ygg Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 (edited) Ser at det er relativt mange Scand 550 til en rimelig penge, hva er egentlig bakgrunnen for dette? Jeg er selv på utkikk etter en båt mellom 17-19 fot, selvlensende, høyt fribord, ~90 hk, konsoll, gode sjøegenskaper etc. til bruk i til tider røff sjø ytterst i havgapet. Kan Scand 550 være båten for meg? Hva er det jeg ikke har fått med meg om Scand 550 som gjør at folk vil kvitte seg med den til en under gjennomsnitllig sum penger? ygg Edited August 2, 2007 by ygg (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 Tja. Scand 550 er jo stort sett eldre enn skjærgårdsjeeper generelt, er den ikke? (Mange av dem er "eldre".) De virker solide, så hvorfor ikke slå til på en som ser bra stelt ut, har ok motor og gjerne henger (hvis du trenger en)? Skulle jeg hatt en slik type båt hadde nok Scand 550 vært aktuelt. Vær obs på at selvlensende ikke betyr at man ikke må passe på den. Hadde en Scand 550 som sank i vinter, rett ved min båtplass. Er temmelig sikker på at eieren tenkte at "Pytt, jeg har jo selvlensende båt." - Problemet var imidlertidig at det snødde, og deretter regnet. Snøen ble tung, og båten gikk ned. (Lurer på om det er den som ble solgt med defekt motor på Grimstad Bådsenter... Se Finn.no) PS: Jeg har aldri hørt noe negativt om den båten/ jeepen. Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
ygg Posted August 2, 2007 Author Share Posted August 2, 2007 (edited) Ja, denne ser (for meg) ut til å være mye for pengene: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=16&tot=46 Kanskje litt i overkant på motorsiden, hadde sikker holdt med en 90hk Ønsker en "stor" åpen båt som er stabil i vannet. Edited August 2, 2007 by ygg (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 Det er godt med litt ekstra motor når man plutselig har med 4-5 andre personer i båten... 150 hk er jo godt i overkant, men men... ;-) Da har man til 4-5 personer i båten OG tube-sleping... Jeg ville hørt med et Yamaha verksted (eller noen andre) hva man skal se etter av slitasje på motoren. Godt å vite dette før man kjøper... Lykke til! Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
ygg Posted August 2, 2007 Author Share Posted August 2, 2007 Takker for gode tips, som du skjønner har jeg ikke handlet båt så altfor ofte... Igjen takk! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 Har en bekjent som hadde en slik bår med en 140 hk 2 takter. Han sleit med å unngå å gå tom for bensin. Ikke fordi tanken var liten men fordi motoren slukte bensin. Mange eldre 2 taktere i den størrelsen er veldig tørste. Ikke glem det når du ser på prisene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Spitfire Posted August 3, 2007 Share Posted August 3, 2007 Vi hadde en slik før. Jeg likte båten godt til sitt bruk. Går bra med 150 HK, og båten går godt i sjøen. Forbruket er ikke så alt for galt, hvis du ikke ligger på gassen hele tiden. Men heller ikke gratis å bruke da... :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ygg Posted August 3, 2007 Author Share Posted August 3, 2007 Har en bekjent som hadde en slik bår med en 140 hk 2 takter. Han sleit med å unngå å gå tom for bensin. Ikke fordi tanken var liten men fordi motoren slukte bensin. Mange eldre 2 taktere i den størrelsen er veldig tørste. Ikke glem det når du ser på prisene. Dette er egentlig et veldig godt poeng. Takker for gode råd. ygg Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand_550 Posted August 4, 2007 Share Posted August 4, 2007 heisann. har selv hatt en scand 550. kjempegrei båt, bred å stødig, høyt fribord. hadde en 150 hk på den å da gikk den 47 knop, noe som ble i meste laget.. den begynte å vugge side til side. men veldig realt å ha "nok" motor. brukte mye bensin på tullkjøring men greit nok med fornuftig gassbruk. hadde ikke kvidd meg på å kjøpt en sånn igjen om det var slik type båt jeg var ute etter. du får mye båt for pengene.. løp å kjøp... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted August 4, 2007 Share Posted August 4, 2007 Har flere venner som har vært brukbart fornøyd med Scand550. Har vært brukt i åpent farvann og har opplevdes som trygge. Høy fribord er positivt med tanke på barn og fisking. Båten regnes vel nærmest som skjærgårdsjeepens mor her i landet, var vel første norskbygde båt av typen, og kan vel derfor også regnes/oppleves som litt umoderne. Båten er nokså smal og oppleves som litt trang. Motor - har nå en båt med helt ny 90hk Suzuki 4-takter og regner et forbruk på ca 0,6 l/nm. Inntil ifjor hadde vi en tilsvarende båt (samme vekt/maks hastighet) med en 115hk Johnson to-takter fra 1995 og forbruket på den var vel nærmere det dobbelte. Tallene er basert på forbruk over lange distanser som f.eks Lillesand til Kragerø og med marsjfart på 22/24 knop. Om ikke tallene er helt riktige så gir de i allefall en ide om forskjell i forbruk på en eldre to-takter kontra en ny fire-takter. Båtmagasinet hadde for en del år siden en serie hvor de tok en gammel/sliten Scand550 og bygget den helt om/opp. Hvis du kjøper en sånn båt så ville jeg tatt kontakt med Båtmagasinet og spurt om å få tak i kopi av serien! Lykke til med valg av båt! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 Kjøpte en Scand 550 for noen år tilbake med 115 hk Yamaha. Solgte båten etter 2 måneder og kjøpte Hansvik 560. For det første er båten smal, har et elendig dreneringssystem for vann. Er vel ikke uten grunn at Scand 550 er den jeepen som har gått til bunns flest ganger. Båten opptrer ikke bra i hastigheter over 33 - 35 knop. Føltes skummel i noe sjø. Skroget er vel ikke direkte moderne heller. Begynner å bli en gammel traver. Vær også obs på at det ikke bare er Scand som har støpt disse båtene. Sent på nittitallet var det en annen aktør på banen med samme båten. Selvfølgelig kjøpte jeg en av disse uvitende om det. Fannt sprekker i gelcoaten etter en stund. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pam65 Posted August 7, 2007 Share Posted August 7, 2007 Scand 550 hette opprinnelig Sunrise 550 og har samme skrog som Wester 18/Wester 560 såvidt jeg husker. Det har brukbare sjøegenskaper for størrelsen synes jeg og går vel heller tyngre (på godt og vondt) enn mange nyere skjærgårdsjeeper i den størrelsen. Men de kan ikke sammenlignes med mer påkostede skjærgårdsjeeper som er en-halvannen meter større. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.