Jump to content

Beste kart program til PC

kvast

Recommended Posts

Slutter meg til svaret fra Skipper Worse. Jeg har selv Tiki Navigator Pro og har erfart at dette programmet er meget enkelt i bruk. Alle menyer er enkle å få opp, selv når sjøen er grov. Programmet er også meget lett å installere samt at programmet ikke koster all verden. Kjøpte programmet fra Nautisk Forlag for kr. 1490,-. I tillegg kommer sjøkartene til kr. 950,- pr. stk. Har selv kartene fra Ryfylket til Ålesund (2 kart). Har fungert bra for min del. Forøvrig kan en demoversjon lastes ned og prøves før du evnt. går til innkjøp av kartprogrammet (hjemmesiden til Nautisk forlag).

Lykke til med valg av program!

Tiki fungerer greit, men har en del mangler.

1. Du kan ikke velge "kurs opp"

2. Du kan ikke bruke tastaturet til hurtigtaster (piltaster og + og - for zooming), du bruker kun F-taster.

3. Programmet kjøres ikke som et ekte Windows program, og multitasker veldig dårlig.

Jeg har Tiki Pro men har allikevel gått over til Chart Navigator som er mer stabilt og har flere betjeningsmuligheter. Dette programmet har litt høyere terskel, men er veldig greit etter litt bruk.

Senior-du er min helt!

Tiki fungerer greit, men har en del mangler.

1. Du kan ikke velge "kurs opp"

Who cares? Selv jeg som beviselig mangler en del på det visuo-spatiale klarer fint å strekke fantasien langt nok til at dette ikke er et problem.

2. Du kan ikke bruke tastaturet til hurtigtaster (piltaster og + og - for zooming), du bruker kun F-taster.

Mnja men det går da greit å bruke mus? Like kjapt som hot-keys på tastatuten.

3. Programmet kjøres ikke som et ekte Windows program, og multitasker veldig dårlig.

Her er jeg absolutt enig. Dette er det eneste jeg ønsker meg forbedringer på.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Who cares?

I care... Hvis du er vant med "kurs opp" fra andre plottere, blir du veldig sliten i armene av å stå på hodet. Det er ikke noen stor kunst å venne seg til "nord opp", men det er litt svakt av Fred Jenssen at han ikke kan implementere denne funksjonen i programmet sitt.

Mnja men det går da greit å bruke mus? Like kjapt som hot-keys på tastatuten.

Det går garantert MYE raskere med hot-keys enn med en mus ombord i en liten fritidsbåt. For meg er det helt "på tryne" å bruke mus på en bærbar PC som har et stort tastatur under skjermen. Det blir selvsagt noe annet hvis det er snakk om en stasjonær PC.

Nå kommer sikkert Hr. Worse til å skryte av sin enorme erfaring med håndtering av mus og legge til 3 stk. :lol::lol::lol: , men han tar feil denne gang.

Senior-du er min helt!

Jeg kjører Nobeltec VNS9 og er strålende fornøyd :flag: Det koster riktignok litt - ca 10.000,- med kart og SW.

Jeg har prøvd både SOB og Winchart PRO, men det er i mine øyne leketøy i forhold. Jeg hadde Simrad DX44E med radar og dobbeltstasjon i forrige båt. Da var jeg stadig misfornøyd - og det er ikke godt for helsa med de prisene Simrad opererer med :-D Jeg fant derfor ut at om jeg skal ha noe dyrt så skal det ihvertfall ikke være dårlig - og da falt Simrad ut :crazy:

Vurderer å oppgradere til admiral versjonen for å utnytte skjermen enda bedre. Mulig det blir radar etterhvert. Har for tiden koblet til AIS, VHF, bidata og autopilot (Raymarine). Skjermløsningen er ikke på plass på flybridge, men bruker for tiden en 17" skjerm nede - bærre lækkert!

Kunne vært greit med touchskjerm inne, men det funker ganske greit med trackball. Kan være litt slitsomt i sjø, men det var pinadø knappene på Simraden også - selv om det ikke var sjø :lol:

Jeg kjører Nobeltec VNS9 og er strålende fornøyd :flag: Det koster riktignok litt - ca 10.000,- med kart og SW.

Helt enig med deg at Nobeltec har kjempeflotte programmer som overgår de fleste plottere. Men jeg tror at prisen er så høy at de fleste fritidsskippere styrer unna, og fortsetter å bruke kartprogrammer til en tiendedel av prisen. Det er kjekt med AIS, nedlastbare vær og vindprofiler som overlay, 3D modeller av bunnen, tidevannsstrømmer, videokamerasupport osv. osv. osv. Men hvem har bruk for det i en liten fritidsbåt? Kanskje en og annen regattaseiler, men neppe noen andre.

