Jump to content

Beste kart program til PC

kvast

Recommended Posts

Flere trekker fram lysdemping, men ingen nevner de mildt sagt elendige dagslysegenskapene på pc, forutsatt at du ikke har lukket båt og kan trekke for gardinene.

Det er nå ikke PC-en som har dagslysegenskaper, men SKJERMEN!!

DENNE strengen om samme tema gikk for en tid siden... :rolleyes:

...Det er mange som øyner et bruksområde og et nytt liv for "gammel-pc`en" i båten.

Flere enn meg har sikkert oppdaget at skjermen praktisk talt blir sort i daglys forutsatt at ikke du kjøper spesialskjermer, men til hvilken pris?

Et par-tre lapper; Se tidligere innlegg im dette. (Firma PC-Styling i Tønsberg og Smart-Produkter.no bl.a.) Klart at skjermen på en utrangert bærbar PC ikke duger, men de fleste av dem har da vitterlig egen skjermutgang.... bruk DEN da vel og lagre unna gammelPC-en under dekk eller i en "box".

(Min mening: PC har neppe noe i en åpen båt å gjøre, bare så DET er sagt.)

TIKI har faktisk massevis av hurtigtaster med SHIFT + tast og CTRL + tast i tillegg til pil-taster og F-taster

Se Hjelp-menyen - eller trykk F2 og F3 så får du en komplett oversikt over hurtigtastene.

TIKI Support

Funker TIKI nord for Smøla da?? :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Marwin;

Utgangspunktet for tråden er at Kvast har en 15-fots åpen båt (som du også avslutter med i parantes)

Å investere i ekstern dagslysskjerm m.m. for å lage et pc-basert plottersystem i denne er etter min mening en dårlig og risikofylt løsning

sett opp mot å sette inn en vanntett plotter som i utgangspunktet også har en godt lesbar skjerm når sola skinner.

Kvast har et fastsatt et beløp han vil legge i dette, og dette holder garantert ikke til et pc-system som i tillegg bør tåle saltvann.

At pc-baserte løsninger kan fungere i lukkede båter, men med tilpassede dagslysskjermer er en helt annen sak,

men dette var altså ikke diskusjonen her.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Hei, jeg hadde tenkt å kjøpe meg et kartprogram til pc og koble den opp mot min gps. Hvilket program bør jeg kjøpe.

Fint om dere skriver noen ord om hvorfor også. Takk

Han spør om PC-basért løsning!

Ellers enig om PC/åpen båt, som allerede omtalt!

(Og som jeg sa tidligere: En dagslysskjerm på 10 tommer koster kun 2-3 lapper. Kvast nevner 10...)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

(Og som jeg sa tidligere: En dagslysskjerm på 10 tommer koster kun 2-3 lapper. Kvast nevner 10...)

Hvor får du kjøpt slike dagslyskjremer som koster 2-3000 for 10"?

Det var rimlig - en 15" dagslyskjerm kostet jo bort i 15 tusen da jeg sjekket i vinter. Ha de blitt mye rimligere nå?

Og; disse er vel neppe vanntette/ "allværsskjermer" ?

Driftsspenning 220 v? (ikke 12 v) ?

OK - det er nok avhengig av kravene som stilles. Lilliput tåpler nok ikke alt for mye vann, men jeg mener den er for svak til å karakteriseres som dagslysskjerm. Under en hardtop - kanskje, men under åpen himmel - nei det tviler jeg på. Lilliput 10" har 170cd/m2 og jeg har selv prøvd en 600cd/m2 med 450:1 i kontrast som jeg syntes var i grenseland av hva som kan kalles brukbart.

Og i tillegg vil jeg ha mer enn 10" og bedre enn 800x600 i oppløsning og da - men det er nok mitt problem :cool:

Forøvrig er nok denne tråden et eksempel på at ordet "beste" ikke er så meningsfullt uten at man definerer egne kriterier.... Det beste kan være:

-det billigste

-det som er enklest i bruk

-det som har mest funksjoner

-det som er mest stabilt

-det som kombinerer alle egenskapene over på en grei måte...

Ja - det er ikke lett å si hva som er best :seeya:

Forøvrig er nok denne tråden et eksempel på at ordet "beste" ikke er så meningsfullt uten at man definerer egne kriterier.... Det beste kan være:

-det billigste

-det som er enklest i bruk

-det som har mest funksjoner

-det som er mest stabilt

-det som kombinerer alle egenskapene over på en grei måte...

Ja - det er ikke lett å si hva som er best :seeya:

Godt sagt, Otilie.

Tråden beskriver i alle fall at vi alle har forskjellige behov og at vi vekter egenskaper forskjellig.

Jeg har fremdeles tilgode å se en "dagslysskjerm" eller pc-løsning som konkurrerer med min Simrad SunView

eller naboens Raymarine E-serie-skjerm, selv om jeg forstår at dette er "overkill" for mange andre.

Å investere tusenlapper i nav-system, må imidlertid oppfylle kravene til funksjon,

og for meg betyr det den dagen alt annet stopper, det være seg havari eller værforhold.

