Jump to content

Hvilke 24v start batterier?

Bützfleth

Recommended Posts

Jeg bruker 24 volt til start og har to vanlige 12volt startbatterier koblet. Kjøpt på bilextra. Finnes det egene 24volts batterier. Isåfall vil jeg tippe at de er dyrere en 2 12volt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

De varer nok både til våren og en seks-sju år til, bare du steller godt med dem (sørger for å holde dem topp ladet, i hovedsak..). Så dette går nok bra ja!

Har selv Biltema batterier på 3. sesongen og har ikke skuffet meg ennå. Så lenge du passer på de og holder de oppladet så er de 100% pålitelige og rimelige batterier. :seeya:

Hvis du regner ut pris pr kg batteri er det ikke sikkert det er noe godt kjøp i forhold til

andre batterier. Et kvalites 110 amp 28 kg fritidsbatteri selges gjerne for kr 990.-

Men batterier vil stige kraftig i pris. Blyet er nå priset på Metallbørsen i London til 3400 dollar pr tonn

for et år siden var prisen ca 1200 dollar pr tonn. 60 % av batteriproduksjonskost er bly.

Så en dobling av batteripris er mulig hvis blyprisen holder seg oppe.

• 4 uker senere...

Til neste gang..

Biltemabatteriene har vunnet noen tester, det er riktig.

Dette er pga pris/nytteforhold..

Jeg hadde aldri orket å bytte batteri titt og ofte, derfor kjøpte jeg Leoch vedlikeholdsfrie AGM-batterier..

Et på 98Ah som startbatteri, og 285Ah som forbruk.

Er usikker på CCA og slikt på de, men prisen ble til slutt ganske fordelaktig, faktisk ikke mer enn hva jeg måtte betalt for Exide-Sønnak-skrot, med 60% rabatt..

Det skal sies at jeg handlet litt mer enn bare batterier da, ble en BTM-III, og en lader også.

Har 24 V ombord. Kjører med 4 stk 100 ampere 12 V heavy duty vedlikeholdsfrie batterier. 2 på hver bank. Aldri hatt stømproblemer. Har 220 V i tillegg og benytter anledningen til å lade når den byr seg. Ligger sjelden i uthavner mere enn 3 dager i strekk før vi beveger på oss. Da er det tid for å tømme septik, fylle vann og gjerne handle litt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...