Jump to content

Låsing av fremre kalesje på Mørebas 8400DL

Smellingen

Recommended Posts

På Mørebas 8400DL "låses" fremre kalesje i lukket posisjon med en snedig patent bestående av to aluminiumstenger med et "kneledd". Med kneledd mener jeg at stengene stives av på samme måten som vi gjør med et kne når vi hviler hele vekten av kroppen på ett ben: Leddet presses litt bak, eller på båten, oppover. Hos meg er denne låsemekanismen utslitt på begge båtsider noe som gjør at det blir slark i kneet. Stengene greier ikke da å holde det nødvendige presset og kneet smetter over fra den låste posisjonen :nonod:

Over til saken: Er det noen som forhandler slike mekanismer? Skal se om jeg kan få tatt et bilde (hvis jeg ikke får et soleklart svar før det da :smiley: ).

Redigert av Smellingen (see edit history)

Fagfolk kan ha rett...

• 2 uker senere...

Mørebas 7200 har en litt annen variant av låsing som du kanskje kan bygge om til dersom du ikke finner tak i ny lås. Langs den faste siden av kalesjen sitter en glideskinne der to stenger er festet til hver sin glider. Andre enden av stengene er festet i den bevegelige enden av kalesjen med et bevegelig/hengselledd og stengene er akkurat så lange at når de står på langs er kalesjen spent maksimalt og helt lukket. Tar du tak i begge gliderene og drar de mot hverandre åpnes kalesjen. Elegant og grei løsning som du bygger selv av standard kalesjestangdeler.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...