Trådstarter spør om et kartprogram han kanskje skal ha i sin Selco, så mitt klare råd er: last ned en demoversjon av TIKI, eller kjøp et BSB kart hvor du også får med en lightversjon av Chart Navigator. Holder i massevis for 99% av fritidsflåten.

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Dersom det eneste kriteriet er pris så er SOB eller løsninger med rasterkart å anbefale (eller bare papirkart). Funksjoner som 3D, Vær/vind og kameratilkobling er jo ikke noe man MÅ bruke... Og det forstyrrer faktisk heller ikke.

Jeg synes ikke prisen på under 10.000,- for program med kart er avskrekkende - det er ikke rare plotteren man får for et sånt budsjett. Man må riktignok legge på mye kroner dersom man skal ha en god skjerm for utendørs bruk, men det gjelder uansett program og også om man kjøper ferdig plotter.

Det jeg setter pris på med Nobeltec er:

-God kartpresentasjon uansett zoomnivå

-Greie funksjoner for decluttering (f.eks. fyrsektorer)

-Fleksibel presentasjon av data (navigasjonsdata eller fra instrumenter)

-Hurtig kartopppdatering og zooming

-Bra løsning for deling av skjerm (jeg bruker et vindu til oversikt og planlegging og et annet til detaljer)

-Bra funksjon for sentrering av kart (båt i senter, mest muglig kommende farvann og sentrert på prediktor)

-Grei løsning for å velge hva som skal være på skjermen (kart, verktøylinjaler, datafelter, navigasjonsinfo)

-Bra støtte for ulikt standard utstyr (NMEA fra en rekke kilder)

-Mulighet for radar og ekkolodd dersom dette ønskes

Negative sider? Jeg har bare funnet disse:

-Bare engelsk grensesnitt (plager ikke meg, men likevel...)

-Lagrede spor kan ikke deles

-Ikke mulighet for å vise heading-linje Det vises bare COG og det kunne vært greit med begge

-VNS bruker standard Windows funksjoner og sløser dermed litt med skjermen til rammer etc. Dette er løst i Admiral, men den er vesentlig dyrere uten at man får noe særlig mer nyttig på kjøpet.

Uansett - smaken er som baken - ellers hadde det bare vært en leverandør (hva nå enn det hadde vært?)

Jeg kjenner ikke nevnte båt, men i en relativt liten og/eller åpen båt hadde jeg holdt meg langt unna PC. Det finnes massevis av små ferdige plottere som er svært mye bedre egnet til den typen bruk.

Jeg svarte direkte ut fra overskriften "Beste kartprogram til PC" - det var da ikke spørsmål om "Billigste kartprogram til PC" :flag:

Bruker TelChart. Med C-Map.

Kan vise 3D av bunnen og takler AIS...

Kjempefornøyd. :yesnod:

Men: Det er ikke et program du kan "stjele på nettet". Koster 4-5 laken pluss kart (1800??)

Mere info på www.telko.no

Forresten, hva koster en "kartplotterbox" med slike egenskaper egentlig?

Med TelChart må du ha en PC; Med skjerm. Laptop f.eks. :rolleyes:

Har sett på mange små kartplottere i det siste; Med en skjerm og kartfremvisning som er til å gråte over! Og som eierne synes er SÅÅ fine :crazy:

Det hele koker ned til hva du skal bruke plotteren til, hvilke farvann og hvor mye plass du har ombord... Pluss selvsagt budskjettet for duppeditten.

mener må JEG :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg er enig at jo større skjerm jo bedre. Da er jo det rimligste alternativet PC.

Har ikke fulgt med i det siste, men finnes det noen PC'er med gode dagslysegenskaper og lysdemping idag?

Sistnevnet synes jeg er vel så viktig. Kjørte her om natten i bekmørke, priset plotteren. Men en PC skjerm der hadde jeg blitt blendet tror jeg. I hvertfall de jeg har vært borti har jo en relativt sterk bakrunnsbelysning selv om skjermen er "mørk".

TIKI tar ikke C-map men BSB.

Jeg har prøvd Tiki, SOB, men landet på Offshore Navigator som i siste versjon heter Chart Navigator link. Får den på Nautisk Forlag. Dette benytter raster kart BSB som også kommer fra Maptech. Samme kartstandard som tiki benytter. Chart Navigator har en light versjon som følger med kartene. Denne her helt identisk med full versjonen, men noen få funksjoner er slått av.

Kan jeg bruke kartet jeg har fra c-map
Har du allerede lovlige kart fra C-Map er jo SOB et naturlig valg. 6 mnd. gratis evalueringsperiode og deretter koster det et par hundrelapper. Har alle nødvendige funksjoner som kurs opp, AIS og GRIB overlegg+++

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...