Nav-system er også sikkerhetsutstyr.

For meg er 5 lapper for noe som kun fungerer med begrensninger verre enn å legge 50 i noe jeg vet jeg blir fornøyd med.

Men så er vi alle forskjellige.

Heldigvis.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Jeg har fremdeles tilgode å se en "dagslysskjerm" eller pc-løsning som konkurrerer med min Simrad SunView

eller naboens Raymarine E-serie-skjerm, selv om jeg forstår at dette er "overkill" for mange andre.

Da tror jeg du burde se systemet mitt (når det blir ferdig i løpet av vinteren). Ekperiementene mine med 15" 1024x768 med 600cd/m2 og 450:1 i kontrast ser ut til å overgå Simrad CX44 Sunview og med SW som er MYYYYYYE bedre (Nobeltec) så har jeg tro på at du blir imponert. Når dette kombineres med sikkerhetstiltak som:

-dempende oppheng for PC

-egendesignet "UPS" med 7Ah batteri for å sikre jevn strømforsyning

-PC som kun brukes til plotter-SW med et minimum av underlige drivere og annen SW

så må dette bli bra

Ekperiementene mine med 15" 1024x768 med 600cd/m2 og 450:1 i kontrast ser ut til å overgå Simrad CX44 Sunview
Interressant, hvilken type skjerm og til hvilken pris?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Det er satt sammen av en del løse komponenter slik at det nok ikke er helt "plug and play" hyllevare. Jeg har testet PC og SW i sommer og har da brukt:

-En stasjonær PC med 1,8GHZ Intel duocore med 1GB RAM og to skjermutganger

-PC power er byttet ut med 12V ATX power fra www.carputer.no

-PC er plassert nede i båten med polstring i skumgummi (i eggkartong fasong) og stroppet løst fast med Biltema stropper. Disken er i tillegg montert på gummiforinger inne i chassiet. Alle ledninger inne i PC-en er strappet fast.

-Som UPS har jeg brukt et 7Ah batteri med dioder og termosikring slik at batteriet lades sammen med hovedbatterier og "slår inn" dersom hovedbatteriene synker for lavt

-I sommer har jeg brukt en 15" vanlig Samsung PC-skjerm med middels lysstyrke på førerposisjonen nede (oppe har jeg bare brukt en Magellan crossover håndholt GPS - og papirkart)

-Bruker trackball og mini trådløst tastatur

-Til PC-en er det koblet AIS, GPS, VHF via NMEA mux og Raymarine Bidata og Autopilot via en Raymarine SeaTalk/NMEA/PC konverter

-NobelTec sin VNS9 med Passport kart

-Systemet kan utvides med overlay radar (om sjefen bevilger penger) og evt. ekkolodd (selv om jeg da helst vil ha foroverseende og ikke Nobeltec sin ordinære)

Til vinteren skal jeg montere nye skjermer oppe og nede. Disse skal bygges inn og settes sammen av komponenter:

-15" farge TFT med 1024x768 og 600cd/m2 450:1 kontrast

-Kontron VGA-LVDS kontroller (lakkes med beskyttelseslakk)

-Inverter for backlight (lakkes med beskyttelseslakk)

-Kabelsett

-Antirefleksbehandlet plastplate i front

-Sammenlimt plastkasse for tetting/beskyttelse

Mesteparten av dette er rimlig kurant å fikse for meg - det mest krevende blir trolig innbyggingen. det jeg er mest redd for er kondens mellom antirefleksplate og LCD.

Dette er som du ser neppe det billigst PC-prosjektet for båt - og Simrad sin Glassbridge er antakelig bedre. Men til et budsjett litt mindre enn Simrad/Raymarine så tror jeg dette blir skikkelig kult :cool: I forhold til Simrad får jeg (lister opp en del i full fart her):

+Billigere system (ikke mye, men litt...)

+Helt rå oppløsning

+Minst like gode dagslysegenskaper

+Sensasjonelt mye raskere zooming/panorering

+Veldig mye bedre brukergrensesnitt for bl.a. ruter

+Bedre betjening med trackball

+Full AIS/VHF støtte fra andre enn toppmodellene til Simrad

+Stor fleksibilitet i oppbyggingen av skjermbilde

-Litt dårligere vanntetting på skjerm

Virker det som om jeg er fornøyd eller :lol:

Det betviler jeg ikke, Otilie.

Jeg har allerede sett en annen Nobeltec-installasjon som imponerte stort,

men denne var heller ikke satt opp etter noe økonomi-budsjett.

Jeg sier ikke at SunView og E-serie har alle opsjoner på lesbarhet i sollys,

men de aktuelle alternativene og konkurrentene koster også penger.

Nettopp - alternativene til de gode ferdigplotterene er ikke billige! En ferdig skjerm i klassen til Simrad CX54 ligger nok på minst 30.000,- og alle andre komponenter vil også koste hvis man skal gjøre det skikkelig. En annen sak er at det er vanskelig å få skikkelige PC-greier siden hovedmarkedet for PC-navigasjon i båt er billig (helst gratis).

