Jump to content

Ankervinsj og vekt på anker

rogeri

Recommended Posts

Vurderer sterkt å anskaffe en Quick Genius 1000F vinsj med frittfallfunksjon og ser av tidligere tråder at de fleste som har denne er fornøyd. http://www.quickitaly.com/ENG/wd_genius_ff.htm

Jeg har ikke erfaring med vinsjer generelt og lurer på om denne er kraftig nok for Viksunden og ankeret som er på 30 kg.

Kommer nok til å ha ca 40m kjetting til dette. :confused:

Noe av det fine med denne er jo at den monteres flush uten de store beskjæringer i fordekket.

Jeg har kjettingkasse og gjennomførings-hull til denne da det er montert en manuell vinsj som nå skal fjernes.

Vekten av ankeret har lite å si, sammenligned med kjettingen. Har 80 meter kjetting, veier vel rundt 100kg (sånn ca). Om ankeret på enden veier 10 eller 20 kg har liten betydning. 1000W er en fordel på winsj. Blir fort litt vekt å dra opp. Gjerne med 20kg leire, et par teiner og annet grums. 500W ville jeg holdt meg unna, de passer for små 20 fotere med skålanker.

Vekten av ankeret har lite å si, sammenligned med kjettingen. Har 80 meter kjetting, veier vel rundt 100kg (sånn ca). Om ankeret på enden veier 10 eller 20 kg har liten betydning. 1000W er en fordel på winsj. Blir fort litt vekt å dra opp. Gjerne med 20kg leire, et par teiner og annet grums. 500W ville jeg holdt meg unna, de passer for små 20 fotere med skålanker.

At ankrets vekt har lite å si er jeg ikke helt enig i -, alle ankerprodusenter har anbefalt vekt i forhold til båten depl. Mye kjetting kan være er bra, men dette blir også en avveining i forhold til oppankringsforhold som, bunn, dybde og svigradius. Og ikke minst hvor mye vekt en ønsker å ha i baugen.

Helt enig i at det må en 1000W winsj til, jeg har en Quick G selv og er så lanngt (3 år, pent bruk) fornøyd med denne.

Jeg har nå aldri hatt noe problem med å få løs og opp mitt 16kg Engbo-anker med 40m 6mm kjetting med min Lowfrans Scorpion vinsj på kun 300w, og jeg har en Saga 27 på 2600kg.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

500W ville jeg holdt meg unna, de passer for små 20 fotere med skålanker.

Dette er selvsagt bare tøys basert på uvitenhet. Har benyttet 500 W ankerwinsjer i flere båter sammen med 50 meter kjetting og 16 kilo Engbo eller Bruce, HELT uten problemer.

Senior-du er min helt!

høres ut som et spennende prosjekt. Var det kjettingkasse originalt på båten, eller er skapet fremst i lugaren bygget om til det?

har lekt litt med tanken selv, men er litt redd for at sikten forut fra førerposisjon inne blir redusert.

:cheers:

Hei Traust!

Jada det er skapet i forpiggen som er benyttet, et rundt hull på Ø ca7 cm danner gjennomføring for tau/kjetting. Dette er forsterket med en stålflens. Det er også et drenshull her som jeg tror er standard.

Denne vinsjen vil nok tidvis begrense litt av sikten forover, men jeg har ikke noe valg egentlig!

Det blir for hardt for ryggen å løfte 60-70 kg, :headbang:

Vel 8000.- for komplett pakke med bryter,rele' osv. er ikke ille, mot å få sesongen spolert med ryggsmerter!! :smiley:

Hei

Jeg har hatt Genius 1000F på Risør 27 noen uker nå. Båten er nok omkring 4.000 kg pluss pikk og pakk. 10 kg Bruce kopi, 50 meter 6 mm kjetting og 10-12 m 12 mm treslått tau spleiset på i øvre enden for å ta opp rykk (røsket) i fall hele lengden raser ut.

Har fungert utmerket. I løpet av de få ukene har jeg i tillegg til ankeret løftet opp to solide sjøkabler (den ene merket i kartet, men ingen skilt på land, den andre ingen merking i det hele tatt), en stein på 20-30 kg og et par ankere som har vært lagt over min kjetting. Vinsjen har kraft nok!

