Jump to content

Kjøleaggregat til isboks

Domex

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en kjøleskaperstatter selv ;-) Det er vel et par alternativer, alt ettersom hvor mye du vil legge i det.

1) Kjøler fra Maritim kan kjøpes separat (som sett)

2) Evt kjøpe en billig elektrisk boks og pille av lokket, og bruke innmaten i lokket til å kjøle en boks.

Jeg har ingen erfaring med verken det ene eller andre... Bare noen kjappe tanker.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

En godt isolert boks med noen solide fryseelementer, f.eks. 4l vannkanner, holder seg iskald en helg. Noen bruker melkekartonger som fryseelemeter. Intet strømforbruk, ingen støy og ingen kostnad til kjøleaggregat.

Alternativet er et Danfoss aggregat til 3-4k..

5285-01.jpg

Peltier elementer fra billige kjølebokser er dessv. uegnet i båt grunnet strømforbruket. Kjøleeffekten er også elendig sammenlignet med kompressor løsning.

En godt isolert boks med noen solide fryseelementer, f.eks. 4l vannkanner, holder seg iskald en helg.

Vi fyller med 5 til 6 1,5l flasker. I sommar reiste vi ut laurdag og hadde is igjen fram til torsdag. Vi tilleggsisolerte litt over maten med ein del lag bobleplast.

Elles kan ein jo ta med frossen juice. Når isen er borte har du kald drikke.

Elles kan ein planlegga innkjøpa litt, slik at ein kjøper inn ein del frosne varer.

Jeg er fullstendig klar over at det er mulig å bruke frossne vannflasker i isboksen og at de holder seg lenge. Det har jeg gjort i mange år. Men nå har jeg blitt lei av å hele tiden passe på og ha frossne vannflasker tilgjengelig. Så det jeg lurer på er om noen har noen smarte løsninger for å montere et kjøleaggregat i isboksen.

Jeg kjøpte et Isoterm ASU kjøleaggregat av Seatronic og monterte i min båt i vår. Det er meget stille å bruker nesten ikke strøm i stilling Automat. Når batteriene får lading (motor går), går aggregatet for fullt og fryser ned kjøleplaten til -14 grader. Det starter ny nedkjøling når temperaturen har steget til - 10 grader.

Når batterien ikke får lading går den over til vedlikehold. Det betyr at det starter når temperaturen er over + 6 grader og det stopper når temperaturenen er ned på + 4 grader. Det er ypperlig til bruk ombord i seilbåt, men egner seg godt til alle type båter.

I stilling Manuelt vil det bruke like mye strøm som et annet aggregat, da det prioritere å holde den innstilte temperaturen.

Jeg anbefaler dette som et meget godt kjøp. :smiley:

Har innebygget isolert kjøleboks. Tenkte det blir for dyrt å installere skikkelig kjølemotor i en såpass moden båt, og trodde jeg var smart da jeg kjøpte en kjølebag til 500 kroner, plukket ut kjølemotoren og monterte den i lokket på kjøleboksen. Smekket i på sigaretttenneruttaket om bord, med en batterivakt imellom. Jeg regnet med at den burde kunne gjøre jobben, i hvert fall så lenge motoren går, eller når jeg har landstrøm.

Konklusjonen så langt er negativ. Installasjonen suger strøm som vifteovn, uten at det blir særlig kaldt i boksen. Jeg har ikke målt forbruket, men jeg har en lader som ifølge VP skulle levere 140A. Det er tydeligvis ikke tilstrekkelig. Forbruksbatteriet liker ikke dette.

Så enten bør man nok fryse brusflasker (eller kjøleelementer), eller så bør man bla opp noen kroner for skikkelig utstyr.

Jeg kjøpte et Isoterm ASU kjøleaggregat av Seatronic og monterte i min båt i vår. Det er meget stille å bruker nesten ikke strøm i stilling Automat. Når batteriene får lading (motor går), går aggregatet for fullt og fryser ned kjøleplaten til -14 grader. Det starter ny nedkjøling når temperaturen har steget til - 10 grader.

Når batterien ikke får lading går den over til vedlikehold. Det betyr at det starter når temperaturen er over + 6 grader og det stopper når temperaturenen er ned på + 4 grader. Det er ypperlig til bruk ombord i seilbåt, men egner seg godt til alle type båter.

I stilling Manuelt vil det bruke like mye strøm som et annet aggregat, da det prioritere å holde den innstilte temperaturen.

Jeg anbefaler dette som et meget godt kjøp. :smiley:

Dette må være en av de dyreste måtene å lagre strøm på.

Så vidt jeg husker koster det flere tusen kroner i tillegg for ASU funksjonen. Hvis du går noen timer vil kanskje ASU funksjonen i beste fall holde kjøler i drift i feks 10 timer uten å belaste batteriet. Et normalt stort kjøleskap bruker rundt 1Ah i snitt. Du har med andre ord kanskje fått lagret 10Ah i ASU enheten til flere tusen kroner. Hva koster det å kjøpe et batteri som er 10Ah større enn det du har? Evt sette inn et til?

Dette er på grensen til bedrageri...... :confused:

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...