Jump to content

Vetus sjøvannsfilter

Tine IV

Recommended Posts

:nonod: Har nødt til og spørre her jeg  før jeg ødelegger hele filteret . Skal rense sjøvannsfilteret mitt ,er et Vetus filter av dem vanlige til ca 750 kroner ser jeg dem koster i snitt ,og det blir dyrt hvis jeg klarer og vrake det istedenfor og bare rense det .?Prøver og skru av lokket , har tatt i så mye at det løsna fra skottet enda jeg prøvde og være forsiktig .Spørsmålet er som følger . Er det lings gjenger ,går gjengene den fordømte veien på det filteret ,eller sitter det bare så inn i %#%/( fast ? Kan det tåle og bruke en tang eller noe værktøy på lokket sånn at jeg ta ta i mere , eller er det mindre lurt ? Forlag mottas med stor takk, da det er nok grass inni der som jeg vil ha ut . :cryin:

Hilsen Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hei,

Har du et slikt verktøy som heter "strap wrench" eller noe liknende?

Det består av et håndtak med en bred flat rem av noe slag.  Remmen tres i en løkke over lokket og håndtaket binder remmen og virker som en brekkstang.  Dermed får du et godt grep og kraftig vrid-moment.  Lokket løsner garantert!

Løsne evt på utløpsslangen for å være sikker på at det ikke kan ha dannet seg undertrykk på en eller annen måte i filteret.

Mvh

sabrina

Tror at det er best å bruke varmt vann. Dersom du bruker en oljefiltertang så må du legge noe stivt under punktet der håndtaket vipper, dette pga at du vil få en punktbelastning der og filteret kan sprekke. Ved montering, smør på litt zalo og trekk forsiktig til uten redskap.

Tror Kolberg2 har et VESENTLIG punkt her, har aldri tenkt over det: når du bruker en oljefiltertang så skal du normalt kaste filteret etterpå uansett, men det skal du vel ikke med lokket?

:cool: Takker BÅTPLASSEN nok en gang .Gud så mye lettere alt har blitt etter jeg fant denna plassen her  :smiley: Jaja nå er det endelig fredag så  :smiley: og kos dere med et  :smiley: (colaglass) eller    :smiley: og god helg

Må bare si hvordan jeg fikk opp filteret uten og vrake det .Starta opp motoren og skrudde det av .Det var det .Forsatt god helg

Hilsen Kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...