giver Startet 9.Januar.2004 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2004 Hei Jeg vurderer sterkt å montere baugthruster. Tar mer enn gjerne i mot erfaringer/anbefalinger. Må innrømme jeg er veldig usikker i nytte/kostnadsforholdet. Dette går ikke på "kjekt å ha" kontoen, men ligner mer på innvesteringskonto. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 9.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2004 HVis du har en båt som vinden lett tar tak i,og ikke dobbel motorinstallasjon kan dette være en god hjelp for å ha litt mer kontroll i trange havner. Med to motorer er det ganske lett å snu båten og ha kontroll, men en aksel og ror begrenser styringen bakover. Hvis du tidligere har vært i situasjoner der du ønsket deg en baugthruster vil jeg tro at det er verdt investeringen. Kenneth www.summer-fun.tk Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 9.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2004 Skal lage hull til min nyinvesterte baugthruster på mandag, dette går ikke på "kjekt å ha" hos meg, men veldig nødvendig. Har hatt et par situasjoner der den savnes, særlig når du har en motor, og kun enkel propell. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 9.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2004 Du bruker den ikke mye, denne baugthrusteren, men når du bruker den, er den veldig kjekk å ha. Og når du har den i bakhånd, kan du tillate deg å gjøre de manøvreringene som du så gjerne skulle gjort, men som ligger på grensen uten baugpropellens hjelp. Folk kjøper ofte mye kraftigere baugpropell enn de trenger. Det er dumt. Ikke bare blir det dyrt, men stor thruster krever større tunneldiameter, mer strøm og kraftigere kabler. Sleipner har en thruster som passer til båter opp til 30 fot. Hvilken thruster? Jo den aller minste. SP35 het den før. Den viste seg å være så sprek at den nå heter SP40. Det innebærer 40 kg skyvekraft. På tilbud får du den for under 8.000. En 125mm tunnel trengs også. Den er såpass liten at den kan monteres selv på de trangeste steder. Å montere selve tunnelen er ingen heksekunst det heller. Det er faktisk ingen krise om tunnelen ikke står 100% rett verken den ene eller andre veien. Den ørlille feilen gjør intet. Faststøping av tunnelen er enda greiere. Man pusser innsiden av skroget rundt hullet ca 10 cm ut fra kanten fritt for topcoat. Stikker røret gjennom. Så kutter man seg strimler av glassfiberduk som man legger rundt. Halvparten på røret, halvparten på skroget. Smale remser først, bredere for hver runde. Renskjærer røret langs ytterskroget. Legg på matte/polyester i flere omganger. Bare noen få remser først for å få det festet i riktig stilling. Litt tørking og ny runde. Og aller regler om temperatur, avfetting, pussing tykkelse osv gjelder det å holde. Siden hullet var litt større enn selve røret og ofte litt ujevn kuttet, har man nå en glipe på en millimeter eller tre mellom røret og skroget i ytterkant. Det gjør ingen ting. Ikke fyll den igjen. Slip hele greia vekk ved å runde åpningen med en radius som er 10% av tunnelldiameteren. Da forsvant hele glipa og du har samtidig en forskriftsmessig avrunding. Uten avrundingen vil baugpropellen støye voldsomt, lage mye kavitasjon rundt tunellveggen når vann suges inn og miste helt opp til 40% av skyveeffekten i de mest ekstreme tilfellene. Dette er viktig og samtidig enkelt, men her syndes det aller mest. Skroget ditt buer gjerne både mot baug og mot kjøl. Legg på noen ekstra runder med matte på innsiden i bakkant av tunnelen. Nå er det nok gods til å lage en forsenking i bakkant av røret utvendig. En vannavviser. En viktig sak hvis tunnellen er under vann i alle fartsområder. Samtidig bedrer den innsuging av vann i tunnelen ytterligere. Den våkne leser har nå fått med seg at man ikke trenger gelcoat, glassfibermatte eller sparkel på utsiden. Litt topcoat på innsiden, finpussing på utsiden og et passende antall strøk med epoxyprimer direkte på glassfiberskroget. Ferdig. Nja, ikke helt. Undervannshuset skal monteres i tunnelen. Her får du bare en sjanse til å bore hullene riktig. Det er mm-toleranse mellom tunnelvegg og propellblad, samtidig som det skal bli helt tett. Det fine er at det med baugpropellen følger med en mal og en detaljert målsatt skisse/fremgangsmåte. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 9.