Jump to content

Kalesje

Harald-

Recommended Posts

Det finnes flere som kan ta seg av dette. De vasker og impregnere kalesjen din, og ettersyr sømmer der det trengs, bytter vinduer etc. etc.

Tipper at du kan få farget den opp igjen også dersom dette er nødvendig. Her på Østlandet finnes det mange som i tillegg henter og bringer. Tok et søk på nettet og fant dette i ditt hjemdistrikt: http://www.maloy-industrisom.no/

Lykke til

Hilsen Ludde

Det er det, har snakket med dei tidligere. Svaret var kansje ikke det jeg ville ha. I mellomtiden fra jeg skrev meldingen har jeg lest diverse i tidligere omtale av emnet og der var jo forskjellige gode løsninger. Men vet fortsatt ikke om det er noen firma som påtar seg slike oppgaver og resultat av dette. Kansje er "selvgjort velgjort" beste løsningen. :smiley:

• 2 måneder senere...

Ta kontakt med din båt leverandør! De har ofte ferdigsydde liggende på lager. Det var ivertfal tilfellet for min 20 år gamle joda.......

Hvorfor skal man  ta kontakt med båtleverandør de er i hvertfall det dyreste alternativet det er nå min erfaring ring heller til de som er ramset opp her på forumet .

Eks. Kjøpte ny kalesje i fjord til min Windy  9800 denn skulle Windy ha nesten 20K for , ringte alf hansen de er leverandør til Windy og fikk samme kalesje til 14K

Penger spart er penger tjent

Får mange iskalde pils til sommern for mellomlegget :yesnod:

Har akkurat kjøpt hos Alf Hansen, men ikke rukket å montere - så jeg kan ikke si stort om resultatet ennå. Men prisen er konkurransedyktig og leveringen smertefri så langt.

De ulike leverandørene har ulikt repertoar, og det er selvfølgelig billigst hos dem som har din modell i katalogen sin. Ellers må de ombord forå måle.

I Sverige har de flere leverandører som det kan lønne seg å sjekke. Se denne nettsiden: http://www.marinliv.com/result.php?cat=32

• 6 måneder senere...

Hei

Lurer på om kalesjen kan stå på under den helt nye presenning (450 gr.)  jeg har kjøpt?

Det blir en del varmere å jobbe innvendig i vinter i båten da.

Eller vil kalesjen ta skade?

Jeg har alltid tatt kallesjen hjem om vinteren og gitt den en vask i Milo i badekaret, for så å oppbevare den tørt i kjelleren. Når jeg har fått sydd ny kallesje har jeg alltid tatt vare på den gamle og benyttet denne som vinterkallesje. Jeg tror kallesjestoff og -tråd har bedre av å oppbevares tørt enn å utsettes for fukt slik som du finner under båtpreseningen om vinteren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

• 1 måned senere...

Hei,

Nå er det tid for å ta inn båten, det blir ikke noe mer fiske nå...

I høst har vi jo (som vanlig) hatt en god del her på Vestlandet og jeg ser at kalesjen er mer fuktig på innsiden enn den har vært tidligere. Dermed er det vel på tide med litt re-impregnering. Jeg har noen spørsmål i forbindelse med dette.

På taket er det litt rester av måkeskitt. Kan jeg bruke høyttrykkspyler på skrå (nesten parallelt) og god avstand for å fjerne dette? .. eller sliter dette for mye på stoffet?

Under en klaff som dekker over glidelåset som går tvers over taket er det litt jordslag. Kan jeg bruke høyttrykkspyler som beskrevet ovenfor på dette også?? Hvis ikke, hva gjør jeg med dette?

Hvilken impregnering bør jeg bruke og hvordan påføres den på riktig måte?

Jeg har også hørt at en ikke må få impregnering på plast'vinduene' i kalesjen samt at det finnes spesielle impregnerings'penner' til å impregnere sømmene i slike vinduer.

Jeg hører gjerne om websjapper eller båtutstyrsforretninger/seilmakere i Bergensområdet som har det jeg trenger for impregnering.

Når jeg nå tar inn båten, impregnerer jeg kalesjen med en gang eller venter jeg til våren når båten skal ut igjen med dette?

Takk for tips

hilsen Tor

På taket er det litt rester av måkeskitt.  Kan jeg bruke høyttrykkspyler på skrå (nesten parallelt) og god avstand for å fjerne dette?  .. eller sliter dette for mye på stoffet?

Jeg ville nok heller brukt en skrubb på kalesjen og så vanlig vannslange. Er kalesjen gammel og du er uheldig med for konsentrert stråle fra høytrykkspyleren, blir det tøffe tak for kalesjen. Jeg var litt for ivrig med høytrykkspyling av en markise hjemme. Riktignokk var den ganske morken, men "hobbyspyleren" blåste hull i den. Så vær forsiktig. Og så kan du få et tips om glidelåsene med det samme. Gni godt over dem med en lysestump. Da glir de mye lettere, og blir helt vanntette for slagrein.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...