Med en Bruce-kopi på 15 kg og 7 mm kjetting trur jeg du vil ha mer enn nok for Viksunden. Og mer enn nok av kraft i vinsjen. Du vil nok også bli mer fornøyd med all-round egenskapene til Bruce ankeret enn med et svært patentanker.

Ps.

Vinsjen er på 800 W, ikke 1000W. Selv om den heter 1000F.

Tips.

Monter den termiske sikringen lett tilgjengelig nær førerplassen. Det hender den slår ut når den henger kabler eller dylikt i ankeret.....

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

At ankrets vekt har lite å si er jeg ikke helt enig i -, alle ankerprodusenter har anbefalt vekt i forhold til båten depl.

Selvfølgelig har ankerets vekt og utforming noe å si for grepet. Men her var det snakk om i forhold til vinsjen. Om du har et 10 kg anker eller et 30 kg anker på en vinsj, så spiller det liten rolle for vinsjen. For grip i bunnen i forhold til båt er noe helt annet.

Dette er selvsagt bare tøys basert på uvitenhet. Har benyttet 500 W ankerwinsjer i flere båter sammen med 50 meter kjetting og 16 kilo Engbo eller Bruce, HELT uten problemer.

Selvsagt fungerer det. Problemet blir tiden det tar å få opp ankeret, og dersom det sitter godt fast i noe. Du kommer ikke utenom at en 1000Ws vinsj enten er dobbelt så rask som en 500W eller dobbelt så sterk (ofte litt av begge i praksis, eks 25% raskere og 25% sterkere).

Vel riktignok så veier kjettingen en del, men en kan nok ikke kreditrere hele kjettingvekten med mindre man har ut all kjetting da... 6mm 766 kjeting veier 0,8kg/m som gir 40 kg for 50m kjetting... har en 8mm kjettifn så veier den 1,35kg/m noe som gir 73kg for de samme 50 metrene.... Hvor mange av disse kg som hjelper ankeret kommer nok av på hvor mange meter kjetting som er ut... det som ligger i ankerkassen er det lite hjelp i..

Forøvrig så er det bedre med stor vinsj enn for liten.... Jeg har 1200W på en båt på 9 tonn og 17kg Bruce med 8mm kjetting.... og de 1200W er nok ikke mere nn hva jeg trenger om det skal gå rimelig greit å dra ut båten og opp med ankret på en smertefri og rask måte.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg monterte Genius 1000F akter i år og har nå fått testet den ut en god del om en ikke under alle tenkelige forhold. Min konklusjon er at vinsjen fungerer meget bra under de forhold som jeg har brukt den. Har en båt som nok veier rundt 13 tonn ferielastet og har 50m 8mm kjetting og 20kg Bruce. Har ikke hatt noen problemer med å trekke ut båten eller opp kjetting og anker. Det går uanstrengt og tilsynelatende lett. Vil absolutt anbefale Bruce anker. Det henger som "heia". Problemet er vel mere at jeg er redd for aktespeilet som f.eks. når flere båter hang på min dregg under kulingen på Skagen :wink: .

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Selvsagt fungerer det. Problemet blir tiden det tar å få opp ankeret, og dersom det sitter godt fast i noe. Du kommer ikke utenom at en 1000Ws vinsj enten er dobbelt så rask som en 500W eller dobbelt så sterk (ofte litt av begge i praksis, eks 25% raskere og 25% sterkere).

Sitter ankeret fast kjører jeg det løst med båten ikke vinsjen. Og jo: jeg kommer garantert utenom at vinsjen enten er dobbelt så rask eller dobbelt så sterk: Hvor rask vinsjen er kommer an på utvekslingen. Klart den er sterkere, men 500 Watt holder i massevis. Hastigheten på min Ilas er mer enn god nok, og har aldri vært noe problem.

Senior-du er min helt!

• 2 uker senere...

Hei igjen!

Fikk vinsjen i posten idag og har studert litt på denne. Ser at noen av dere har kombinasjon av 3 slått blytau og kjetting.