Det er derfor jeg jublet når jeg så overskriften på tråden "BESTE kart program til PC" :lol:

-PC power er byttet ut med 12V ATX power fra www.carputer.no

-PC er plassert nede i båten med polstring i skumgummi (i eggkartong fasong) og stroppet løst fast med Biltema stropper. Disken er i tillegg montert på gummiforinger inne i chassiet. Alle ledninger inne i PC-en er strappet fast.

-Som UPS har jeg brukt et 7Ah batteri med dioder og termosikring slik at batteriet lades sammen med hovedbatterier og "slår inn" dersom hovedbatteriene synker for lavt

-Bruker trackball og mini trådløst tastatur

-NobelTec sin VNS9 med Passport kart

-Systemet kan utvides med overlay radar (om sjefen bevilger penger) og evt. ekkolodd (selv om jeg da helst vil ha foroverseende og ikke Nobeltec sin ordinære)

-Inverter for backlight (lakkes med beskyttelseslakk)

Mesteparten av dette er rimlig kurant å fikse for meg - det mest krevende blir trolig innbyggingen. det jeg er mest redd for er kondens mellom antirefleksplate og LCD.

Hei jeg bruker selv 12v atx strømforsyningen til carputer, denne virker veldig bra, men det går litt strøm med det hele så jeg anbefaller å ikke bruke den til annet enn navigasjon (dvs. når motor er i gang).

Min pc står i ett maritimt atx kabinett fra Simrad, har tidligere vert en ecdis.

UPSen din i hermetegn er jeg litt nysgjerrig på, har du bare ett batteri i serie etter en diode eller hva er opplegget?

Trackballen min er felt inn i teakpanelet mitt, du får kjøpt slike på ebay og elfa.

Nobeltex har jeg desverre aldri prøvd, maxsea fungerer bra hos meg.

Deler til radaroverlay har jeg men jeg har mekket på såpass mange broer at jeg vet at dette ikke blir brukt...

Inverteren du skal bruke til skjermen, hvilken er det, jeg byttet ut mine to men den ene tok turen på jomfen så jeg stoler lite på disse...

På simrad sine skjermer er vel det fyllt opp med noe silikonlignende greier for å unngå refleks og kondens.

Jeg har nå en simrad 15" klar som sikkert kommer til å erstatte begge skjermene jeg bruker i dag grunnet upålitelig inverter...

Jeg hadde egentlig begynt å tro at jeg var den eneste i Norge som var gal nok til å snekre sånne løsninger :lol:

Hvis det er interesse for det, så kan jeg opprette en tråd i løpet av høsten/vinteren med mer detaljer om prosjektet (komponenter, skjemaer, prisantydninger, bildet etc). :seeya: Gi beskjed i tråden her (eller i IM).

Ja det synes jeg du skal gjøre, jeg har ikke laget noen tråd heller da jeg vil vere 100% sikker på at alt fungerer tilfredstillende før jeg "lokker" andre ut på tilsvarende prosjekter. Men en kan jo diskutere planleggingen av slike systemer. Jeg er helt sikker på at det er mange som har vert på tanken... Forøvrig kan du skimte systemet mitt på avetaren min hvis Frøken Fryd bare kunne bøyd hodet sitt litt ned noen sekunder...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Se min forrige kommentar angående en egen tråd Frøken Fryd - jeg skal ut på reise og rekker ikke så mye detaljer på en stund... Men noen kjappe svar nå:

-Inverteren er 12V input inverter for backlight lampene. Selve forsyningen til denne inverteren, LCD skjermen og VGA/LVDS konverteren henter jeg fra ATX carputer poweret (via 4mm2 kabel)

-Jeg har forresten også laget en relebasert løsning som gjør at tenning (eller en "juksetenningsbryter") må stå på for å starte PC, mens PC holder releet selv helt til OS har stoppet!

-"UPS" må ha et "diodetriangel" (jeg kan komme tilbake med detaljer).

1: fra hovedbatteri til elektronikk

2: fra hovedbatteri til backupbatteri (med termosikring på 1-2A)

3: fra backupbatteri til elektronikk

-Helt riktig det du sier om at de "proffe" har noe guffe i mellom antirefleksplate og LCD (og det tør ikke jeg å begynne med...)

Hei.

Jeg skal ikke ødelegge starten av tråden, men jeg mener å ha prøvd det meste uten å få det til.

Så til spørsmålet....Når jeg kobler til gps antennen hopper musepeker i alle retninger, er det noen som kan fikse det eller gi gode råd ? (jeg har lest andre tråder her uten å få det til)

Mvh

Catano

Mvh

catano

Så til spørsmålet....Når jeg kobler til gps antennen hopper musepeker i alle retninger,

Denne er kjent, du disabler "microsoft roll ball" eller hva det var i enhetsbehandlig. Er omtalt mange ganger her inne. Altså under mus/peker i devicemanager. Plug inn, la den danse, plug ut, disable musen som er detektert. Send den så på mail til Alvøen :wink:

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...