belaster motoren eller ruser opp mot fullt turtall kan det ikke skade turboen om den blåser fritt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Jeg ser liten hensikt i å koble fra turboen for å se om den blåser på tomgang, du vet jo ikke hvor mye den "skal" blåser. Jeg tror ikke stort på at det er turboen som er problemet så lenge den ryker også på tomgang. Turboer har det gjerne med å havarere skikkelig når de først gjør det. Om du kan få kikka inn på skovlen ser du jo om det er mye belegg, men å begynne å fjerne noe belegg er livsfarlig, ubalanse er døden for en turbo. Da må det gjøres skikkelig.

Om du får kikka inn på  i ladeluftkjøleren vil du se om det er skitt. En skikkelig rengjøringa av den med avfettningsmiddel+vann kan ikke skade.

Jeg tror jeg ville gått for ny pumpe fremfor overhaling av den den gamle. Det er utrorlig små pasninger i fuel pumper, og det som ofte skjer når de bli levert inn til overhaling er at o-ringer tetniger osv skiftes, men ikke selve pumpellementet.

Link to post

Jeg ser liten hensikt i å koble fra turboen for å se om den blåser på tomgang, du vet jo ikke hvor mye den "skal" blåser. Jeg tror ikke stort på at det er turboen som er problemet så lenge den ryker også på tomgang.

Poenget med frakoblingen er en enkel sjekk av hele luftveien fra luftfilter, gjennom turbo og etterkjøler. Vi hadde f.eks. en sak her på båtplassen for en tid siden der en motor slurpet i seg en halv dorull........... Sånt blir der sort røyk av :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Det jeg lurte på: Hvor gammel og hvor mange timer har motoren?? Neste fråga er: Hvorfor ble toppakninger byttet?? Har du noen uregelmessigheter med motoroljen??? Fortell. Jeg formoder denne motoren er konvertert slik at alle kjølere, også ladeluftkjøleren går på "grønt" vann, og sjøvannet bare kjøler det grønne vannet (altså ferksvannet). Riserne dine antar jeg er i støpejern. Noen av dem er konstruert slik at det kan renne sjøvann i motoren når de ruster i stykker innvendig. Formoder de er ok? Du mister ikke grønt vann, og trykket er skikkelig på varm motor??

 

Det er en felles ting med alle gode forslag her; ikke tilstrekkelig forbrenningsluft. Det vil gi svart røyk, men er ikke det eneste som vil gi svart røyk. Hvit røyk er to ting. 1) Uforbrent diesel, 2) vann i forbrenningen. Jeg skjønner ikke hvordan på en side motoren ser ut til å svømme i diesel, på den andre siden stanser den, starter vanskelig, ruser ut og stopper. Det du forteller her, åpner også for andre muligheter, men da begynner vi å bringe på banen mekaniske defekter. Jeg skulle veldig gjerne ha sett den motoren med toppene av.

 

Scenario: Det hender at båter som er "tunge i rumpa" puster vann inn i eksosen gjennom drev eller eksosrør når de ligger stille i brygga. Har sett dette mange ganger. Dette kan føre til pitting i motoren, eks. sylindervegger, som igjen kan føre til at oljeskraperingene blir utslitt. Det skal veldig lite til. Samme kan føre til at ventilstyringene går fløyten. Med dårlige ventilstyringer vil motoren få variabel kompresjon fordi ventilhattene "danser" rundt på setene. Dette kan ses ved variable verdier ved kompresjonstest. Hva du som bruker vil merke er: Ved varm motor og hurtig tomgang kan du oppleve at turtallet øker, la oss si fra 1500 rpm til 2500 rpm uten at du rører gassen. Det behøver ikke ryke mye på tomgang, men når motoren blir belastet vil blåsvart røyk vælve ut. Motoren kan være vanskelig å starte til tider, fordi ventilene har variabel tetting. Til slutt vil motoren brake til, fordi ventilen treffer og sylindertoppene har sugd inn så mye smøreolje og fått så mye diesel at motoren ruser ut ved hjelp av smøreoljen. Det blir omtrent som å ha olje i bunnpannen på en to-takt semidiesel. Bare at din motor reagerer på overrusen og stopper. En måte å sjekke om du har, som vi kaller, blow by av dimensjoner er å ta av oljepåfyllingslokket når motoren går. Der skal det blåse en del, men når du belaster motoren skal det komme friskt med oljerøyk ut. Ikke bare litt, men en hel del. Nå skal man også være klar over en ting til. Turbo er en termisk maskin. Den går ikke på luften som blåser gjennom motoren, naturligvis gjør den det også, men det som virkelig gir turboen kraft er temperaturdifferansen over kompressoren. Har du dårlig forbrenning, gir turboen liten effekt grunnet lite produsert energi. Dette er ren fysikk. En annen ting er at kjølevannet skal ligge som en tynn hinne på innsiden av eksosrøret. Nå vet jeg ikke hvordan systemet ditt ser ut, men jeg har sett båter der vannet har tatt "bakveien inn" rett og slett boblet seg innover og inn i eksosmanifolden. Da har man riktignok innmari dårlig kompresjon. Men dette er forhold jeg har sett ved mer enn en anledning, både på bensin og diesel. En snekke vi hadde innom en gang, der rant det sjøvann ut av forgasseren hver gang han stoppet motoren!

 

Dorull-scenarioet er også en reell mulighet. Og absolutt det rimeligste.

 

Renoverte dieselpumper. En del originalpumper er nokså dårlige på amerikanske biler. Sikkert på en del andre også. Seriøse renoveringer tester dynamisk mengde og trykk etter overhaling. Jeg har en renovert pumpe som sannsynligvis er bedre enn originalen. Rent intuitivt tror jeg ikke pumpen er det første man bør sjekke i dette tilfellet.

 

Nå har jeg skrevet en hel j... avhandling.

Link to post

Motoren er en 1992 model. 550 timer

 

Toppene ble tatt av for å sjekke sylindre før motoren ble solgt til tidligere eiger. Ingen slitekanter og alt i orden

 

Når toppene ble påsatt ble der gjort en feil..Feil moment på toppboltene og da gamle eiger startet motoren blåste den topp pakningene og dem ble skiftet ut av dem som solgte motoren til han. Garant.. (Båtmotor verksted i Trøndelag en plass)

 

Ingenting med oljen som jeg har merket..

 

Motoren er ferskvanskjølt ja..

Vannkjølt turbo

Usikker på risere.. Manifolder er i alu

Ved varm motor er tomgangen 675 rpm.. Helt stødig. Går heilt gjevnt på alle 8

 

Har vert litt redd for det med vann i eksosen.. Fra turbo og ut er det 1 stk 4 toms rør med slakk helling.. Vanninsprøytningen kommer 10 - 15 cm etter turboen

 

Ved belsatning Bare SVART røyk.. Ser ut som om fergen legger til kai.. hehe

 

Om motoren er varm og eg stopper den i 5 sekunder og starter igjen  , så starter den med en gang.. Hopper opp i 900 rpm og går fint så på 675 rpm

Men venter eg 30 sekunder til et par minutter er det pån igjen

 

Det kommer en del oljerøyk ut utluftningen ja

 

Det var vel det trur eg..

 

Skal sjekke komp. når været bedrer seg.. ER der noe galt så skel eg flå tidligere eiger, vær du sikker.. Har full garant på at motoren skulle være topp men dysene måtte skiftes.. Men den har vi vel hørt før..

 

Takk for svar.

 

Enorm ekspertise her på forumet

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...