Jump to content

Hvilken farge har diesel i Norge og Sverige


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke så mye til de kjemiske forholdene knyttet til dette spørsmålet, men etter å ha blitt grundig visitert av tyske tollere både i 2006 og 2007 vet jeg at disse er meget opptatt både av rød og grønn diesel. Det er vel slik nå for tiden at farget norsk diesel har en svak grønnfarge. Dersom du blir stoppet utenfor Norge går det stort sett gerit i England, Sverige, Danmark, Tyskland og Belgia.

I Sverige er det klare regler som går på at en båt som er fra et land hvor det er tillatt å fylle avgiftsfri diesel har anledning til å seile inn i Sverige med denne dieselen på tankene.

Jeg tror det er tilsvarende i Danmark.

I Tyskland i sommer ble jeg påny stoppet av tyske tollere som tok prøve av dieselen ombord. Jeg hadde norsk avgiftsfri diesel. I tillegg hadde jeg brev fra norske tollmyndigheter med blått, rundt stempel. Jeg fikk tillatelse til å seile videre etter en halv time.

I England er det fremdeles tillatt med avgiftsfri diesel. Likeledes i Belgia.

Fargen på avgiftsfri diesel er i dag svak grønnlig.

Link to post
Share on other sites

Avgiftsfri diesel er grønn ( grønnaktig ). Vanlig diesel til bil er blank. I Sverige er også diesel til båt blank ( ikke avgiftsfri ). I vinterdiesel er det mindre voks. Går etter temperatur skala. Eks Sommer = GO-5, Vinter GO-24 eller GO-32 alt etter ute temperatur. Er også noe som heter Marine gassolje. Denne har større svovelinnhold og selges normalt ikke til fritidsflåten.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er også noe som heter Marinegas. Denne har større svovelinnhold og selges ikke til fritidsflåten.

Neivel? Handler du feks. på Halvorshavn på Filtvedt får du nettopp dette, nemlig såkalt Marin Gassolje

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Neivel? Handler du feks. på Halvorshavn på Filtvedt får du nettopp dette, nemlig såkalt Marin Gassolje

Denne ville jeg vært forsiktig med å fylle. Vet at en del i Grimstad-området fikk problemer med soting m.v etter å ha fylt Marin Gassolje fra båt. Særlig nye commonrail-motorer har jeg forstått er sensivite

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bekrefte for min egen del at når jeg fylte diesel i Halvorshavn. omtrent midt mellom Horten og Drøbak, så har jeg flere ganger fått merkbart mer soting på akterspeilet i forhold til når jeg har kjøpt autodisel i indre havn i Horten, på selvfyllingspumpa til HSR Marine.

 

Igjen - når det gjelder fargerne så er disse for avgiftsfri diesel både i Sverige og Norge grønaktig.

 

Den røde fargen tyder på fylling av ganske gammel diesel - kanskje på et mindre sted i Sverige?

Link to post
Share on other sites

Den røde fargen tyder på fylling av ganske gammel diesel - kanskje på et mindre sted i Sverige?

Statoil Marstrand midt i fellesferien. Så jeg har vel fått noe grums fra bunnen av da. Jeg fikk ombord 200 liter på den ene tanken - og har etterfylt med 150 liter på den samme tanken i ettertid. Tanken er på 400 liter. Så er jeg uheldig har jeg kanskje 40% gammel diesel på denne tanken. Noe jeg kan gjøre med dette? Har ikke merket noe på motorene - men liker det jo ikke.

Link to post
Share on other sites

Fortsatt er spørsmålet jeg har hvilken farge avgiftsbelagt diesel i Sverige har - er den rød eller blank?
I Sverige selges kun blank diesel. Om det som i Norge også selges Marine gassolje vet jeg ikke. Selv ville jeg vært forsiktig med å fylle gassolje på disse moderne motorene da den har mye høyere svovelinnhold.
Link to post
Share on other sites

Var det Statoil i Matstrand? Jeg fikk vann der engang for 7-8 år siden.

 

Dersom man fyller utenlands så er rådet: fyll diesel der hvor fiskebåtene fylller diesel.

 

For de som fyller i Osofjorden: gå innom Horten indre havn og bruk HSR - da får dere garantert god auto-diesel.'