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2004 Uten avrundingen vil baugpropellen støye voldsomt, lage mye kavitasjon rundt tunellveggen når vann suges inn og miste helt opp til 40% av skyveeffekten i de mest ekstreme tilfellene.] I tillegg er det enda mer viktig at den står dypt -faktisk dypere jo bedre. Suger den bare noen dråper med luft mister man ca 100% av skyve effekten Jolla Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 9.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2004 Min erfaring - kjøp baugtruster. Det er mer enn kjekt å ha. Enig med Lotus - det gjør deg mye tryggere i en rekke manøvrer, selv om du ikke bruker den alltid. Selv har jeg latt det gå sport i å klare meg med motorene (2 stk - det burde holde), og det ser og høres jo unektelig finere ut (baugpropellen bråker noe infernalsk - du klarer ikke å bortfklare at du brukte den). Men noen ganger er det helt nødvendig for å komme inn/ut et sted, det være seg trangt, vind eller hva det måtte være. Så løp og kjøp, hvis du kan. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Ludde Svart 9.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2004 Helt enig i at dette ikke er kjekt å ha. Har hatt min første sesong med dette, og det er helt overlegent. Min båt har fast aksel, og driver av for et godt ord. Har finmanøvrert ved hjelp av baugpropellen mange ganger, og på den måten unngått at alle som var ankommet før meg fikk seg en god latter. Jeg har forøvrig SP40 i min båt, og den fungerer glimrende. Kan anbefales. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Johnso Svart 9.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2004 Jeg vurderer også baugpropell på min nyinnkjøpte Scand 29Baltic.-86mod. Har allerede erfart at det kan være til nytte Takk for instruksjonen Lotus. Johnso Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 9.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2004 Du bruker den ikke mye, denne baugthrusteren, men når du bruker den, er den veldig kjekk å ha. Og når du har den i bakhånd, kan du tillate deg å gjøre de manøvreringene som du så gjerne skulle gjort, men som ligger på grensen uten baugpropellens hjelp. Folk kjøper ofte mye kraftigere baugpropell enn de trenger. Det er dumt. Ikke bare blir det dyrt, men stor thruster krever større tunneldiameter, mer strøm og kraftigere kabler. Sleipner har en thruster som passer til båter opp til 30 fot. Hvilken thruster? Jo den aller minste. SP35 het den før. Den viste seg å være så sprek at den nå heter SP40. Det innebærer 40 kg skyvekraft. Lotus Innledningen din var god Lotus, en baugpropell åpner "havner" som man før gikk forbi. Men, oppfølgingen krever en kommentar, så du ikke lurer folk til å kjøpe noe de ikke får full utelling for. Det blir helt feil å kategorisk fastslå at en SP35 er godt nok i alle tilfeller for båter opp til 30 fot. Selv har jeg en båt i denne størrelse, en SP50 og er dessverre ikke 100% fornøyd. Vel, i mange tilfeller er den et meget godt hjelpemiddel. Men når det blåser en del, har jeg flere ganger erfart at propellen ikke klarer å presse baugen opp mot vinden. Dette har selvfølgelig ikke bare med lengden på båten å gjøre, men minst like mye med skrogform og vindfang. Med min erfaring, ville jeg anbefale de som har båt av min type å kjøpe en SP75. Min forrige båt var en 27 foter med SP50. Det var veldig kraftig til båttypen, men en skikkelig angstdreper fordi jeg alltid visste at den fungerte, selv i sterk vind. Og, det er vel ofte under ugunstige forhold at man har behov for baugpropellen. Tror det finnes beregningsprogrammer, men det er sikkert også mange som har erfaringer på størrelse på anlegget her på siten. Det kan være lurt å sjekke, før man kjøper noe "billig" som viser seg kun å fungere når solen skinner og "vifta" er avskrudd. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Poseidon Svart 9.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2004 I tillegg er det enda mer viktig at den står dypt -faktisk dypere jo bedre. Suger den bare noen dråper med luft mister man ca 100% av skyve effekten Jolla Hei Jolla, Den første av de to setningene dine er jeg helt enig med, men den andre forekommer meg å være en liten anelse overdrevet . . . . mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Kjelli Svart 9.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2004 I tillegg er det enda mer viktig at den står dypt -faktisk dypere jo bedre. Jolla Og så bør den stå så langt fremme som muligt. Monteringsanvisning finnes her http://www.side-power.com/site/prod/single.pdf mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 10.