dosern Startet 3.August.2007 Del på Facebook Startet 3.August.2007 jeg vurderer å skjære opp dobbeltbunnen i min daycruiser fra tidlig 70tallet for å fjerne skummet som ligger der da jeg mistenker at dette er rimelig gjennomtrekt av vann. det jeg da lurer på er hvordan skal jeg best forsterke dørken igjen etterpå? planen er å bruke vinkelsliper å skjære ut ett "flak" av dørken for så å få ut alt skummet. er dette en lur ide eller bør jeg fjerne absolutt hele dørken å støpe nytt? holder det å legge inn spanter på tvers av skroget å legge ny dørk oppå dette? hva bør jeg evt bruke for å lage ny dørk? i min båt er det ikke dobbeltskrog, men kun avrettet for å få en "rett" dørk. har vært i kontakt med båtbyggeriet å fått bekreftet at det ligger flyteskum under dørken. kom med tips å råd Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 3.August.2007 Del på Facebook Svart 3.August.2007 (redigert) Har gjort samme jobben på min BostonWhaler, skar ur hele dørken og fjerna skummet som var fullt av vann, laga til noen stiver, la 9mm x-finer over og 2 lag 600 gr grp over dette, fungerer utmerket. Redigert 3.August.2007 av Leidulf (see edit history) Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
dosern Svart 4.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2007 er dette en omfattende å tidkrevende jobb eller går det ganske raskt og greit? vurderer å skjære ut ett stort flak av dørken for så å forsterke å støpe denne inn igjen etterpå, men vet ikke om dette er noen god ide? dette for å slippe å demontere alt av benker å lignende. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Har gjort jobben på en Selmaran. Skar ut dørken med vinkelsliper. (ekstremt med støv, bruk gjerne motorsag isteden) Delte og vippet ut skummet med en skarp, spiss jordspade. Benyttet sjansen til noen reparasjoner fra innsiden. (husk å vaske alt som det skal støpes på med aceton) La 2 langsgående forsterkninger med ca. 1/2meters mellomrom parallelt med midten. La tverrgående forsterkninger fra disse og ut til sidene. Forsterkningene bedsto av 9mm finèr av "tilhengertypen" (dyr og holdbar). Disse ble støpt inn i tre lag glass og polyester. Alt ble dekt med topcoat. (gelcoat med voks som legges på med fordriver) Dørken ble lagt på plass etter at kantene ble faset ned ca. 2,5 cm inn på hver side og støpt fast med 5cm band. Dørken ble skrudd fast til forsterkningene med plateskruer med pakning (slike man bruker til tak) der det ikke syns. Dvs. under innredning. Det vanskeligste var å få rette høyden på forsterkningene i forhold til dørken. Finèrplatene må mattes med båndpusser for å få polyesteren til å henge. VIKTIG! OBS! OBS! Finerplatene skal ikke gå helt ned til bunnen. det kan gi "hardspots" som kan knekke bunnen. Man legger små skumbiter under finèren slik at de kommer noen mm opp. Dermed er det de tre ganger to lagene med glassfiber som er den egentlige forsterkningen. Disse støpes minst 5 cm ut på hver side og er mye mer fjærende enn finèr. Det er også viktig at alle hulrom som dannes, får drenering på undersiden av forsterkningene. De må lages slik at vannet kan renne ut når båten settes på henger. (jo, det vil komme vann inn uansett) En lenseplugg må monteres akter. Anbefaler en i messing beregnet på å skrus med nøkkel. Jeg lagde også et vindu av pleksiglass i dørken akter for å se hvor mye vann det var. Mye arbeid men definitivt verdt det, med lettere båt og oversikt over hva som foregår i bunnen. En jobb vel verdt å gjøre ordentlig. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 4.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2007 takk for godt og utfyllende svar. sitter nå å vurderer om denne jobben skal påbegynnes til uka eller om jeg skal vente til etter sesongen med å gjøre dette.. litt usikker på hvor lang tid jeg vil bruke på jobben å litt surt om resten av sesongen skulle gå fløyten om jeg ikke blir ferdig i tide.. men å en annen side så må det jo også gjøres før vinteren så vannet ikke fryser... tør heller ikke kjøre båten på maks fart da jeg hører det knaser i dørken.. (kjenner den svikter litt når jeg tråker godt ned) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Dette er en stooor jobb som sannsynligvis tar mye lenger tid enn man tror i starten, koster mer enn man tror også. Ikke begynn på det nå. Skal resultatet bli bra må hele dørken fjernes. Som sagt, det er mye jobb og da er det lite tilfredsstillende om sluttresultatet blir halvveis. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Tok meg en sommer. (gjorde andre ting innimellom) Det kan være en idè å gjøre alt det støvete arbeidet vinter/vår og støpearbeidet når temperaturen når 20 grader. Hvis du ikke kan stå oppvarmet innendørs, da. Du behøver ikke være redd for å bruke båten om det knaser litt. Det er sammenpresset/knust skum under dørkplaten som støyer og har ingenting med styrken på skroget å gjøre. Det er selvfølgelig med forbehold om at båten ikke har noen større skader fra utsiden, men det vil jo synes. Hensikten med å ta ut skummet er to: Vann i dobbeltbunnen kan være tungt. Veldig tungt. Skader under vannlinjen kan bare repareres utenfra hvis skummet er i. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Det er sammenpresset/knust skum under dørkplaten som støyer oghar ingenting med styrken på skroget å gjøre. Mnja. Litt uenig. De fleste båter medd ekspandert skum mellom bunnen og dørken er bygget som en "box" konstruksjon, en slags sandwich, hvor skummet gir skroget vridningstivhet og fordeler kreftene det utsettes for. Skroget er mye svekket hvis kjernen har sluppet eller er sprukket. "Box" konstruksjonen erstatter spant, stringers og dekksbjelker. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 Jeg hadde en 19 fot Nordkapp som jeg reiv ut all skummet og la på ny dørk, gjorde ikkeno avstivinger e.l det gikk som rakkern..... ny båt og flere hundre kilo lettere - ble helt rå og kjøre/ta opp på henger etterpå Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
dosern Svart 5.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2007 har fått svar fra båtbyggeriet om at båten veide 350kg som ny, vedder ganske mye på at min veier nesten det dobbelte idag! Hei!Båten veide 350 kg som ny. For å fjerne flytemiddel i dobbelbunn må man skjære opp dørken mellom langbenkene. Jeg anbefaler deretter å legge ny dørk ved hjelp av en finerplate som støpes inn i glassfiber på begge sider. Det vil være fornuftig å legge en avstivning fra kjølen opp mot finerplaten for ikke å få for mye svai i dørken når man går på den. Du behøver ikke sprøyte inn nytt flytemiddel siden luft mellom dobbelbunn vil gi nødvendig flyteeffekt. mvh Øvre Tune Båtbyggeri R. Kristian Skaar sier ikke så mye om at dette bør forsterkes så veldig mye, kun så man skal kunne gå på den.. Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 13.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2007 kikka litt på kantene på dørken idag å merka at dørken er nesten helt løs... er sprukket opp rundt hele så virker som om det er bare å vippe ut hele greia.. brøyt av ett lite hjørne av dørken å fant sprøtt skum som var gjennomtrukket med vann..ekstremt mye vann! hva tar egentlig lengst tid`? å skjære ut å fjerne skummet eller det å legge ny dørk? Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Riving er altid morro, tar kort tid, fremdriften er rask. Det å bygge opp igjen tar tid, mye tid. Den tiden du har har tenkt til å fullføre repperasjonen kan du gange med tre, når du har gjort det kan du gange med tre igjen så er du i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.