Jump to content

To-motors anlegg, en sikkerhets faktor?


mateco

Recommended Posts

Som eier av en Princess 414 med to motorer, faste aksler, og kontra roterende propellere så lurer jeg på manøveregenskapene hvis en motor skulle svikte.

 

Sving radiusen er regelrett dårlig i forhold til andre båter, noe som antagelig skyldes liten ror-flate samt at rorene er plassert et relativt godt stykke bak propellen.

Jeg er derfor litt skeptisk til hvordan båten vil reagere med kun en motor, om det vil være mulig å styre en rett kurs eller om skuta bare vil gå i ring. I så fall vil man jo være avhengig av andre hjelpemidler, for eksempel baugpropell.

Kan man evt. Slenge ut et drivanker bak for å bremse på den siden propellen er aktiv for på den måten forsøke å skape en form for balanse??

 

Er det noen som har erfaringer å dele med hendelser der den ene motoren har vært ute av drift? Tenker da spesielt med faste akslinger. Har man drev så vil vel denne problematikken ikke være gjeldende, eller ??

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig vil jeg prøve når anledningen omsider byr seg. Akkurat nå så er delvis pantry skrudd ned og det er kaos ombord. Stoler, bord, puter, verktøy er stablet i hauger. Forsøker febrilsk å få skuta ferieklar, men det dukker stadig opp et eller annet som må fikses.

:smash:

 

Uansett: det kan jo allikevel være litt greit å høre andres erfaringer før jeg prøver selv!!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Har ikke egen erfaring med dette, men traff en kar i sommer med en Princess med tilsvarende installasjon, og trøbbel med den ene motoren. Han fortalte, etter en strabasiøs tillegning til brygga, at båten er bortimot umulig å styre med bare en motor i gang.

 

Har selv drev og det er uproblematisk med en motor. Kjører med en motor i trange havner, da båten går for fort med begge, i tillegg til at jeg fortsatt er i "trenefasen" når det gjelder bruk av dobbeltinstallasjon.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde denne motoroppsettet på gammelbåten.... det er ikke enkelt å legge til med bare en motor, men siden dette er driftsituasjon som normalt ikke inntreffer så kan man fint leve med det... Er jo greit å forsøke seg litt på dette med å legge til med kun en motor også.. Det skader ikke å være forberett om noe skulle inntreffe med den ene motoren

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det kommer jo dessuten an på hvilken vei propellene roterer. Dersom du har utoverroterende (altså styrbord propell høyreroterende og vise versa) propellere, noe som er vanlig på båter som er beregnet hovedsakelig å gå med begge motorer igang, så kan den nok være litt kinkig i finmanøvrering med en propell.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Interessant, kan du utdype litt hvorfor porpellrotasjon på stb og hhv bb motor spiller inn her med tanke på finmanøvrering med en makin i drift....... jeg har ikke hørt om dette tidligere..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja det virker som at dette kan være et problem, og når man ser på ror og propell så er det kanskje ikke så rart. Utfra vedlagt bilde kan man se propell akslinger og ror. Slik jeg ser det: Pga. akslingens vinkling så vil kun halve av propellstrømmen komme i kontakt med de små rorene, som er plassert nesten en meter unna propellene.

 

propror.jpg

 

I trange farvann så er jeg nødt til å vri hekken v.h.a. forover/akterover. Å bruke kun ror kan jeg bare glemme!!

:rolleyes:

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Fra en helt annen tråd skrives det om det P 35

 

Helt klart den rimeligste metoden er å gå på en motor i desplasementsfart dvs på din båt antagelig rundt 6kn. Sørg bare for å ha tilstrekkelig turtall til å oppnå en god kjølevannstemp, oljtreykk, lading og andre vitale parametre. Sjøl går vi stort sett alltid på en motor når været tillater det. Ikke for å spare diesel i første omgang, men fordi vi liker oss best i den hastigheten. Mitt forbruk er da 0,86/nm og 5l/t. Din 38 Fairline vil jeg bli svært overrasket over hvis du ikke kan oppnå et forbruk på rundt 1l/nm ved en slik økonomisk gange.

 

Så å gå med en motor i en princess med to er vel kanskje kurant når man ikke finmanøvrerer?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mine propeller har forskjellige rotasjoner, dvs. Utover ved forover drift. Når jeg vrir hekken mot styrbord så kjører jeg styrbord motor forover og babord akterover. Begge propellene vil da ha en clockwise rotasjon (sett fra hekken) og hekken vil gå mot styrbord.