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2004 Hei Jeg har to motorer så stort sett går det bra, men jeg har store problemer med å komme inn in båsen i hjemmehavna. Spesiellt når vinden drar inn i bukta hvor jeg ligger. Som dere kan se av avataren har jeg en trawler med ganske stort vindfang og veier bortimot 15 tonn ferdig ferielastet og fulle tanker. Valget står vel egentlig mellom Sidepower SP75T fra Sleipner eller Superpower 80 fra Progress. Prisene er ganske like, men Superpower har undervannshus i karbon og er vedlikeholdsfritt i den forstand at det ikke trengs anoder som må vedlikeholdes og det skal heller ikke etterfylles olje i.flg. leverandør. Montering av thrusteren koster det samme for begge. Lotus gav et innlegg som kan spare meg for mange kroner, hvis jeg tør å gjøre det selv, takk for det. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
MS Victoria Svart 10.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2004 Det avhenger i stor grad hva man venner seg til og hva slags fremdriftssystem man har. Hadde tidligere en 30 fots planene båt med VP enkelinnstallasjon og hekkaggregat. Hadde ingen problemer med å manøvrere denne selv i trange farvann. Det hadde selvsagt vært enklere med baugpropell. I fjor byttet jeg til en Nidelv 320 med fast aksel og ror. En slik båt trenger baugpropell, i alle fall når man bakker. Det finnes ikke styring på en slik båt når man skal bakover men med et lite "puff" på baugpropellen så er den like enkel å håndtere som den forrige. Livet blir uansett enklere med baugpropell og sikkert enda enklere med hekktruster i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 10.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2004 Det avhenger i stor grad hva man venner seg til og hva slags fremdriftssystem man har. Hadde tidligere en 30 fots planene båt med VP enkelinnstallasjon og hekkaggregat. Hadde ingen problemer med å manøvrere denne selv i trange farvann. Det hadde selvsagt vært enklere med baugpropell. I fjor byttet jeg til en Nidelv 320 med fast aksel og ror. En slik båt trenger baugpropell, i alle fall når man bakker. Det finnes ikke styring på en slik båt når man skal bakover men med et lite "puff" på baugpropellen så er den like enkel å håndtere som den forrige. Livet blir uansett enklere med baugpropell og sikkert enda enklere med hekktruster i tillegg. HeiHelt enkelt blir det først når jeg får telefon fra Hamar (NT-Lotto) mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 10.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2004 Litt om størrelser og effekt på thrusterene. Man monterer en SP55 uten å gjøre en god jobb med tunnelens avrunding. Så kobles den til batteriet med lange 50 kvadrat kabler som gir et spenningsfall på 0,5V ekstra når 250A raser gjennom kablene. Nå har man en installasjon som gir drøye 30 kg skyvekraft i følge Sleipners tall. Alternativt monterer man en SP40 med 40 kg skyvekraft. Der avrunder man tunnelen og monterer den nøyaktig etter Sleipners anvisninger. Nå er de samme 50 kvadrat kablene store nok og kavitasjon er at ukjent problem. Installasjonen gir deg opp mot 40 kg skyvekraft. Plutselig er lillebror sterkere enn storebror. Og siden lillebror har mindre tunneldiameter, kan den monteres lenger frem i baugen. Dreiemoment er kraft ganger arm. Kraften har du, men armen er en fot lenger frem...... Uansett. Skyvekraftbehovet må vurderes fra båt til båt. Noen har større vindfang enn andre. Og i stiv kuling trenger man all den kraft man kan få. På den annen side bør man ikke glemme alternativet. Du har kanskje glemt det allerede? Alternativet var ingen baugpropell og null skyvekraft. Sammenligner man det med 40 kg skyvekraft er forskjellen ganske formidabel. Så vil man ha garantert full kontroll i alle situasjoner under stiv kuling, så dimensjonerer man deretter. Men husk. Dimensjoneringen har sin pris både kostnadsmessig, strømmessig og monteringsmessig. Valget er ditt. Lotus. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 11.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2004 En ting til. Linken som Kjelli var så hyggelig å finne, peker på et dokument som burde leses av alle som har baugpropell i tankene eller skal montere. Uansett om de velger Sleipner eller andre merker. Monteringsanvisningen er meget god. Den forteller deg hvordan ting skal monteres, hvorfor de skal monteres slik og hva som skjer hvis du driter i de råd du får. Et dokument som man kanskje burde linke til i dokumentarkivet? