Jump to content

Beste kart program til PC

kvast

Recommended Posts

• 1 måned senere...
Jeg hadde egentlig begynt å tro at jeg var den eneste i Norge som var gal nok til å snekre sånne løsninger :lol:

Hvis det er interesse for det, så kan jeg opprette en tråd i løpet av høsten/vinteren med mer detaljer om prosjektet (komponenter, skjemaer, prisantydninger, bildet etc). :seeya: Gi beskjed i tråden her (eller i IM).

NÅ ER DET HØST! :lol: ..og vi venter i spenning. Kanskje noen bilder også når du først er i gang? :wink:

Kan noen gi opplytsninger om hvorledes Garmin og Bluechart kartsystemene på brikker kan benyttes på PC baserte navigasjonssystemer.

Både C-map med PC-Plotter og Navionoics med bl.a. Raymarine Raytech RNS v 6.0 kan lese henholdsvis C-map brikkene og Naviovics brikkene med tilpassede brikkelesere. Irriterer meg endel over at brikkene ikke kan leses med standard brikke leser. Både PC-planner og Raytech har spesielle brikke-lesere. Har noen funnet ut hva som er forskjellen på eksempelvis den spesielle C-map brikkeleseren til Pc-Planner og standard brikke leser?

Jeg har pløyet denne samt mange andre tråder beslektet med kartprogram på pc.

Jeg er stadig like forvirret. Er det meg det er feil med, eller er man mere opptatt av finesser, superduppeditter, funksjoner etc i kartprogram fremfor at man faktisk skal ha visninger for hvor grunnene befinner seg ? :wink:

Jeg trenger derfor enkle råd om hva jeg bør ha, og som duger nok i bøtter og lass, som ikke koster en månedslønn og vel så det.

Jeg tenkte som følger :

-jeg har i bilen Garmin Nüvi 310/360 navigator. Går det an å kjøpe sjøkarter til denne og bruke denne også i båten ? Jeg vil isåfall anvende denne på flybrigde. Denne vil også være reserveskjerm dersom annen skjerm svikter/brukes til annet.

-dernest har jeg en pc av nyere dato. Jeg har GPS mus fra Clas Ohlsson. Denne skal stå ved førerposisjon nede, som er inne i styrhus, godt skjermet for sollys.

Hva slags program skal jeg velge??

(hvis det går an å ha sjøkart på Nüvi navigator) Går det eksempelvis an å legge program som jeg har i Garmin Nüvi over på pc og samkjøre disse 2 på et vis ?/hvis så, er sjøkartprogrammet fullgodt med hva jeg bør forvente av kvalitet ?

Hvis så ikke går, så ser jeg at deriblant Lars-H er godt fornøyd med C-Map. Er dette et fullgodt program for meg uten unødvendige dupeditter etc? Hvordan ligger disse prismessig ?

Hvis ikke C-Map, hvilket annet program bør vurderes ? (fortsatt : som ikke koster voldsomme summer, med masse funksjoner jeg IKKE trenger)

Andre forslag ?

Jeg bruker laptop og C-Map sammen med en GPS. Fungere helt greit. Eneste jeg har å utsette på løsningen er at jeg trenger 220v konverter pga laptop trenger 18v (eller var det 19v?).

C-Map er vel det kanskje det enkleste programmet (?). Alt jeg gjør er å starte PC, så GPS. Koble GPS til PC (etter at PCen er oppe ellers så kan du få den "hoppe mus" effekten). Det tar vel ca 1-2 sek så ser jeg hvor jeg er på skjermen. Bruker ikke ekstren mus for den vil flytte seg (samme med ball) pga vibrasjoner/krengning etter hvert.

Enkel zoom inn og zoom ut.

Men når det er sagt så tror jeg at jeg vil kikke på løsningen til Roald heller. Han har jo satt opp en bedre løsning som er mulig å bygge ut etter hvert. Hvis du ikke har god tid og er nevenyttig på elektro. -> Sjekk denne i så fall.

Hei!

Jeg bruker Garmin sitt Bluechart versjon 6.5 på min pc, og dette fungerer veldig bra. Gikk på nettet og der lå det samtidig en kode som jeg testet..... OG vips, hadde jeg båtsport kart for hele verden utenom USA :cheers: Nå har jeg en plotter som brukes på tur, men det er alltid greit å ha noe i backup samt når en skal planlegge.

Det som er bra med versjon 6.5, er at du kan kjøre tracking på en simpel GPS fra Clas Ohlson, fungerer som bare det :smiley:

Jeg bruker laptop og C-Map sammen med en GPS. C-Map er vel det kanskje det enkleste programmet (?).

C-Map er en kartleverandør. C-Map kart kan benyttes i svært mange plottere og PC-baserte kartprogrammer. Hva har du?

Hvis det er C-Map ECS, så er det et piratprogram, som er ulovlig, og som ikke skal omtales her på forumet.

C-Map er en kartleverandør. C-Map kart kan benyttes i svært mange plottere og PC-baserte kartprogrammer. Hva har du?

Hvis det er C-Map ECS, så er det et piratprogram, som er ulovlig, og som ikke skal omtales her på forumet.

For å være helt ærlig så vet jeg faktisk ikke hva det er. :confused: Og det får jeg ikke sjekket før i neste uke. :rolleyes:

Edit: Aha! Surfet litt og ser at det jeg har er sikkert en piratkopi ja. :nonod::lol::lol::lol:

Jaja, da ser det ut til at jeg shopper litt fra USA så fort huset er solgt.