Kommer jeg inntil kaia med styrbord side til må jeg altså bakke med babord motor slik at hekken går mot kaia. Hvis jeg bakker med styrbord motor vil hekken bli kastet ut fra kaia.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Fordi kreftene fra propellens skyv og vandring virker sammen. Dersom du har innoveroterene propellere vil jo disse kreftene virke mot hverandre. Helt vanlig og utstyre to-motors båter som går mye med en motor med innoverroterende propeller, selv om du da mister noe av motorinstalasjonens fordeler mht manøvreringsevne.

 

Red. Svar til sydvestens innlegg # 7 lenger oppe.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer jeg inntil kaia med styrbord side til må jeg altså bakke med babord motor slik at hekken går mot kaia. Hvis jeg bakker med styrbord motor vil hekken bli kastet ut fra kaia.

Det er jo logisk at hekken vil gå motsatt med bakking på motsatt motor. Det er jo ideelt ved tillegging med babord side.

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort dette tre ganger, ingen av dem frivillige og i alle fall to av dem min egen skyld pga. overoptimisme i fuel-beregningene :rolleyes: På en maskin vil båten selvsagt ikke ønske å gå rett frem, men du må uansett gå med krafti gredusert fart (6-8 kn) og det er for meg i alle fall no problem å styre manuelt selv om det blir litt zikk-zakk. På autopilot går det helt greit.

 

Finmanøvrering på en motor er noe som krever en god del tankevirksomhet og forestillingsevne mht hva som skjer alt etter forover-akterover-rorvinkel-anvendt kraft. Du må bruke de egenskaper du får til egen fordel dvs. uten SB motor blir det lettest å legge til med BB side. Motror kan facilitere sideveis gange med riktig motorkraft. Fullt ror frabryggen og kraftanvendelse forover/akterover vekselvis vil som regel vippe båten inn der den skal. Pådrag forover svinger hekken inn og pådrag akterover trekker baugen med + stopper drift forover. Jeg gjør gjerne dette når jeg skal legge til longside, men det er jo greit å ha den andre motoren til å korrigere med. Ellers blir bruk av spring et mer naturlig alternativ når det bare er en motor i spill. De gangene jeg har lagt til på en motor har jeg vært heldig med lite vind og det gikk som en drøm hver gang; enklere enn ellers synes jeg å huske, men det kan jo ha vært øyeblikkets paniske konsentrasjon.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er jo logisk at hekken vil gå motsatt med bakking på motsatt motor. Det er jo ideelt ved tillegging med babord side.

 

I et innlegg lengre oppe var det snakk om "innover"-rotasjon. I såfall så blir det vel slik at man må bakke med den motoren som er på den siden man legger til med. Altså styrbord side bakke med styrbord motor da propellen vil rotere clockwise og kaste hekken inn mot styrbord. Logikken med motsatt motor er vel ikke såååå logisk, eller?

 

Vel, det jeg frykter er at med mine små ror og en motor ute av drift så vil jeg få store problemer med å holde skuta på en rett kurs pga (ender opp med gå i en svær ring):

- propellen trykker kun på den ene siden.

- propell rotasjonen vil vri hekken til den siden hvor motoren er i drift!

- små ror og dårlig vannstrømning.

- en bremsende propell på andre siden som også vil forsøke å vri hekken.

 

Apropo bremsende propell. Jeg har twin disc gear og jeg ser for meg at den "døde" bremsende propellen vil begynne å rotere. Hva da med gearet som har mistet både kjøling og oljetrykk. (Forutsetter at oljepumpen står på gearets driv aksel)

Er det noen grense for hvor lenge man kan gå slik?

Det blir jo nesten som å slepe en bil med automat-gear hvor man anbefaler 1 times pause mellom hver 10 km for nedkjøling av gear kassa.

 

:sailing:

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ang girene; skal du gå lengre distanser må du surre fast den "døde" akslingen. En webbing-stropp rundt, knyttet passe løst, og feset til et motorfeste el.l. -- dra i gang på den andre motoren, sakte -- og det hele strammer seg til.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Me har to motorar i båten (seglkatamaran). Eg har lagt til og frå kai mange gonger, med berre ein motor. Litt trening er det som skal til.

 

Dersom du har baugpropell (og det har vel dei fleste motorbåtar av denne storleiken) så kan du jo nytta den i tillegg.

 

Sist med ikkje minst så kan du jo velga ein gunstigare stad å legga til, om eine motoren har svikta deg.

 

Ellers så skal "sikkerhetsfaktor" skrivast i eit ord, ikkje to.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...