Jump to content

Kalesje

Harald-

Recommended Posts

Har bestandig brukt høytrykkspyler når kalesjen skal rengjøres, lagt kalesjen på bakken og satt den inn med såpe, latt dette virke en stund og deretter gått på med høytrykkspyleren. Mulig dette sliter litt på duken, men du verden så rent det blir.

Henger så opp kalesjen så den tørker, og setter den så inn med impregnering, blir som ny.  :yesnod:

OG lekk som en sil, Tro meg jeg har prøvd. Kan imprengnere til krampa tar deg. Prøvde også et annet "godt" båtplassen tips om å la kalesjen ligge i biotex vann i badekaret, resultat er sømmer som ryker.

Det står på instruksen når du kjøper kalesje: vaskes med mildt såpevann og myk børste eller svamp.

Når det gjelder impregnering er dette veldig greit å gjøre nå kalesjen henger på båten til våren. Da kan du gå over med impregneringen i en kopp og pensle på med en billig pensel.

Impregnering får du hos OBS, Clas Ohlson, fargehandel osv. Det finnes også en med farge som heter Capellla. Denne får du hos Maritim i Arendal. Kun egnet for å friske opp matt, eksisterende farge. Har brukt denne en gang og det funket OK men jeg gidder neppe bruke den igjen. Var dyr og man måtte være nøye for å få lik farge.

Bare sånn for og forklare hvordan jeg vasket vinterkalesja mi nå i høst . Den er fra 1998 og den var mega møkkete , med div jordslag flekker og prikker . Jeg la kalesja utover på værandan , sausa den godt inn med med vann/biotex og lot den ligge til dagen etter . Gikk da på med høytrykkspyler i flere timer for at den skulle få tilbake sin opprinnlige farge og nesten alle prikker var borte . Satt den så på båten og sausa den inn med inpringnering , først en runde over alle sømmer , så tok jeg hele fra bunn av ( brukte svamp ) var nesten tett over hele etter en runde . Så etter en runde til blei den potte tett . Brukte 2 liter til kalesje på en 28 sandvik (kalesje stor type) pluss hardtoppen .

PS : IKKE BRUK KRAFTSHAMPO ELLER KRAFTVASK , da forsvinner sømmene på kalesja di .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Prøvde også et annet "godt" båtplassen tips om å la kalesjen ligge i biotex vann i badekaret, resultat er sømmer som ryker.

Det står på instruksen når du kjøper kalesje: vaskes med mildt såpevann og myk børste eller svamp.

Hei!

Hvor gammel er kalesjen din, da? Tviler på om det er Bio-Tex'en som har skylden for at sømmene revner. Husk at sømmene er veldig utsatt for vær og vind.

Jeg har brukt den såpen i så mange år på samme kalesjen at da skulle den ha revnet for lenge siden. Min kalesje er fra -97, og den har holdt i sømmene helt til i fjor. Fikk sydd over de dårligste sømmene da. Det er det jo en kurant sak å gjøre. Men nå må jag ha ny, dessverre. Og det kommer av at selve stoffet er blitt så tynt at det ikke nytter å impregnere det lenger. Mulig at jeg har skrubbet litt for hardt i vasken, men jeg har aldri brukt slike metoder som beskrevet her med høytrykkspyler og hard skrubbing. :eek: .

Hadde ikke Bio-tex'en vært mild, så vet ikke jeg hvordan det hadde gått med vanlige klær som blir vasket i samme såpen. Da hadde vel sømmene gått temmelig fort på de også tenker jeg. :smiley:

Kan ikke skjønne annet enn at jeg har praktisert den vaskebeskrivelsen som anbefales. Og tro meg, jeg har vasket kalesje med grønnsåpe også, og da blir vinduene ødelagt. Det har jeg smertelig fått erfare. :cryin: Mulig selve stoffet kanskje har bedre av grønnsåpen, men det vet jeg ikke noe om. Det eneste jeg vet er at sømmene revner etter x antall år allikevel.

Det blir valgets kvaler......... :rolleyes:

Det er IKKE Bio Tex som har skylda for at sømmene forsvant. Kalesja skal vaskes i mildt,pisselunka, Bio Tex vann. Og den skal ikke skrubbes med stiv børste eller høytrykksvaskes. Da er det garantert lekkasje og kaputte sømmer.

Håndvask er tingen med MYK børste. Jeg bruker Ørnhilds avlagte oppvask børster,men skrubber ikke sømmene.Børsten brukes kun på gjenstridige flekker.

Får du kalesje impregnering på vinduene kan du fjerne det med rødsprit,jeg foretrekker å bruke white spirit eller lampeolje.

Og har du jordslag så er det bare å la den ligge i vårsola noen timer så er det problemet borte også.

For noen år siden hadde jeg en kalesje som var lys grå men som pga bruk var nokså skitten. Jordslagmerker på innsiden var heller ikke pee. (4 år gammel fra Jens Sagen)

På våren la jeg den ut over gårsplassen og vasket den med høytrykkspyleren. Den ble kjempefin. Tørket den og impregnerte den 2 ganger.

Var flott helt til ferien kom og det startet å regne mye. Etter et par timer begynte kalesjen og lekke og etter 4 timer var det tørrere på utsiden.

