Jump to content

Båtvarmer

Skin

Recommended Posts

Hei!

Det har vært skrevet og diskutert ganske mye rundt dette før. Du kan prøve å søke litt i forumet og titte i kategoridooversikten.

Ellers har jeg inntrykk av at Eberspacher og Mikuni er de merkene flest er fornøyd med mens Wallas er det flest klager på. Dette sammenfaller 100% med mine erfaringer. Webasto skal også være bra.

Har du allerede diesel ombord er det jo veldig greit med noe som går på diesel og kan kobles rett på tanken.

Vil også slå ett slag for wallas her.(siden den har fått flest klager :yesnod:)har en wallas 2400..tror den er 4 år gml..ser ut som ny :yesnod:..Den har vært i bruk veeeeldig mye i høst og vinter..starter å går upåklagelig..baaaaaank i bordet da..har også en arbeidskollega som har samme gode erfaring..kanskje vi bare har vært heldig? :yesnod:

Joda jeg har vært inne på tanken på en Wallas med varmelokk, men problemet er at jeg ønsker å legge opp en dyse som defroster på vinduet i styrhuset. Jeg tror også fort noen av varmerne kan bli overkill jeg klarer meg sikkert lenge med en effekt på ca 2 kw. Båten har ikke noe areal under kalesje som skal varmes.

hmmm..

Vet ikke om jeg kan være helt enig her, baat-guru. Har selv en Wallas av nyere modell, og den fungerer glimrende. Er stillegående, pålitlig og gjør jobben bra. Monteringen virker enkel, og det tar liten plass.

Sier ikke at Wallas ikke er bra. Bare at mange klager på det og at jeg selv er langt mer fornøyd med Mikuni og Eber enn med de 3 Wallasene jeg har hatt et forhold til.

Blir litt den samme Volvo vs. Yanmar diskusjonen. Synes bare det er viktig å markere at det finnes flere leverandører enn Wallas.  :yesnod:

Joda jeg har vært inne på tanken på en Wallas med varmelokk, men problemet er at jeg ønsker å legge opp en dyse som defroster på vinduet i styrhuset. Jeg tror også fort noen av varmerne kan bli overkill jeg klarer meg sikkert lenge med en effekt på ca 2 kw. Båten har ikke noe areal under kalesje som skal varmes.

Har du utenbordsmotor eller innenbords diesel i båten? Har du det siste kan jo defroster på kjølevannet kombinert med wallas med varmelokk være en mulighet hvis du likevel skal ha kokeapparat. Ellers får du vel greie luftvarmere på under 2 kw.

Selv ønsker jeg meg en båt der det er plass til en dieselovn som ikke bruker strøm, støyer eller går i stykker.

Selv ønsker jeg meg en båt der det er plass til en dieselovn som ikke bruker strøm, støyer eller går i stykker.

Det var et fromt ønske som også jeg kan tenke meg å stille meg bak. :smiley:

Hvilken dieselovn blir det?

OK, jeg har en Ardic fra Volvo Flygmotorer (lampeolje) som er 19 sesonger gammel. Nå får jeg båten vedlikeholdt i Orust-miljøet, og der finns folk som kan båten og utstyret fra dengang da ut og inn. Og sannelig har de ikke reservedeler ved verftene også, for ett år siden fikk jeg byttet pumpen. Så den durer og går som en "flygmotor" skal! :lol:

Men skulle jeg hatt en ny løsning, ville jeg nok skult litt på en diesel med mye varme. Så noen brukte uttrykket "overkill" i post foran her. Vel, er du tidlig ute om våren, eller ute også om vinteren, er det godt å ha ekstra varme. Har opplevd 0o C under dekk om morgenen 18 mai, da var det heller "underkill" mht varmekapasitet ombord! :cryin:

Det var et fromt ønske som også jeg kan tenke meg å stille meg bak. :smiley:

Hvilken dieselovn blir det?

Tja.....har ikke helt sondert markedet da en båt egnet for slike investeringer desverre er et stykke unna.

Leste om en som lot ovnen brenne hele vinteren for å holde det tørrt og godt ombord. Det hadde vært noe  :cryin:

Kanskje noe for deg, skin? fant denne under:

http://www.autodb.no/bat/

Søk på "Utstyr" og "Oppland"

Båt: Utstyr Varme/Defroster

Tittel: Webasto airtopp

Pris: 3000  

Tilstand: Veldig bra

--------------------------------------------------------------------------------

Beskrivelse

Webasto Airtopp 2000 Komplett med dieselpumpe lite brukt 24 volt

--------------------------------------------------------------------------------

Selger

øystein tokvam  

2850 lena

Tlf: 61168582 Oppland

Mobil: 90124911

E-post: oystein.tokvam@sykehuset-innlanet.no

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

:rolleyes:  Du har fått mange gode tips om hva du bør velge. Selv har jeg hatt mest problemer med Wallasen. Men de andre er eller ikke altid problemfri. Etter å ha skrudd nok på disse har jeg gått over til propan og med det har jeg ennå ikke til dags dato hatt problem. Så har du propan ombord allerede hadde jeg ikke vært i tvil.

Hei Skin!

Ikke spar på effekten på en dieselvarmer. Har selv 3,6 kw Ardic, og med denne tar det lang nok tid å varme opp kabinen i Halcoen når temperaturen kryper under 5 pluss. Nå er kanskje volumet som skal varmes opp noe større enn hos deg, men dersom du skal bruke båten vår og høst (og vinter?) er det en stor fordel å ha tilstrekkelig varmekapasitet.

Brigg

PS: Ardicen har 3,6 kw som oppgitt kapasitet. Dette er egentlig varmerens energiforbruk. Avgitt varmeeffekt er noe lavere, rundt 3,0 kw tror jeg. Differansen skyldes vel effekttap i varmeveksleren. DS.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

:wink:Hadde en Walles 1800 innstallert i 16 år, lampe olje. Lite plunder med den, men den rustet opp til slutt. (Tror nyere modeller er i aluminium) Siste ti år har jeg en Dickinson oljekamin med glassdør. Krever svært liten plass, bruker ikke strøm og leverer opp til 4,6kw. Nå brukes båten hele året :eek:

P.S.  Skal på tur til helgen

• 3 uker senere...

Har selv en Wallas 2400 tror jeg det er. Ingen problemer til nå ivertfall. Bør varmeapparatet kjøres ofte for at det ikke skal stå seg ihjel eller?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

• 2 måneder senere...

Har begynt å innse at min gamle båtvarmer har sett sine bedre dager, og myser derfor etter en ny...  :lol:

Noen som har noen erfaringer om Wallas 1300 ?

Er denne stor nok for vanlig forbruk i kabin på en Nidelv 24?  :lol:

Noen som vet om steder hvor de kan selge brukte varmere?

Hadde Vallas 1800 i min forrige båt, en 30 fots cabincruiser med kalesje. Virket meget bra og gav tilstrekkelig varme, selv på kjølige dager. Bruker i tillegg svært lite strøm da den egentlig er beregnet for seilbåter. Kan trygt anbefales.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...