blacki Startet 28.Juli.2007 Del på Facebook Startet 28.Juli.2007 Styrearmen er blitt litt 'lea'-løs slik at den "glipper" litt når den svinges rundt... Her er det jo som kjent en aksel som går fra styrehjelm/gaffel og opp til armen som styrekablen er festet i. Er det nok og løsne drevet for og kunne få den løs? noen som har kjennskap til hva som skal til for å få den løs? Evt. en hurtigløsning som kan få armen til å henge godt. Er jo en slik bolt med 6-kant (ubrako sak, 8mm) som skal kunne strammes her. Men denne er nok rustet fast slik at det er umulig å få den hverken inn eller utover.. Tenkte litt på å bore et 6/8 mm hull gjennom styrearm og aksel og sette inn en splint på 6/8 mm. Men dette falt i grus da det var håpløst og komme til med en boremaskin... Inspill ønsker, og settes pris på. :) Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 28.Juli.2007 Del på Facebook Svart 28.Juli.2007 Det er styrearmen som holder styregaffelen oppe. Hvis du tar av drevet og løsner umbrakobolten på styrearmen, så skal gaffelen kunne enkelt tas ut. Ofte er problemet at gaffelen gror fast i styrearmen. Men jeg hadde samme problemet som deg, splines på gaffel var tæret ned slik at jeg ikke fikk strammet til godt nok. Måtte faktisk kappe sporet i armen 2-3 cm dypere slik at jeg fikk nok klem. Valgte dette fremfor å kjøpe ny gaffel som koster skjorta...men drevet må av ja :-( Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 28.Juli.2007 Del på Facebook Svart 28.Juli.2007 Har selv demontert denne på et 280 drev. I utgangspunktet veldig enkelt, men ofte helt j..... Du må ha av drevet slik at styrehjelmen henger løst. Deretter må du løsne denne ubrakoskruen, og det er her problemet ofte er. Denne armen sitter ofte veeeldig godt fast i selve akselen, men hos deg så "hopper" den, og da kan mye være løst allerede. Da er det nok å slå den nedover innenfra båten. Bruk en pipe eller tilsvarende på toppen av akselen og slå denne nedover. Sitter nok noe helt j...., men med en god del CRC og noen kraftige slag, så skal den løsne. Bytt begge de to plastmuffene den går gjennom og simringen som sitter i bunnen. Koster bare noen få kroner (under 100 lappen), og er verdt det. Blir mye smidigere å svinge med når dette er nytt og det regelmessig blir presset fett inn i nippelen på toppen av akselen (slurves ofte med dette). Selve armen som glipper må inspiseres for slitasje. Du finner nok en ny slik på ebay om det skulle være behov. Ellers kan du borre ut umbrakoskruen som sitter der, og sette inn en kraftig gjennomgående bolt som du skan stamme med mutter på utsiden isteden. Ville her brukt galvanisert og ikke syrefast, da galvanisert er mekansik en god del sterkere enn syrefast og kan "klemme" mer til. Sansynligvis så har det ikke være regelmessig smurt på dette punktet (fettpresse), og da fester akselen seg til skjoldet og blir forferdelig tung å vri. Denne akselen skal fint kunne vris styrbord/babord med hendene uten problem. Sansynligvis har denne korrodert en god del, da utvider den seg og "kiler" seg fast i drevet. Når man så kobler en arm på denne med en krafig syreanordning, så er det såpass store krefter at du kan dra i stykker tennene på styrearmen. Vil tippe at selve akselen er hel da den er av bedre kvalitet enn selve styrearmen. Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 28.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2007 (redigert) Tusen takk for raske svar! Ps. Larspo; du er jaggu meg kongen av VP drev/motorer. Er en STOR berikelse å ha slike her på forumet... ;) Edit: Skrudde av smøre koppen, og ja her var det ikke kommet mye "smør" nedi siste åra.. Faktisk så var det som var der helt tørt og kunne pilkes ut i biter! Er posetivt at det kun er drevet som må av, og ikke hele bakplaten. Da måtte jeg vel sikkert også tatt opp motor (igjen!).. Bare håpe at det lar seg gjøre å få banket ut akslen. Er ikke så mye rom for 'sving' slag med hammern inn under der... Redigert 28.Juli.2007 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 28.Juli.2007 Del på Facebook Svart 28.Juli.2007 Vil tippe at selve akselen er hel da den er av bedre kvalitet enn selve styrearmen. Akselen som er en del av styregaffel er av støpealuminuium og armen i stål.... Har ikke vært borti at armen er slitt. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 Akselen som er en del av styregaffel er av støpealuminuium og armen i stål.... Stemmer nok som du sier, er en stund siden jeg demonterte dette. I så tilfelle, så er akselen av mykere metall enn armen og slites nok derfor først. Må denne byttes, sjekk ut e-bay og søk på "volvo penta fork" eller "volov penta helm" Sitér dette innlegget Link to post
Hans Petter Gilje Svart 30.Juli.2007 Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 Jeg måtte bytte akslingen. Hylsa/ styrearmen var grei nok. funka fint etterpå men den kosta vel flesk så vidt jeg husker på VP. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.Juli.2007 Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 Prosedyren har også vært beskrevet tidligere, se bla her Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.