Det regnet i 3 dager og dette ble nesten slutten på båtlivet. Heldigvis traff vi venner med hytte og fikk tørket opp oss, i alle fall.

Denne kalesjen var helt ødelagt av spylingen og uansett hvor mye jeg impregnerte lakk den. Kastet den og kjøpte ny.

Mitt råd: Bruk aldri høytrykkspyler. Heller skitten og tett kalesje enn pen og lekk. :nonod:

Prøvde også et annet "godt" båtplassen tips om å la kalesjen ligge i biotex vann i badekaret, resultat er sømmer som ryker.

:eek: Det var virkelig leit hvis dette har ødelagt sømmene dine!!

Det var meg som la inn tipset og det fikk jeg som sagt av Seilmaker Iversen i Tønsberg.

Eller rettere sagt, kona fikk tipset på min e-post adresse da vi søkte rundt etter en måte å farge kalesjen på. Jeg har ikke vasket min på denne måten ennå

Har nettopp hatt kalesjen til reparasjon hos Måløy båt og industrisøm for å skifte ut/forsterke noen av sømmene. Hvis da de resterende sømmene ryker pga. bløtlegging i BioTex må jeg finne en annen måte å rengjøre den på.

Har nettopp hatt kalesjen til reparasjon hos Måløy båt og industrisøm for å skifte ut/forsterke noen av sømmene.

Det gjorde jeg også ifjor (med godt resultat), men glemte å sende toppen over "styrehuset". Der er det også litt å sy opp, men det tenkte jeg å gjøre selv, det er ikke så mye.

Men er det noen som vet hvor en får kjøpt kvalitetstråd, slik blandingstråd av syntetisk materiale pluss bommull (syntetisk for styrken og bommul for at det ikke skal lekke)?

Lars H. :sleep::sleep:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 uker senere...

Og tro meg, jeg har vasket kalesje med grønnsåpe også, og da blir vinduene ødelagt. Det har jeg smertelig fått erfare.  :cryin:  Mulig selve stoffet kanskje har bedre av grønnsåpen, men det vet jeg ikke noe om.

Plastvinduer i sprayhood består av 70-80% eteriske oljer, som veldig lett vaskes vekk med vanlige vaskemidler - resultat: melkeaktig ugjennomsiktige og "stive" vinduer. Bruk Grønnsåpe - den tilfører fett!

Fant anbefalingen ovenfor på en ellers utmerket side med tips for Bavaria eiere ( http://home.online.no/~welkin/ ). Dette tipset ser ut til å stride mot GeirFrodes erfaring. Andre med liknende erfaringer med plastvinduer?

Men er det noen som vet hvor en får kjøpt kvalitetstråd, slik blandingstråd av syntetisk materiale pluss bommull (syntetisk for styrken og bommul for at det ikke skal lekke)?

Er det mye du trenger da ? Har vel en 5 km av denne tråden liggende. Naturfarget hvit

( Offwhite ) Trenger dog symaskin med litt "fres" i, ifølge faglige rapporter..

Suzuki

No boat needed..

For noen år siden hadde jeg en kalesje som var lys grå men som pga bruk var nokså skitten. Jordslagmerker på innsiden var heller ikke pee. (4 år gammel fra Jens Sagen)

På våren la jeg den ut over gårsplassen og vasket den med høytrykkspyleren. Den ble kjempefin. Tørket den og impregnerte den 2 ganger.

Var flott helt til ferien kom og det startet å regne mye. Etter et par timer begynte kalesjen og lekke og etter 4 timer var det tørrere på utsiden.

Det regnet i 3 dager og dette ble nesten slutten på båtlivet. Heldigvis traff vi venner med hytte og fikk tørket opp oss, i alle fall.

Denne kalesjen var helt ødelagt av spylingen og uansett hvor mye jeg impregnerte lakk den. Kastet den og kjøpte ny.

Mitt råd: Bruk aldri høytrykkspyler. Heller skitten og tett kalesje enn pen og lekk.  :nonod:

OY OY dette hørtes kjent ut, men da lærte vi det. Jeg kommer nok alikevel til å ha med pressening ombord selv med ny kalesje.

God jul. tar av kalesjen på vår båt, en Cranchi 37 Smeraldo(daycruiser) når den taes opp på høsten. Legger den i badekaret med vanlig vaskemiddel for klær. ligger i bløt ett døgn, skyller så ett par ganger og spyler med dusjen. henger den så opp til tørk i kjellerstua.

Prøvde på vår forrige båt med sterkere vaskemiddel med det resultat att vinduene ble grå. måtte kjøpe ny. Bør nok impregnere til våren. noen som har tips om hva jeg skal bruke. :santcheers:

Bør nok impregnere til våren. noen som har tips om hva jeg skal bruke. :santcheers:

Noen mener at himkok av sanitetssilikon og white spiret er billig og bra. Jeg har prøvd det og det virket OK. Hvordan langtidsvirkningen er vet jeg ikke. Solgte båten året etter.

På den annen side er det vel uansett ikke så store penger det dreier seg om. Kjøp originalvarer på båtutstyrsforetning. Hvis pris er viktig, ungå merkevarer som Jens Sagen osv. Blåtinds er like bra til halve prisen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...