Jump to content

Hvordan montere turteller på utenbords?

Viking.

Recommended Posts

Hei alle! Hvordan kan jeg montere turteller?? Jeg har en Merc 40hk 1993 mod 4-syl. Motoren har ikke dynamo og ikke starter... Noen som har noen gode tips (uten å gjette så alt for mye) :smiley: Har en "proff bildeler dynamo" som jeg kunne tenkt meg å bruke, hvis det er mulig. Noen med forslag?

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Motoren har ikke noe dynamo, men den vel har en stator som gir ca 9A? , hvis ikke vil jeg anta at den kan byttes til en type med lade uttak ..

Eventuell turteller kobles til den ENE av de 2 gule ledningene som kommer utifra under svinghjulet, må ha turteller beregnet på utenbords motor.

Har du plass til å montere en dynamo noe sted ??, hva med remmer ??, hva med den ekstra belastningen på bærelager ?? :smiley:

Arne Kjetil

Den har ikke dynamo nei, lysuttak er jeg usikker på, skal sjekke det og de gule ledningene som "droll" refererer til i morgen. Er relativ ulært på påhenger fronten :confused: Men lærer mer og mer, får se om dette lar seg gjøre. Evt anskaffe en annen turteller :)

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Lysuttak, er det det samme som du nevner som stator droll?

Statoren er den "dingsen" som lager strømmen, sitter under svinghjulet, lager AC som likerettes til DC i likeretteren, eventuelt lys uttak er koblet til på likeretteren .

Ser på dele oversikten at modellen din ble levert med forskjellige statorer til de med elektrisk start og manuell start, kan tyde på at du IKKE har noe strøm uttak.

MEN tror du kan montere på en stator ifra en el start motor på din motor for å få lading ( krever også en likeretter ).

Hvis du kun trenger strøm til en turteller, kan kanskje en "Tiny tack" være løsningen ( ta et søk på forumet, ligger en link et sted )

Arne Kjetil

Jeg har tenkt litt på svarene deres, jeg HAR en strømkilde ombord i form av et 165ah batteri, og god ladetilgang på kai :smiley: . Trenger kun signalene fra motoren for avlesing av turtallet...

• 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Tar opp igjen gammel tråd:

Monterte denne i sommer (august), og var strålende fornøyd, turteller og timeteller, digital.

Men, som nevnt i en annen tråd så har jeg kjøpt en ny motor. Da passer desverre ikke denne digitale TINY - TACH. Den er tilpasset 4 syl 2 takt. Den "nye" motoren er 2syl 2takt.. Noen som har lyst på en relativt ny TINY TACH, og rimelig en??

Tor.

Joda det stemmer, en ledn 4ganger rundt pluggledn og en til jord, men den er produsert i forhold til 4syl 2takt. Det er visst nok et utall av disse med forskjellig spec. Den fungerer ikke særlig på min "nye" motor.. Men, virket meget godt på merc`n

Redigert av Viking. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...