Jump to content

Sikrings og bryterpanel

bliss X

Recommended Posts

Hei!

Jeg er i "tenkefasen" på et tilsvarende prosjekt. Har en seilbåt fra 1986 med brytere av "trekk ut/skyv inn typen" som nå må betjenes mange ganger før noe skjer. Var på flere båtmesser og kikket på elinstallasjoner på nye båter i fjor. Jeg har falt for elpanelene til firma Philippi. Det ser ut som om mange av de litt dyrere båtene er utstyrt med paneler derfra. Se hva de kan tilby på http://www.philippi-online.de . De har neppe de billigste produktene, men det virker som om de har tenkt litt når det gjelder kvalitet og levetid. De er representert i Norge med et firma i Arendalsområdet, men jeg må lete litt for å finne navnet....

Hadde egentlig tenkt å bare skifte elpanelet men etter en opplevelse sist høst fant jeg ut at jeg også må skifte mye av kabelnettet: Skrudde på lanternene og så tok det mange minutter før lyset var så sterkt som det burde være..... Fant lanternekabelen nede i et stuerom midt i båten og kuttet den. Kobberet var helt svart av irr!!! Måtte slipe/skrape av hver kordel før det ble såpass kontakt at jeg kunne skjøte kabelen igjen.. Dette var midt inne på kabelen,- mange meter fra nærmeste skjøt der vann kunne trenge inn.. Tror dette var RKUB-kabel, altså den typen som brukes i f.eks bilelektro. Billig og enkel å få tak i, men tydeligvis med kort levetid i båt.. Selv om det er mye jobb må jeg nok bare gå på å skifte ut resten...

Har tenkt på sk. fortinnet kabel, men så langt har jeg ikke funnet noen som kan tilby de dimensjonene jeg kan tenke meg til en fornuftig pris... Er det noen som har forslag??

Athene

Ehh - du vet sikkert om Ladac's prosjekt med en ferdig godkjent landstrømsentral som er bare å skrue opp for hvermandsen, Lasse. Sannsynligvis vet du mer enn meg om det. Bare ville minne om dette, i tilfelle landstrøm er en del av det du reviderer om dagen. Sannsynligvis er ikke dette tenkt i direkte sammenheng med det øvrige opplegget i båten, men i verste fall at det skulle være det, kunne det kanskje være verdt å se det hele i sammenheng? Kanskje er løsningen til Ladac modulær. Som sagt, vet ikke. Men noen andre i forumet vet sikkert mer om løsningen. Lotus?

Jeg har falt for elpanelene til firma Philippi. Det ser ut som om mange av de litt dyrere båtene er utstyrt med paneler derfra. Se hva de kan tilby på http://www.philippi-online.de . De har neppe de billigste produktene, men det virker som om de har tenkt litt når det gjelder kvalitet og levetid. De er representert i Norge med et firma i Arendalsområdet, men jeg må lete litt for å finne navnet....

Athene

Disse panelene selges også av SVB i Bremen, hvis du vil sammenligne priser:

http://www.svb.de/cgi-bin/svb.pl?make=star...t=200&uid=start

GeirKS

Har tenkt på sk. fortinnet kabel, men så langt har jeg ikke funnet noen som kan tilby de dimensjonene jeg kan tenke meg til en fornuftig pris... Er det noen som har forslag??

Athene

Gemotech i Horten har slik kabel og gir deg tilbud, grei pris ved hele ruller og det trenger du sikkert.  

www.gemotech.no

Han har tidligere vært leverandør her på Baatplassen.

Beklager, men det ser ut som linken min ligger nede for tiden. Noen som vet noe om firmaet??

Malfix selger Carling, og har sikkert gunstige priser på dette.  Jeg har selv bestemt meg for disse i forbindelse med en liten ombyggging/utvidelse av elektronikken ombord.  Bra system tror jeg.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...