Bützfleth Startet 2.August.2007 Del på Facebook Startet 2.August.2007 Fikk ikke start på motorene idag og ser at det batteriene kanskje burde byttes asap. Hvilke 24 volts batterier bør jeg gå for? Tenker på at de tross alt vil få litt påkjenning innimellom. Ser at det er en del tråder om emnet, men ingen som gir meg svaret jeg leter ettet. Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Kommentar fra moderatorFordekt kommersiell markedsføring slettet. Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 2.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2007 (redigert) BEMA har i hverfall interessant lesning ang batterier. Noen og en hver burde ta seg en titt på den siden. La til en link til ang batterier hos BEMA Redigert 2.August.2007 av Bützfleth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 2.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2007 Er det ingen som bruker 24v i båten? Hadde på følelsen av at det var noen med litt størrelse på volt her. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Jeg bruker 24 volt til start og har to vanlige 12volt startbatterier koblet. Kjøpt på bilextra. Finnes det egene 24volts batterier. Isåfall vil jeg tippe at de er dyrere en 2 12volt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bützfleth Svart 2.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2007 Tar meg en tur innom Bilextra i morgen og ser hva de har. Takker for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Det finnes 24 v batterier, Dette er større batterier bygd sammen av 2 v traksjonsceller i en stålkasse. Brukes til elektriske gaffeltrucker og også som forbruksbatterier i større ferjer og skip. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 4.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2007 Kjøpte meg 2 12v Biltema batterier og håper de varer til våren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 De varer nok både til våren og en seks-sju år til, bare du steller godt med dem (sørger for å holde dem topp ladet, i hovedsak..). Så dette går nok bra ja! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Motoren Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 De varer nok både til våren og en seks-sju år til, bare du steller godt med dem (sørger for å holde dem topp ladet, i hovedsak..). Så dette går nok bra ja! Har selv Biltema batterier på 3. sesongen og har ikke skuffet meg ennå. Så lenge du passer på de og holder de oppladet så er de 100% pålitelige og rimelige batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 5.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2007 Det var godt å høre. Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 Hvis du regner ut pris pr kg batteri er det ikke sikkert det er noe godt kjøp i forhold til andre batterier. Et kvalites 110 amp 28 kg fritidsbatteri selges gjerne for kr 990.- Men batterier vil stige kraftig i pris. Blyet er nå priset på Metallbørsen i London til 3400 dollar pr tonn for et år siden var prisen ca 1200 dollar pr tonn. 60 % av batteriproduksjonskost er bly. Så en dobling av batteripris er mulig hvis blyprisen holder seg oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 5.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2007 Hvor finner jeg kvalitets batterier til den prisen på østlandet? Rimeligste alternativet (uten at jeg brukte mye tid på å lete) var Biltema til ca 990,- for 12v 120Ah. Trenger 2 til så. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 Jeg har selvfølgelig 24V ombord. Har 2 stk 12 V koblet sammen. Biltema batterier er helt ok.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
tom-ass Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 Jeg kjøpte mine fritidsbatterier fra Sønnakpå 115 på Esson her i bygda, mener de kosta 1190 kr. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Naurstad Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 Bruker 24V i båten, her ble det også batterier fra Biltema. Har to 12V i serie på 150Ah, kostet 1698,- pr. stk. Skal kjøpe to til på 220Ah som vil bli brukt kun for start. Trenger så pass til en Scania på 11 liter. De på 220Ah koster 1998,- pr. stk. Hvet noen om billigere batterier på denne størrelsen? Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Bützfleth Svart 29.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2007 Det ble til at jeg kjøpte 4 stk 120Ah på Biltema. 2 på hver bank. Vurderer å få meg 2 til på forbruk. Ser ut til at kjøleskapet trekker litt.. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 Til neste gang.. Biltemabatteriene har vunnet noen tester, det er riktig. Dette er pga pris/nytteforhold.. Jeg hadde aldri orket å bytte batteri titt og ofte, derfor kjøpte jeg Leoch vedlikeholdsfrie AGM-batterier.. Et på 98Ah som startbatteri, og 285Ah som forbruk. Er usikker på CCA og slikt på de, men prisen ble til slutt ganske fordelaktig, faktisk ikke mer enn hva jeg måtte betalt for Exide-Sønnak-skrot, med 60% rabatt.. Det skal sies at jeg handlet litt mer enn bare batterier da, ble en BTM-III, og en lader også. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 29.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2007 Til neste gang..Biltemabatteriene har vunnet noen tester, det er riktig. Dette er pga pris/nytteforhold.. Der har du grunnen til at det ble Biltema denne gangen. Har alfor mye å bruke penger på for tiden... Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 Hei ! Høres bra ut - men strengt tatt er vel Bilextra og Biltema to forskjelige sjapper www.bilextra.no og www.biltema.no -koh Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 Nå er Sønnak batteriene blitt utrolig dyre. Prisen var høy fra før men nå legges til blytillegg på kr 2,- pr Ampertime. DVS: Det legges på prisen 200 kr på et 100 amp batteri og mva kommer i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 Har 24 V ombord. Kjører med 4 stk 100 ampere 12 V heavy duty vedlikeholdsfrie batterier. 2 på hver bank. Aldri hatt stømproblemer. Har 220 V i tillegg og benytter anledningen til å lade når den byr seg. Ligger sjelden i uthavner mere enn 3 dager i strekk før vi beveger på oss. Da er det tid for å tømme septik, fylle vann og gjerne handle litt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.