Jump to content

Kondens og vann på tanken


Allan E

Recommended Posts

Hei, jeg synes du burde tenke deg om to ganger før du hiver i noe av det stoffet. Det er ikke alle som arbeider med maskiner som sier det er like godt, undersøk i alle fall med firmaet som forhandler den motoren du har.

Jeg tror jeg ville tømt tanken, men kanskje noen har et bedre foralg.

Kanskje en ide for fremtida å få montert en vann-utskiller på drivstoff-røret?

Vann er noe dritt på de gale stedene, men allright under båten. :lol:

Lykke til

Link to post

En hestekur er en dårlig ide i denne sammenhengen. Kondensfjerneren er kun egnet til å fjerne svært små mengder vann. Les på flasken hvor mye du skal bruke. Hiver du i for mye kan det lett bli en suppe som motoren liker akkurat lite som rent vann. Kondensfjerneren er mer som en forebygger da den lar SMÅ mengder vann følge med bensinen slik at det ikke får akkumulert seg i tanken.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Der finnes i handelen en vannoppsugende sak som kan henges ned i tanken som kan nyttes til bensin, diesel og hydraulikk olje. Selges bla. av Økonomi-deler As.

 

Kanskje dette kan være et alternativ til kondensfjerner.

 

Ingen avtapning eller mulighet for å lage til dette ? Hva da med å suge opp vann og bunnfall med en liten "oljeskiftpumpe" ?

 

Om der ikke er mannhull fra før vil jeg anbefale at dette tillages sammen med permanent tillaget sugerør.

 

Kondensfjerner fjerner ikke vannet, men holder dette oppløst i drivstoffet slik at vannet brukes opp sammen med drivstoffet. Det sier seg selv at det er begrenset hvor mye som kan tømmes nedpå.

 

http://www.okonomi-deler.no/pdf/reko.pdf

 

se s.49  Vanneleminator  Best.nr. DE60325

Link to post

Hvis du har kuldegrader i tanken for tiden, kan du pumpe ut bensinen siden du har elektrisk pumpe. Når det blir plussgrader, pumper du ut vannet som da har smeltet.

 

Hvis du har direkteinnsprøytning i motoren, kan du bare tilsette Hammerdown, for den løser gladelig 30-40% vann i brennstoffet. Men hvis du har forgasser, bør du om vinteren ikke tilsette noe som løser vann i brennstoff, for om blandingen kommer under vannets frysepunkt - og det gjør det i en forgasser om vinteren - får du frysing der du slett ikke ønsker det.

Link to post

Så at det sto maks 0,5% kondensfjerner 2 dl til 40 liter begge deler sto på flaska hvis en har innsprøytningsmotor og det har jeg.

I dag er det mildt og jeg fikk start på motoren så jeg får bare ha på litt kondensfjerner på de neste fyllingene. Så går det vel over av seg selv.

Hvor er det mulig å få kjøpt denne Hammerdown.

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...