Jakso1 Startet 30.Juli.2007 Del på Facebook Startet 30.Juli.2007 Hei. Jeg har problemer med ett varme apparat (disel) som bare blåser kaldluft. Noen som vet hva som kan være problemet her? Apparatet er av typen Ardic 04-D (fra tidlig på 80 tallet). Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 30.Juli.2007 Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 har du byttet filtre,sjekk om den trekker falsk luft gjennom diesel tilførsell. (det gjorde min eber) Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 30.Juli.2007 Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 Hei. Forsøk å starte motoren før du starter varmeapperatet. Det kan være at spenningen er for lav ellers. Dette fungerte for en bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 31.Juli.2007 Del på Facebook Svart 31.Juli.2007 Sjekk automatsikringen dersom du har en. Det var problemet med min. Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 31.Juli.2007 Del på Facebook Svart 31.Juli.2007 Automatsikringen var flere ganger problemet også på min Ardic, men dersom den har slått ut, så starter ikke apparatet i det hele tatt, dvs det kommer ikke kaldluft heller. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 31.Juli.2007 Del på Facebook Svart 31.Juli.2007 (redigert) Jeg har også en Ardic fra tidlig 80-tall, om det er identisk modellbetegnelse kan jeg ikke huske i farta. Antakelig samme prinsipp uansett... Det som er interessant er om den kalde luften blåser "evig", eller om det kun varer 1,5 - 2 (3?) minutters tid. Dersom den blåser "evig", så synes jeg ting er pussig. Om den imidlertid blåser en stund, og så stopper, ja så virker flammevakten som den skal. Den skal nemlig slå av apparatet dersom flamme ikke deketeres, men først etter en liten stund slik at man kan være sikker på at eksos etc. er blåst ut først. La oss anta sistnevnte. Siden du heller ikke har snev av varmluft i det hele tatt, må vi anta at feilen ligger i "tenningen", og ikke i flammevakten. Da kan f.eks. en av følgende være mulig årsak (jeg har hatt begge feilene hos meg): Glødeplugg er deffekt. Kontroller ved å sjekke at det kommer spenning på tilførselsledningene som står festet på pluggen. Du har for stort spessningsfall til glødepluggen. Den er følsom på dette området. Også her bør du sjekke på samme måte som over. Du bør klare å måle 12V - eller tett opptil - ved glødepluggen. Hvis lavere, sjekk for irr på sikring(er) og koblinger - evt. bruk tykkere ledningskvadrat (min erfaring er at oppgitt tykkelse i manualen er i minste laget) Hører du forresten noen "knepp" med noen sekunders intervall ca 1 minutt etter oppstart? Det er i så fall forsøk på å tenne flammen, og er normalt. Men vil altså ikke lykkes om forvarmingen ikke er god nok. Og en ting til helt til slutt - du er tålmodig nok? Det første minuttet (sånn ca) skal den nemlig blåse bare kald luft - det er den perioden før tenning, hvor altså glødepluggen gjør sin del av jobben. Ronald. Redigert 31.Juli.2007 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amalie Svart 31.Juli.2007 Del på Facebook Svart 31.Juli.2007 Jeg hadde et tilsvarende problem - da blåste vifta kald i 1-2 minutter. Ringte eksperten Jarild. Du finner navn og nummer hvis du søker her på forumet. Han ba meg kople av slangen mellom pumpe og brenneren. Og la pumpa gå litt. Pass på at du samler opp diesel i ei flaske. Da får du ut evt luft i filter etc og sjekker om pumpa går som det skal. Blåser den kaldt lenger enn 2-3 minutter kan det tyde på at elektronikken ikke er med. Den skal slå seg av dersom brenneren ikke tenner. Jeg tror jeg har manual til brenneren din. Send meg en IM dersom du er interessert i den. /Amalie Sitér dette innlegget _ Link to post
tr-ped Svart 31.Juli.2007 Del på Facebook Svart 31.Juli.2007 (redigert) Hei Det kan være så enkelt som at du må skru ned termostaten(hvis du har).Den kan f.eks være plassert inne i kabinen. Redigert 31.Juli.2007 av tr-ped (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RITS Svart 31.Juli.2007 Del på Facebook Svart 31.Juli.2007 Kan du forklare nærmare tr-ped? Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post
