Jump to content

Da skal "Perlen" selges...

Grand Banks jr

Recommended Posts

På invitasjon om synsing, hiver jeg meg ut i med masse meninger:

Savner bilder som er tatt litt på avtand som gir noe bedre oversikt og dermed forteller litt om hvordan båten fungerer i bruk.

F.eks. et større bilde av styrhuset med innredning, hvordan sitteannordningen er med åpen kalesje, hvordan er sittegruppen? på akterdekket. Er det nedgang til motorrommet? Hvilken side er førerstolen?

Hva jeg personlig mener om nips som ikke er spikret fast, vil jeg ikke nevne engang :smiley:

Tror også at jeg ville beskrevet nærmere og uthevet spesiellt om båtens utvilsomt positive egenskaper, spesiellt i røff sjø. Jeg ville heller brukt benevnelsen motorseiler, enn sjekte. Det er vel ikke alle som vet hva det er.

Til sist uten å fornærme noen, ville nok en proff "design-fotograf" gjort susen mht. lysseting, kanskje med et nytt trekk i salongen. Se på nybåtprodusentene og eiendomsmeglerene, så skjønner du hva jeg mener.

At en designervase med en blomsterkvast i vindusposte i ei rønne, får opp budrundene, er for meg uvirkelig. Men at det virker på massene, er ikke til kimse av.

På meg tiltaler heller ærlighet og fakta, men forhåpenligvis er jeg ikke blant de "massive".

Lykke til med salget.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger som jeg får her.

Jeg skal se om ikke jeg kan endre litt en gang for alle når signalene er kommet frem.

Seilaren, du har et godt poeng mht til personlig skrevet. Igrunnen har jeg ikke tenkt på det slik. Men at hun er elskerinna mi, tja det har jo kona mi sagt i noen år, slik at det er ikke enkelt når andre skal "plukke på henne" :wink:

Jeg skal også se om jeg kan få tatt bilder slik Krisida Magni foreslår.

Hei

Jeg savnet en beskrivende tekst under bildene. For oss som ikke er kjent ombord, er det ikke bestandig like enkelt å gjette hva det er man ser, og hvor i båten bildet er tatt.

Likeledes, slik Krisida Magni allerede har vært inne på, bilder som viser et litt større utsnitt av båten. Da blir det enklere å danne seg et inntrykk av hvordan båten er innredet, og hvor forskjellinge ting er plassert i forhold til hverandre. Slike bilder blir mye lettere å få til om man får tak i et kamera med stor vidvinkel. Da får man på en måte zoomet mer ut.

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Nesten så man får lyst på trebåt dette jo... Men bare nesten, jeg vet hvor mye vedlikehold dette krever og så mye tid til overs har jeg desverre ikke!

Ting som jeg alltid ser etter i annonser er antall faste køyeplasser, antall lugarer, sitterplasser hvor/hvor mange pers. etc. Og så bilder da, haugevis av bilder! Gjerne tatt med vidvinkel, det gir greie oversiktsbilder. Bysse, spiseplass, uteplass, lugarer, motorrom m.m. Det kan nesten ikke bli for mange bilder etter mitt syn!

Lykke til med salget, med så mye båt for pengene burde dette gå kjapt og greit skulle man tro!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg tror vi er litt like Steinar. Du liker å være helt ærlig virker det som, og sier heller for mye enn for lite... - Jeg har derfor tatt meg den friheten å omskrive teksten din mer. Her er mitt forslag:

Perlen vekker oppsikt med de flotte linjene!

Hun er virkelig en perle som "kler" skjærgården.

Hun uttrykker stolthet og verdighet - samtidig som hun er praktisk, er svært sjødyktig og familievennlig. Nå ligger hun klar for tur på vannet, og er en fantastisk turbåt. Selges på grunn av overgang til ennå større båt.

"Perlen" er One-Off,

dvs kun 1 av i sitt slag, bygd i Istanbul i Tyrkia i 1973 på oppdrag fra norsk familie. Båten har vært i Norge i alle år. Der foreligger dokumenter/bilder i fra den var nybygd, inklusive regnskap for bygg/frakt.

"Perlen" er opprinnelig bygget som ketch rigget seilbåt, deretter ombygd med ny hytte/dekk ved Gregersen båtbyggeri i Risør i 1983 og ble omgjort til motorseiler. "Perlen" har imidlertid ikke vært rigget siden, og har blitt brukt som sjekte. Min påstand er at denne båten er like fin uten rigg som med rigg. Tegninger for hvordan båten ser ut med rigg foreligger.