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2004 Enig i alt som er sagt. Jeg har en seiler med dpl. ca. 10 tonn nå, og har montert en Sleipner SP 95 T. Og er absolutt imponert over effekten. Samtidig vil jeg si at jeg ikke ville montert et mindre effektivt anlegg. Sleipner har en meget nøktern, innholdsrik og god monteringsanvisning. Den gir i detalj informasjon om hvordan tunnelen skal monteres og utformes. Dessuten minimum batterikapasitet og dessuten hvor stort spenningsfall som kan anbefales og hvordan spenningsfallet skal måles. Jeg har lagt inn ett "romslig" batteri med tilstrekkelig CCA, slik at kablene ikke blir mer enn en meter lange. Samme batteri leverer kraft til ankerwinchen. Jeg borer ikke mer hull i båten enn det jeg er nødt til. Derfor har jeg Sleipner trådløs kontroll som både oprerer winch og baugpropell. For meg fungerer dette helt suverent. Prøvde blant annet Vetus fjernkontroll, denne fungerte ikke i stålbåten min. Alle installasjoner er montert i h.h.t. boka. En annen ting, Sleipner har en meget hyggelig reklamasjonspolitikk, ting er aldri noe problem, det går an å snakke med dem. Jeg er ikke sponset av Sleipner, kan kanskje virke slik. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 11.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2004 Man monterer en SP55 uten å gjøre en god jobb med tunnelens avrunding. Så kobles den til batteriet med lange 50 kvadrat kabler som gir et spenningsfall .......... Alternativt monterer man en SP40 med 40 kg skyvekraft. Der avrunder man tunnelen og monterer den nøyaktig etter Sleipners anvisninger. ........ Plutselig er lillebror sterkere enn storebror. .... Lotus. Det blir vel litt søkt å sammenlikne 2 alternativer på den måten? Men, jeg er enig i resonementet om at man må vurdere investeringen opp i mot hvilke situasjoner man tror man kommer til å bruke båten i. (og hva man har råd til) Det er imidlertid viktig å huske hva som skjer når anlegget er for lite til å presse baugen mot vindretningen ==> Man er i en stituasjon hvor man MÅ manøvrere båten til styrbord for å komme ut av "havna". Uten propell går et absolutt ikke. Med en underdimmensjonert baugpropell klarer man det nesten. Resultat av begge alternativer er at man havner i uløkka. Et tips; Har man mulighet, bør anlegget plasseres slik at det blir stående i et vanntett skott. Om tunnelen skulle ryke, kan dermed katastrofen avverges. Kjenner en som støpte tunnelen selv, med dårlig resultat. Tunnelen løsnet under kjøring og det er ikke lite vann som kommer inn av 2 stk 200mm hull :diving. Han hadde heldigvis flaks og kom seg raskt inn til nærmeste havn som hadde en kran liggende klar. Til slutt vil jeg tiltrede Hulda's skryt av Sleipner. Har selv opplevd kundeservice utover hva man kan forvente. Slikt har absolutt en verdi, kan være forskjellen på om en ferietur blir spolert, eller ikke. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Seiler Svart 11.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2004 Jeg har en seilbåt på 40 ft ca. 11 tonn, hvor jeg har montert inn Sleipner SP 95 T. Den er et nummer større enn anbefalt, men angrer ikke på at jeg gikk opp en styrke. Det er bedre og ha for mye kraft en for lite. Bruker forbruksbatteriene til å dreive den (de er på 345 AT) Det er ca 6 meter fra batteriene til trusteren. Det bruker jeg 2x70m2 for + og tilsvarende for -- Har montert strømtilførsel til ankervinsen direkte på trusteren. Dette gir en bedre spenning til ankervinsen. Sleipner har også en video som viser innmontering av truster. De leverer også plast kit, med glassfiber og ferdig oppmålt plast/herder. Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 11.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2004 Jeg monterte baugthruster for et par år siden, og kan ikke få fullrost denne oppfinnelsen! Klikk her http://home.online.no/~jonpa så finner du linken til masse bilder av monteringen! Jon_P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