Athene Svart 31.Juli.2007 Del på Facebook Svart 31.Juli.2007 Mange gode forslag er nevnt ovenfor, - men vil legge til et til.. Hadde samme problem en gang og oppdaget at flammevakten, - egentlig en fotocelle som ser ut som en lysdiode med en svart plastkrave rundt var dekket av sot. Dermed detekterte den aldri flammen og fikk varmeren til å koble ut.. Det er enkelt å kontrollere. Jeg mener flammevakten sitter som en plugg inn i varmeren og kan trekkes rett ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 1.August.2007 Del på Facebook Svart 1.August.2007 (redigert) ...Hadde samme problem en gang og oppdaget at flammevakten, - egentlig en fotocelle som ser ut som en lysdiode med en svart plastkrave rundt var dekket av sot. Dermed detekterte den aldri flammen og fikk varmeren til å koble ut.... Jo, jeg var også inne på den tanken når jeg skrev mine punkter lenger opp. Men dersom dette hadde vært feilen, så tenner i alle fall brenneren normalt, og en kort periode gir den da også varme (før vflammevakten slår inn og stenger av). Utfra trådstarters beskrivelse, så opplever jeg at han (hun?) kun får kald luft hele tiden. Dersom det er riktig (bør bekreftes av trådstarter), så må tenningen av brenneren være problemet. I så fall er det tre muligheter - alle nevnt i tråden tidligere: a) Glødeplugg ikke varm (nok), b) Feil med elektronikken, eller c) feil ved tilførsel av diesel. Redigert 1.August.2007 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 1.August.2007 Del på Facebook Svart 1.August.2007 Drister meg til et annet spørsmål om denne ARDIC varmeren, siden det er så mange som har erfaring i denne tråden. Min vamer er fra 1990 og fungerer utmerket, bortsett fra at det lukter forbrent diesel. (Det er ikke mye, men allikevel sjenerende). Jeg mener (99%) sikkert at dette ikke er fra den nye eksosslangen. Spørsmål: Er det noen pakninger i selve forbrenningskammeret som kan være dårlig? :)Sverre Sitér dette innlegget Link to post
Jakso1 Svart 1.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2007 Hei. Takk for mange gode svar. Varmeapparatet blåser kald luft i noen minutter og så slår det seg automatisk av. Jeg hører denne "knepp" lyden som beskrevet av Ronald. Det høres da ut som varmer prøver å tenne. Jeg har prøvd å starte motor først og så starte varmeapparat, uten at det har noen effekt. Skal sjekke det andre som er beskrevet i denne tråden til helgen når jeg får tid. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.August.2007 Del på Facebook Svart 1.August.2007 Jeg drister meg til å stille et spørsmål om Ardic jeg også: (håper trådstarter har fått svar på sitt spørsmål, dvs funnet løsningen) Jeg har et helt nytt apparat (dvs 2 år gammelt men knapt brukt). Fulgte med båten jeg kjøpte i forrige uke. Vil ikke starte. Vifta går ikke. Ved prøving hører jeg en "knepping" (pumpe?). Vifta går fortsatt ikke... Når jeg skrur av og prøver å bevege på vifta (sylindervifte) med en penn så sitter vifta temmelig fast. Burde ikke den bevege seg svært lett? Jeg er ikke redd for å skru på dette selv men vil gjerne få tilbakemelding om du vet om det finnes en svakhet på disse, eller hvordan vifta skal sitte (løst/ fast?)... PS: Er det lampeolje eller diesel den skal bruke? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jakso1 Svart 20.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2007 Hei. Jeg har nå røsket ut varmeapparatet, men har problemer med å demontere viften. Er det noen som vet hvordan jeg får denne av? Under viften ser det ut til å være to skruer som må bort for at jeg skal få løs vifte motor? Se bilder under: Jeg har forresten greid å eliminere gløde plugg og flammevokter, de fungerer. Jeg skal nå gjøre apparatet reint og se om det ikke hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Automatsikringen var flere ganger problemet også på min Ardic, men dersom den har slått ut, så starter ikke apparatet i det hele tatt, dvs det kommer ikke kaldluft heller. Min blåste kaldluft inntil jeg slo tilbake automatsikringen og har virket greit siden, men jeg har ikke ardic. Sitér dette innlegget Link to post
Jakso1 Svart 23.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2007 Hei. Jeg fikk nå apparatet til å blåse varmluft, men kun når jeg pumpet med håndpumpen som er festet på den elektriske pumpen. Den elektriske pumpen ser ut til å være ødelagt. Går det ann å koble pumpen direkte til batteri for å teste den? Noen som vet pris på en ny pumpe og hvor jeg kan få tak i en? Sitér dette innlegget Link to post