Vi kjøpte båten som restaureringsobjekt. Tilstanden på skrog og motor var meget bra, men hadde mange mangler ellers. Vi har brukt mye tid og krefter på å heve standarden i henne, samt sette henne i full stand.

Pantry samt sittegruppe i cabin er laget i maler/midlertidige materialer så dette bør byttes ut, selv om det er i full bruk i dag. Det bør også påregnes enklere arbeider med å lage mer skap-plass, bedre funksjonell nedgang til motorrom og etterhvert bedre utnyttelse av motorrom etc.

"Perlen" er meget sjødyktig. Motoren har vi stolt 100% på, og båten er i særdeleshet solid bygd. Vinteren 07/08 stod hun på land, og er nå sjøsatt for en flott sommer. All maling på skroget har vært fjernet, og skroget er nå satt inn skroget med rå linolje og terpentin. Skroget er malt opp igjen. Der er ikke, under grundige undersøkelser, oppdaget råte eller skader på undervannsskroget. Dermed slipper du å gjøre denne jobben på lang tid.

Det er i vinter laget nytt ror med kontraror, og Perlen er derfor utrolig enkel å manøvrere - til trodd for kraftig kjøl og sin lengde.

For den praktisk anlagte vil båten gi mye glede og mange gode opplevelser. Tilsvarende båter går for en nokså høy pris, og du får Perlen for ca 350.000,-

Legg merke til utstyrslisten. Her er "alt".

Det legges til at mange av bildene er tatt i fjor.

Jeg mener det jeg skriver. Jeg har sett henne mange ganger i Grimstads skjærgård, og hun "kler" skjærgården. Hun har verdighet og stolthet, som gir eierne muligheten til å sole seg i hennes glans. Samtidig virker hun veldig familievennlig. - Jeg har sett barna som løper opp og ned landgangen der dere har ligget fortøyd til Ytre Malø :yesnod:

Det er viktig å gi en "reason why" - og dere selger fordi dere har større båt nå. (Den er for øvrig veldig stor...)

Jeg har kortet ned din tekst. (Fjernet litt personlige saker, og alle tanker om hva DU mener bør gjøres med båten. Det må DU glemme, for det er ny eiers ansvar og rettighet å bestemme det. ) Slik det er skrevet nå oppfatter JEG at du vil ha noen som passer godt på henne.

Jeg skriver "mye glede og mange gode opplevelser" fordi du selger fordeler!

Fordelene med Perlen er:

• Verdighet og stolthet som smitter over på eierne
  • Hun er pen å se på
  • Hun er praktisk
  • Hun er lett å manøvrere
  • Hun gir løfte om gode år
  • Hun gir løfte om gode opplevelser
  • Hun er familievennlig

Osv osv. Følelser selger, fakta selger ikke. Fakta er viktige, men i 2. rekke. Viktigst er det å skape en go'-følelse - deretter å underbygge følelsen med gode fakta (som appellerer til fornuften).

Jeg fjernet også alt som har med pris å gjøre. Jeg opplever teksten din "for oppriktig". Du vet hva du legger i dine ord, men jeg (som leser) oppfatter fort at båten egentlig er i dårlig stand... Det er den ikke. Du er nøye. Veldig nøye. Jeg har sett deg pusse og pusse. Pensle og pensle. (På Dampskipsbrygga)

Det eneste jeg behold i mitt forslag var "ca 350.000,-) Det sier at du er villig til å gå ned på prisen, uten å antyde hvor mye.

Grunnen til at jeg har gjort det slik er at da må folk ringe deg for å få vite mer, og det ønsker du. Da kan du si til "nr 2" og "nr 3" at det er flere interessenter. Det gjør det mindre attraktivt å prute. ;-)

Til sist vil jeg påpeke at dette er ment som positiv kritikk, med ønske om ditt beste: Et salg til en person du opplever kan ta vare på en båt du er glad i.

Lykke til med salget Steinar!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Sitat annonse:

Det bør også påregnes enklere arbeider med å lage mere skap-plass, bedre funksjonell nedgang til motorrom, og etterhvert bedre utnyttelse av motorrom etc.

Kutt ut dette, mange liker ikke å kjøpe seg arbeid, eller ting som ikke er ferdig.

Dette kan du nevne ved besiktigelse som eit hint/tips. For det er sikkert ikke strengt tatt 100% nødvendig. ??

Når folk kommer ombord og kikker så blir de "blendet" og ser ikke på sånne utfordringer på samme måte

som om de skulle lese de i ei annonse.

Lykke til

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...