Redigert av Bützfleth (see edit history)
Jeg er stadig like forvirret. Er det meg det er feil med, eller er man mere opptatt av finesser, superduppeditter, funksjoner etc i kartprogram fremfor at man faktisk skal ha visninger for hvor grunnene befinner seg ? :wink:

Jeg trenger derfor enkle råd om hva jeg bør ha, og som duger nok i bøtter og lass, som ikke koster en månedslønn og vel så det.

Å gi noen bastante råd er ikke enkelt fordi vi alle har forskjellig kunnskap, interresse og krav.

Kart: Der er to prinsipper ute å går: Raster og vektorkart. Rasterkart er et bilde av papirkartene og når disse zoomes inn blir alt, tekst og detaljer større. Vektorkart blir tegnet opp på skjermen i passende målestokk og tekster, merker o.a. beholder sin vanlige størrelse. Vektorkart ser litt forskjellig ut i forhold til papirkart men er lettere for PCen å håndtere. Jeg foretrekker vektorkart og har brukt C-Map i mange år og er fornøyd med det men startet med rasterkart en gang "for hundre år siden".

Program: Der finnes mange både dyre og billige løsninger. De fleste er laget for enten raster eller vektorkart men noen tar mange format. Velger du vektorkart, f.eks. C.Map, så kjøper du kartpakken uavhengig av plotteprogrammet og denne kartpakken kan da brukes med alle plotteprogram som støtter C-Map. En god, og ikke minst billig, løsning for C-map er SOB. Dette programmet har en 6 måneders gratis prøvetid (må dog registreres for å låse opp en del funksjonalitet). Etter prøvetiden koster det bare et par hundrelapper som inkluderer oppgraderinger "i evigheter". For rasterkart finnes flere rimelige løsninger men de kan andre få fortelle om :smiley: Uavhengig av hvilket program du velger så LES BRUKSANVISNINGEN fra perm til perm :smash: :smash: :smash:

Lykke til :cheers:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

• 1 år senere...
  • 9 måneder senere...

Bygger"black box" og trykkfølsom skjerm 12" på pidestall i min seilbåt, med ais, og overlay radar, alt fra nobeltec, NEKON på Skedsmo har et pilot prosjekt på dette i byggesett, det blir billigere og mye mer kraft i pc og skjerm, samtidig ,boksen i båten kan brukes til "alt" dvd ,tv, ekstraskjerm nede div, har brukt det meste av kartsystemer siden dette begynte, og ser at Nobeltec gir meg mest for pengene over tid tross pris, du får det du betaler for!, det er ingen begrensninger på hvordan du vil bruke det, og da mener jeg ingen, skjermen er fra USA og dette er forholdsvis nytt her, og robust, bygget etter industristandard Offshore.

At Garmin tar nærmere 50000.- for sin toppmodell, er rett og slett skammelig, husk, de som leter ,de finner det beste, ikke det som alltid glimrer på førstesiden i glossy bilder,

og lystyrken på skjermen danker ut Sun View`en jeg hadde før var lett å se.

Godt å se at flere har jobbet med samme tanker og visjoner og ikke ser seg fornøyd med kompromisser og ferdigsnekrede systemer som ikke er optimale.

En slik løsning jeg her definerer er uten tvil ekte bruksglede for alle ombord, og det morsomme er at flere ombord kan benytte dette til alt, spill, navigatør kan nede i cabin, kan se egne bilder som passer han, mens styrmann (også på flybridge), bruker sitt ønskebilde.

Redigert av JeanneauØyvind (see edit history)

JeanneauØyvind: Dette prosjektet høres jo veldig interessant ut! Jeg har nylig fått returnert en Simrad plotter som ikke fungerte som lovet, og vurderer å gå til innkjøp av en ny. Men jeg er meget skeptisk til å legge 30 høvdinger på den samme salgsdisken nok en gang, tatt i betraktning mine tidligere erfaringer...

Hva er budsjettet for prosjektet ditt, og hvilken skjerm er det du bruker?

Ja, en pc som er bygget i marin standard, på gummiføtter liten og snerten, Vel, mitt budsjett, med ny MARINEPOD fra seatronic (innbyggingskasse) og faktisk ny bøyle over kompass, (originale ble litt kort),

så regner jeg med alt inkl. 2 kanals AIS, 50 cm Radar 4 KW (større er ikke forsvarlig på seilbåt pga. strømbehov),PC og skjerm så ender jeg vel rundt 37.000.- med litt rabatter hist og her,Trenger du ikke radar, så er det ca 10.000.-, men alt er klart til det , plug and play, når lommeboka eller lysten er der.

RadarOverlayen til Nobeltec er lettleselig, og det er ikke alle som er kan jeg si, og da er det ingen vits med økonomi programmer som ikke gir glede av radaren, som tross alt er DYR, men den er kanskje ikke så markant som bredbåndradar, men det duger i alle baner!. Totalt strømbruk under seilas u/radar vil ligge på rundt 3-5 amp. litt tidlig å si enda, og det fine er at du trenger ikke bytte alt for å oppgradere, utviklingen går i rasende fart likevel, mens noe er like bra en god stund til, minne kan legges til enkelt, du kan bytte kartprogram når du vil, det er blåtann,USB,serieporter, DVD,CD, derfor mener jeg at du i lang tid fremover kan ha maks teknologi i forhold til fremtidige programmer.

Meget interessant!

Hvilken skjerm er det du benytter til denne løsningen? Har et foreløpig budsjett på 18.500,- (plotteren jeg returnerte), og har for øyeblikket ingen planer om radar. I fremtiden kommer jeg nok til å bruke en bredbåndsradar fra Navico, mest pga strømforbruket og størrelsen. PC har jeg allerede - mangler kun skjerm/kabling og software.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...