Kunne egentlig godt tenke meg noen meter med kjetting i tilknytning til ankeret, men kan vanskelig se at evnt, kause og sjakkel vil passere gjennom vinsjen. Hvordan takler dere dette? Fikk levert med 50 m 14mm 3slått blytau og mulig det er nok men som sagt en 5-10 m med 8mm kjetting hadde vært ønskelig hvis mulig.

Redigert av rogeri (see edit history)
Hei igjen!

Fikk vinsjen i posten idag og har studert litt på denne. Ser at noen av dere har kombinasjon av 3 slått blytau og kjetting.

Kunne egentlig godt tenke meg noen meter med kjetting i tilknytning til ankeret, men kan vanskelig se at evnt, kause og sjakkel vil passere gjennom vinsjen. Hvordan takler dere dette? Fikk levert med 50 m 14mm 3slått blytau og mulig det er nok men som sagt en 5-10 m med 8mm kjetting hadde vært ønskelig hvis mulig.

Du spleiser tauet inn i kjettingende. Jeg er ingen "spleiser" og fikk hjelp til dette. Spleisen er ikke vakker, men fungerer prima gjennom kabularet.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Vil minne om en tråd vi har hatt tidligere om "forkatting": https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...p;hl=forkatting Det flotte med forkatting er at man kan ha et relativt "lett" anker som hovedanker. Dette vil ofte fungere greit under litt rolige værforhold. Dersom det blåser opp kan man feste et mindre anker til selve hovedankeret, og det "påstås" at forkattingen 4-dobler effekten av hovedankeret. Jeg har forsøkt dette i sommer, men hovedankeret er så stort (30 kg Bruce-kopi) og kjettingen så tung (10 mm, ca 2 kg/meter), at jeg ikke kunne registrere forkattingseffekten. Jeg har i sommer drøftet ankerbruk med flere seilere som har ligget for svai. Det synes som om forkatting er lite kjent i Norge, og i alle fall lite praktisert.

Svigerfar og jeg støpte en daumann i bly som jeg hang på dreggtauet på Elwaroen jeg hadde. Den fikk tauet ned i en flatere vinkel mot havbunnen og dermed gravde bruce-ankeret seg enda bedre fast.

Daumannen ble støpt ned i en gammel fiskebollboks og bla på rundt 7 kg. Reiste innom flere bensinstasjoner og fikk blylodd som hadde vært festet til bilfelger. I midten støpte vi fast en krok med hode på slik at tauet evt. en sjakkel kunne festes der.

Daumannen ble huket inn på dreggtauet ved hjelp av en sjakkel og sluppet ned endel meter på dreggetauet. En billig og grei løsning når man kun har tau ned til dreggen.

Nå har jeg kjetting og den gjør samme jobben som daumannen gjorde på tauet.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du spleiser tauet inn i kjettingende. Jeg er ingen "spleiser" og fikk hjelp til dette. Spleisen er ikke vakker, men fungerer prima gjennom kabularet.

Kan vanskelig se at blytauet smetter gjennom kjettingen, og det vil vel over tid oppstå gnag når man ikke har kause?

Blir vel til at jeg kun bruker blytau istedet ettersom mange andre har den løsningen og er fornøyde med det.

Svigerfar og jeg støpte en daumann i bly som jeg hang på dreggtauet på Elwaroen jeg hadde. Den fikk tauet ned i en flatere vinkel mot havbunnen og dermed gravde bruce-ankeret seg enda bedre fast.

Daumannen ble støpt ned i en gammel fiskebollboks og bla på rundt 7 kg. Reiste innom flere bensinstasjoner og fikk blylodd som hadde vært festet til bilfelger. I midten støpte vi fast en krok med hode på slik at tauet evt. en sjakkel kunne festes der.

Daumannen ble huket inn på dreggtauet ved hjelp av en sjakkel og sluppet ned endel meter på dreggetauet. En billig og grei løsning når man kun har tau ned til dreggen.

Nå har jeg kjetting og den gjør samme jobben som daumannen gjorde på tauet.

Jeg støpte også en daumann.

Tok en gammel stygg fender, kuttet et kryss i den ene enden, satte i en kjettingbit og fylte hele fenderen med betong. Har en karabinkrok i kjettingen som ankertauet glir på.

Vekten ble ca 6 kg.

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...