Jump to content

Ekstrem Makeover - bruktbåter som ikke passer

Frivakten

Recommended Posts

I gråværet stiller jeg følgende spørsmål jeg altid har lurt på.

Hvorfor kjøper noen en båt som overhode ikke passer til tenkt bruk og bygger totalt om båten? Båten er gjerne både sliten og gammel og en dusinvare-båt?

F.eks å flytte byssa opp eller ned? Hvorfor ikke se etter båter med byssa oppe da? Jeg trodde ikke utvalget var så lite.

Hva med motorstørrelse? Å plane med snekka er vel ikke den ultimate våtdrømmen?

Hva med sige rundt i en motorseiler uten rigg? (den forstår jeg litt).

Er ingen intressert i skrogform, sjøegenskaper og hva som var originalt levert av båtprodusent?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Det er sikkert mange gode og dårlige grunner til det.

Det kan jo være man har en båt man er fornøyd med eller glad i, men som synes man kan gjøre enda litt bedre.

Det kan også være at man synes det er GØY og tilfredsstillende å gjøre slike ting.

Det kan også være at ombygging faktisk tar mindre tid enn det å sitte og kikke på bruktbåtannonser - for ikke å snakke om bryet og kostnadene ved å dra rundt og kikke på båter, enn si prisen for å skifte båt.

Det er mange som liker å stelle med slike ting på biler også (skifte motor etc.) men på bilen er det litt vanskeligere pga. godkjenning etc. På båten er det jo mer snakk om å hamre i vei som man ønsker..

Selv hører jeg til dem som liker å leke med tanken på slike forbedringer, men gjør sjelden noe mer enn pleie og vedlikehold likevel. - Men tanken er der ofte, og jeg vil gå så langt som til å si at MULIGHETEN for å kunne gjøre forbedringer bidrar til gleden ved å eie slike ting som båter.

• 3 uker senere...
Hva med motorstørrelse? Å plane med snekka er vel ikke den ultimate våtdrømmen?

Er ingen intressert i skrogform, sjøegenskaper og hva som var originalt levert av båtprodusent?

Plane er vel ikke drømmen, men gamle dusinvarebåter har gjerne gamle motorer og bytter man, kan man like gjerne stappe inn en større, vekten er lavere allikevel :lol:

Kan ikke helt se at endring av byssen påvirker skrogformen eller sjøegenskapene, om ikke man bygger seg en peis i gråstein :lol:

Men er nok like mange grunner som det er båteiere, og båter blir man gjerne knyttet til i større grad en bil som er en "forbruksvare" eller lettere og bytte ut.

Redigert av vannoverallt (see edit history)

Sitt eget særpreg og for noen eller mange er jo båt den optimale hobby. Og for de som ikke har ti tommeltotter bruker vinteren dag som natt for å "mekke" båt kan det være like tilfredstillende som å kjøre båten på sommeren...

At noen ønsker å få snekka i plan tror jeg er godt overdrevet, men mange (inkl meg selv) er det mer optimalt med en snekke som gjør noen knop mer en vanlig. Jeg kunne tenke meg å bli kvitt bensindyret jeg har for å kjøpe snekke men 6 knop blir alt for lite for meg. Men snakker vi da det dobbelte (som dog ikke er så veldig fort) blir det mer aktuelt...

Er vel ikke noe fasit svar.... Men veldig enig som vannoveralt skrev

Men er nok like mange grunner som det er båteiere, og båter blir man gjerne knyttet til i større grad en bil som er en "forbruksvare" eller lettere og bytte ut.

Det beskriver jo egentlig saken ganske så klart :yesnod:

I mitt tilfelle som har ein "gammal", om ikkje akkurat ein dusinvarebåt, og hadde behov for ei køy ekstra var svaret temmeleg enkelt.

Skulle eg finne ein annan med dei same kvalitetane, størrelsen og i same brilliante tekniske stand med den ekstra køya måtte eg legge på alvorleg mange lappar.

Dette er lappar eg ikkje har, og viss eg hadde ville eg brukt dei på ei gammal Merce og bygd køya for småpengar.

Du stiller også spørsmålet om utvalget er lite? Kanskje, det kjem an på kva type du er.

Mange ønsker kurante båtar av ymse årsaker, eg har alltid hatt ein hang til det litt spesielle.

Derfor sit eg i dag med ein båt det finst 3 av i landet, med eit særdeles gjennomtenkt design og ein layout eg ikkje har sett i den prisklassen.

Derfor bygde eg køya for småpengar, og kjem sannsynlegvis til å foreta større endringar på sikt.

Etter å ha saumfart FINN.no i årevis veit eg at eit likeverdig eller betre alternativ knapt nok finst utan minst å doble innsatsen.

Og som PKW seier, berre tanken på å kunne gjera utbetringar er jo ein del av båtgleda.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Hei!

Jeg hører helt klart til den gruppen som liker å holde på med diverse prosjekter. Vi har en gammel engelsk dame{-74}som vi har blitt veldig glad i og derav skal hun få bli hos oss mange år framover. Hun har fått seg en real makeover, noe dere kan se av bildene her: http://www.mycleopatra.co.uk/gallery/Ariel Spesielt albumene 16 og New Ariel forteller ganske godt hva enkelte båtidioter kan få seg til å gjøre! Det har kostet meg nesten to sesonger men i dag er den store dagen, hun skal sjøsettes igjen! :flag:

Livet er herlig på solkysten!

Hvorfor kjøper noen en båt som overhode ikke passer til tenkt bruk og bygger totalt om båten?

For det første endrer behovet seg, først etter tid oppdager man hva som er stilig og hva som er dumt, og dette vil man endre.

Så er det økonimi: Jeg har tatt en gammel slitt dusinvarebåt og pusset opp/bygget om slik at den tilsvarte en nye og flottere sådan og spart MYE penger på dette... (men nå er den byttet ut pga 3-fot-syken)

Å plane med snekka er vel ikke den ultimate våtdrømmen?

Jeg har alltid likt "ulv i fåreklær" og en snekke som plutselig reiser seg av vannet og "kjører fletta av" de andre er noe jeg drømmer om....

Jeg har alltid likt "ulv i fåreklær" og en snekke som plutselig reiser seg av vannet og "kjører fletta av" de andre er noe jeg drømmer om....

På vei hjemover igår trodde jeg at jeg møtte en speedbåt, men da vi passerte hverandre så jeg at det var en Marex Duckie. Ganske artig å se.. men ikke noe for meg likevel.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...