RITS Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 HeiDet kan være så enkelt som at du må skru ned termostaten(hvis du har).Den kan f.eks være plassert inne i kabinen. Løfter denne igjen, det er jo høgsesong for varmeapparatkjøring. Etter at båten har lagt i opplag utan landstrøm i 4 veker var det dags for inspeksjon (veret umogleggjorde alt anna) i helga. Eg prøvde tipset til tr-ped og skrudde termostaten så langt ned som mogleg før han koblar ut. Trykte på knappen og Ardicen starta som eit skudd med batterier som var langt frå topplada. I sommar har termostaten stått meir eller mindre på fullt for å unngå "upprepade" glødningssekvensar med påfølgande unødig nedtapping av batteria, har aldri slått meg at det skulle innvirka på oppstarten. Eg har gått utifrå at oppstartssekvensen har vore isolert frå termostatstyringa nettopp for å unngå slike dustebrukarfeil men tydeligvis ikkje. Med termostaten på fullt gir pumpa max dieselmengde uansett og stakkaren blir kvelt i startforsøket. Det forklarer også at eg, etter gjentatte startforsøk (max 3), har fått rein diesel ut av eksosgjennomføringa, har sannsynlegvis hatt flaks som ikkje har blitt ein del av brannstatistikken i sommar. Ny prosedyre er med dette innarbeidd i heile mannskapet!! Så alle andre med gamle Ardicar, sjekk termostaten før dokke riv ut stasen og begynner å skru. Løysinga kan vera enkel... Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post
Tine IV Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Søker dere her på BP så er det skrevet meget om varmere , surrer selv med min nye Webasto om dagen .Men har dere en som er litt eldre , så er tipset og kjøre den på lampeolje noen timer .Den gammle Webasto'n i snekka jeg hadde blei som ny , den varma mye bedre etterpå og slutta å ryke . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
TrondT Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Hei. Jeg fikk nå apparatet til å blåse varmluft, men kun når jeg pumpet med håndpumpen som er festet på den elektriske pumpen. Den elektriske pumpen ser ut til å være ødelagt. Går det ann å koble pumpen direkte til batteri for å teste den? Noen som vet pris på en ny pumpe og hvor jeg kan få tak i en? Jeg har samme problemet med volvo'en min, har du fått noe varme på greiene ? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Ronald Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Jeg har samme problemet med volvo'en min...TrondT Jeg og. Nytt problem for min del (har tidligere hatt andre problemer som er løst, se tidligere "feilsøkingliste" i denne tråden) Skulle nesten tro det var noe overnaturlig at flere nå får akkurat dette probmet... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Har og en ardic 04 (et eller annet) fra 1996... Termostatsikringen slo ut for meg forrige helg. Av med lokket og trykket på sikringen. Startet og gikk igjen.... men er ikke lengre 100% sikker på denne.... Aner jo ikke hvorfor sikringen slo ut........ Ser og det alltid henger en ørliten dråpe med diesel på den tynne slangen som går inn på brenneren. Kontaktet Eberforfandleren i Alvøen og de ba meg komme innom for å få testkjørt den..... Ville gå med en liten høvding for en slik times testkjøring..... Så kom evt. utgifter til reparasjon.... Forstår jeg det rett at eber i sin tid kjøpte opp ardic fabrikken og har bare latt den sakte men sikkert forsvinne ut i kålen.... eller? Hadde en 4kw. eber airtronic tidligere den var en medgjørlig sak som giret seg opp og ned ettersom tempereaturen varierte.... ardicen stopper helt opp når termotatens innstilling er nådd og tar hele startprosedyren med masse strøm ved oppstart når temperaturen faller igjen..... Hmmmmm. ok lot den gå på 1/2 fart og ble kanskje litt bedre..... men dette er tydelig en enklere sak ja..... Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 (redigert) ...Termostatsikringen slo ut for meg forrige helg... Aner jo ikke hvorfor sikringen slo ut... Har opplevd det én gang hos meg. Da viste det seg at innsuget til vifta hadde fått et tøystykke foran seg, ergo lite friskluft inn. Resultatet ble en overoppheting "inne i" apparatet, og sikringen slo ut. Helt korrekt så langt jeg kan forstå. Tøystykket og annen "dritt" i området ble fjernet, og siden har jeg ikke hatt problemet. Kan du ha opplevd noe tilsvarende - at noe midlertidig kan ha ligget i veien v/innsuget, mener jeg? Redigert 20.September.2007 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Nei, dessverre Ronald. Hadde vært greit ja hvis det var en bekreftet årsak. Men den har gått mye siden den står i en fhv. yrkesbåt som var i bruk spesielt vinterhalvåret, så jeg vet ikke helt..... Sitér dette innlegget Link to post
Miranda Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Ser og det alltid henger en ørliten dråpe med diesel på den tynne slangen som går inn på brenneren. Hadde samme problemet på min gammle brenner. På toppen av dieselpummpa er det en liten hvit sikring som kan knekke forde om pummpa fungerer fint. Den gjorde jeg rein med aceton og limet den med lynlim. Virket fint etterpå uten lekasje og brenneren fikk nok diesel. Ny pumpe koster ca 5 høvdinger. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.