Jeg har så langt aldri fått dårlig diesel hos HSR.

Link to post
Share on other sites

Ja, det var Statoil i Marstrand. Jeg begynte å fylle diesel selv. Da jeg gikk inn og pratet mens pumpa gikk sa han bak kassa at de var tomme for diesel. Da spurte jeg hva f.... jeg fikk på tanken nå. Da kunne han ikke svare. Men det var diesel da. Men litt grumsete. Har kjørt 5-10 timer med skiten på tanken - mulig det ligger mye slam i bunnen der nå.

Link to post
Share on other sites

Før i tiden hadde Statoil i Marstrand to dieselpumper. En med "avgiftsfri", og en vanlig. Har de ikke det lenger nå eller?

Forøvrig har jo den "macken" vært en av de dyreste på hele Svenskekysten før ihvertfall.

 

Er forresten ikke veldig billig diesel her på Bohus Malmön heller. Var borte og sjekket i dag: Kr 11,48 SEK takk!

Link to post
Share on other sites

Før i tiden hadde Statoil i Marstrand to dieselpumper. En med "avgiftsfri", og en vanlig. Har de ikke det lenger nå eller?

De hadde avgiftsfri "marin dieselolje" som de kalte det om jeg husker rett. Jeg visste ikke om det tilsvarte normal norsk diesel eller marin gassolje. Marin gassolje tror jeg ikke er så bra å ha til motorene mine, så jeg fylte litt av det andre i stedet. Brummet litt i skjegget og fyllte opp på BohusMalmøn i stedet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Knipla Nord for Gøteborg kan man få både blank og farget diesel. Den fargede er grønn, og den er også den billigste.

Hvis båten er reg. i Skipsregisteret kan du nok få diskutert deg fram til diesel uten avgifter.

 

Diesel uten avgift med de riktige papirer kan man også fylle hos Syvertsen i Smøgen.

 

Tidligere kunne man også på Hønø hos Alfreds Oljor få det samme tilbudet, men han lever ikke lenger nå.

 

Hvis man går inn til Fiskerhavnen Nord for Smøgen ( ikke Kungshavn) fyller man grønn diesel for 8 sek. pr. liter. Der kan alle som vil fylle tankene.

 

Tviler på at det finnes rød diesel i Sverige lenger.

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er åpenbart at Flid kjenner godt til en del steder med mulighet for "rimelig" diesel i Sverige. Du skriver at med de riktige papirer kan man også fylle avgiftsfri diesel hos Syvertsen i Smøgen. Antar dette dreier seg om registrrering i Skipsregistrene. Er det slik at man i Sverige har anledning til å fylle avgiftsfri diesel dersom båten er registrert i Skipsregistrene? Eller må båten i tillegg benyttes til erverv?

Link to post
Share on other sites

Det var ihvertfall slik i fjor at man med båten registrert i NIS-NOR kunne oppnå en fordelaktig pris på diesel enkelte steder i Sverige. På de mackene som bare har sommeråpent og med unge mennesker som betjener pumpene er dette vanskelig å få til på grunn av at det er noen papirer som skal fylles ut, og det er det ikke alle som har tilgjengelig.

 

I fiskerhavnen i Smøgen kan som sagt alle fylle. Jeg tror det heter Fiskerforeningen Norden et eller annet. Det er som regel en del fiskeredskap og annet rask som ligger på brygga, men det går an å komme frem, og de har i tillegg en velassortert butikk med det meste til båten.

De aksepterer både Visa og kreditkort.

 

jan-h

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Løfter denne gamle tråden litt.

 

Dieselen jeg fyller i Norge er grønn, temmelig grønn vil jeg si, så fylte jeg i dag diesel på en kanne i Danmark (ikke båtdiesel) denne var veldig lys grønn, skal den være det, det er vel kanskje grønt fargestoff i Norsk avgiftsfri diesel, så det er vel ok.

 

 

Men over til spørsmålet , jeg kommer til Tyskland i morgen, og jeg har jo fortsatt Norsk avgiftsfri diesel på tanken, vil dette skape noe problem ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husker Roaldbj hadde stooore problemer med å forklare den grønne dieselen i tanken ovenfor tyske tollere. Søk opp denne (disse) trådene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...