Jump to content

Barn og planende båter.

Tromsværing

Recommended Posts

Er det så veldig rart man får slike holdninger når lovverket blir praktisert slik det blir?

Ringte for å melde podens sykkel stjælt i går. Snuten flirte.

"Ta imot anmeldelse av sykkeltyveri? Beklager, det har vi ikke tid til før på mandag. Kom innom over helga du. Neida, vi trenger ikke høre hvordan sykkelen ser ut. Kommer den inn i løpet av helga, står den her når du kommer innom."

Kjørte en liten tur for å besøke en nysingel kompis senere i går kveld. Da sto det tre (3) fartskontroller med under 2km innbyrdes avstand langs E6. I 90-sona. Ikke ulykkesbelastet strekning. Elg-gjerde.

Det er noe som kalles prioritering. Det er akkurat det ordet "prioritering" som får meg til å klappe meg på låra mens jeg ikke klarer å slutte og le, hver gang Arne Johannesen er på TV-skjermen og forteller om hvor underbemannet snuten er, siden de ikke klarer å få bukt med "hverdagskriminaliteten".

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

kom fra sandspollen nå.

Der kjørte noen småbarn (under 10 år) 10fots gummijolle MED 25HK

hva tenker foresatte med??????

det er jo HØL i hue! der som politiet er så ofte innom!

Tåler en så liten gummibåt så mye krefter da? Du kan jo altids blåse i fløyta å spørre hva de driver med da :lol:

litt rart med denne grensen. tror nok det er liten sjanse for å bli stoppet hvis ungane kjører pent og fornuftig. men det er ofte de kommer kjørende i plan der det er begrenset hastighet. guttungen har fått j.... klar beskjed. sakte fart der det er begrensning. og ingen idiotkjøring. da blir båten hivd på land og bort med den. og utrolig nok. han hører. og når jeg er med han så får han lov å utforske litt. og det er det han lærer av. og han skal alltid ha vesten på. så jeg er fornøyd jeg.

litt rart med denne grensen. tror nok det er liten sjanse for å bli stoppet hvis ungane kjører pent og fornuftig. men det er ofte de kommer kjørende i plan der det er begrenset hastighet. guttungen har fått j.... klar beskjed. sakte fart der det er begrensning. og ingen idiotkjøring. da blir båten hivd på land og bort med den. og utrolig nok. han hører. og når jeg er med han så får han lov å utforske litt. og det er det han lærer av. og han skal alltid ha vesten på. så jeg er fornøyd jeg.

:yesnod::yesnod::yesnod:

Greit, vil det si at en jente på 13 år godt kan få bruke f.eks. en Polar 20 med 10 hk motor..? Jeg har snakket litt med eldste datteren vår om noe slikt til neste sommer istedetfor en liten gummibåt, hva synes dere?

Ja, den kan hun kjøre, ......

Dette med ungdom under 16 år og joller som går i mer enn 10 knop har vel vært diskutert rimelig mange ganger..... og det er også mange meninger om dette. Reglene er vel temmelig klare selv om en del synes de er vel firkantede og ikke nødvendigvis riktige mht sikkerhet og risiko for skader....: Dersom eksempelvis en 14- eller 15-åring først skulle være uheldig å kjøre inn i min SP655 med gassen i bånn, ville jeg for min del foretrukket å bli påkjørt av en gummibåt ("fender") med 5 hester som gjør 14 knop fremfor en Polar 20 (med 10 Hk) i 8 knop.... Hvem som ville foråsaket mest skade? Det er det vel INGEN tvil om!

Det spørs om du mener personskade eller matrielle skader?

Ja nå fokuserte vel jeg mest på risiko for meg og mine samt vår båt som den "uskyldige part" og der er det jo ingen tvil mht risiko for BÅDE materielle skader og personskader. Jeg skrev tross alt hva jeg ville foretrukket å bli påkjørt av i valget mellom de to nevnte dersom så ille først skulle skje.

Ser man imidlertid på den som eventuelt skulle forårsake kollisjonen vil nok skadeomfanget kunne avhenge av om man ser på materielle skader eller personskader. De materielle skadene vil sannsynligvis bli minst også der med gummibåten. Mht risiko for personskade kan nok dette bli motsatt, men selv der kan personskadene bli minst med gummibåten dersom dette er en enkel gummibåt mht innredning (dvs ingen harde konsoller etc. Sitte i en tom gummibåt å kollidere i 25 km/t i forhold til i en "hard snekke" i 15 km/t trenger ikke nødvendigvis å gå i snekkas favør.

Redigert av Helge (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...