giver Svart 11.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2004 Det blir vel litt søkt å sammenlikne 2 alternativer på den måten? Men, jeg er enig i resonementet om at man må vurdere investeringen opp i mot hvilke situasjoner man tror man kommer til å bruke båten i. (og hva man har råd til) Det er imidlertid viktig å huske hva som skjer når anlegget er for lite til å presse baugen mot vindretningen ==> Man er i en stituasjon hvor man MÅ manøvrere båten til styrbord for å komme ut av "havna". Uten propell går et absolutt ikke. Med en underdimmensjonert baugpropell klarer man det nesten. Resultat av begge alternativer er at man havner i uløkka. Et tips; Har man mulighet, bør anlegget plasseres slik at det blir stående i et vanntett skott. Om tunnelen skulle ryke, kan dermed katastrofen avverges. Kjenner en som støpte tunnelen selv, med dårlig resultat. Tunnelen løsnet under kjøring og det er ikke lite vann som kommer inn av 2 stk 200mm hull :diving. Han hadde heldigvis flaks og kom seg raskt inn til nærmeste havn som hadde en kran liggende klar. Hei Og der røyk selvtilliten for selvmontering giver Til slutt vil jeg tiltrede Hulda's skryt av Sleipner. Har selv opplevd kundeservice utover hva man kan forvente. Slikt har absolutt en verdi, kan være forskjellen på om en ferietur blir spolert, eller ikke. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 11.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2004 Litt om størrelser og effekt på thrusterene. Man monterer en SP55 uten å gjøre en god jobb med tunnelens avrunding. Så kobles den til batteriet med lange 50 kvadrat kabler som gir et spenningsfall på 0,5V ekstra når 250A raser gjennom kablene. Nå har man en installasjon som gir drøye 30 kg skyvekraft i følge Sleipners tall. Alternativt monterer man en SP40 med 40 kg skyvekraft. Der avrunder man tunnelen og monterer den nøyaktig etter Sleipners anvisninger. Nå er de samme 50 kvadrat kablene store nok og kavitasjon er at ukjent problem. Installasjonen gir deg opp mot 40 kg skyvekraft. Plutselig er lillebror sterkere enn storebror. Og siden lillebror har mindre tunneldiameter, kan den monteres lenger frem i baugen. Dreiemoment er kraft ganger arm. Kraften har du, men armen er en fot lenger frem...... Uansett. Skyvekraftbehovet må vurderes fra båt til båt. Noen har større vindfang enn andre. Og i stiv kuling trenger man all den kraft man kan få. På den annen side bør man ikke glemme alternativet. Du har kanskje glemt det allerede? Alternativet var ingen baugpropell og null skyvekraft. Sammenligner man det med 40 kg skyvekraft er forskjellen ganske formidabel. Så vil man ha garantert full kontroll i alle situasjoner under stiv kuling, så dimensjonerer man deretter. Men husk. Dimensjoneringen har sin pris både kostnadsmessig, strømmessig og monteringsmessig. Valget er ditt. Lotus. HeiI år ligger jeg innedørs. Da er det en fordel å ta alt som skal gjøres under vannlinja når jeg er der. Noe av problemet er at hvis jeg finner ut om et år eller to at vil montere thruster, dobler jeg utgiftene med å ta opp båten igjen. Monteringskost. er de samme, kun thruster'n gir prisdiff. Vanligvis ligger jeg i boblehavn til en brøkdel av prisen for innelagring. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2004 Hei I år ligger jeg innedørs. Da er det en fordel å ta alt som skal gjøres under vannlinja når jeg er der. Noe av problemet er at hvis jeg finner ut om et år eller to at vil montere thruster, dobler jeg utgiftene med å ta opp båten igjen. Monteringskost. er de samme, kun thruster'n gir prisdiff. Vanligvis ligger jeg i boblehavn til en brøkdel av prisen for innelagring. mvh giver Klin til, det er ikke vanskelig. Og ekstra enkelt når det er glassfiber, kan sage og lime. Hos meg har jeg montert motoren liggende slik at den kommer under dørken. Rommet der den ligger er et vanntett rom og en del av min dobbelbunn som går fra baugen og bak til forkant kjøl. De aller fleste har det ikke slik, men motoren montert vertikalt. Generelt kan man si at tunnelen i seg selv styrker, ikke svekker baugkonstruksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 12.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2004 Ja, nå var hullet laget. Skulle få hjelp av en som kunne dette, men han fikk ikke tid. Tok sjans selv, og har nå laget hullet. Har alldri vært borti dette før, men følte meg trygg, på grunn av god brukerveiledning fra Sleipner. Så får vi håpe, at jeg får nok vann over den, når sjøsettingen kommer. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 12.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2004 Ja, nå var hullet laget. Skulle få hjelp av en som kunne dette, men han fikk ikke tid. Tok sjans selv, og har nå laget hullet. Har alldri vært borti dette før, men følte meg trygg, på grunn av god brukerveiledning fra Sleipner. Så får vi håpe, at jeg får nok vann over den, når sjøsettingen kommer. mvh Kjelli HeiMedrederinnen's tiltro til meg er nok ikke den største ad plastarbeid Fikk følgende melding fra henne: "Skal du gjøre det selv, blir jeg ikke med" Det var det, jobben blir satt bort. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.