Boywonder Startet 4.August.2007 Del på Facebook Startet 4.August.2007 Nå har det skjedd noe rart med båten min... Etter at jeg fikk den tilbake fra firmaet som skulle støpe nye dragere, har båten begynt å grave seg ned i sjøen når jeg er oppe i fart. Det jeg mistenker, er at akterspeilet gir litt etter når jeg "gir på." Han som støpte i nye dragere, har nelig ikke stivet av akterspeilet godt nok, i forhold til hva jeg synes er bra da... Så... Spørsmålet: Er det mulig at det er på grunn av akterspeilet at båten ikke vil "slippe?" Samme hvor mye jeg trimmer, så vil ikke baugen opp... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Ingar Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Hva slags båt er det snakk om, ikke den 2006 modellen regner jeg med? Kan du si mer om hva som er gjort? Bilder? Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 4.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2007 Det er den ja... Dragerne delaminerte, så de som støpte den støpte inn nye dragere, men de gikk ikke noe langt opp på akterspeilet... derfor lurer jeg på om det kan være problemet eller om det er andre muligheter...? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
o.b.lix Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 (redigert) Hvis jeg forstår deg rett, så får du båten på plan, men den kjører baugen ned? Har vært borti dette, da var det skjell som satt på akterspeilet som gjorde at underside på båten fikk en "nedoverbøy" slik at den overplante så mye at det var skummelt Redigert 4.August.2007 av o.b.lix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Du verden, ut fra din beskrivelse høres heving av kjøpet ut til å være den beste løsningen? Det bør vel være mulig å se om akterspeilet gir etter hvis du inspiserer mens en annen kjører? Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 4.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2007 Har vært borti dette, da var det skjell som satt på akterspeilet som gjorde at underside på båten fikk en "nedoverbøy" slik at den overplante så mye at det var skummelt Hmmm.... Får sjekke dette... For det er ikke akkurat gøy med så mye overplaning... Du verden, ut fra din beskrivelse høres heving av kjøpet ut til å være den beste løsningen? He he! Du kan så si, men venter litt foreløpig. Kjøpte den som halvfabrikat og har gjort endel ekstra med den, så vil jo helst beholde den.. Grunnen til at jeg vet at akterspeilet "gir" seg litt, er at jeg testet det når båten var på land. Da var det litt svikt i speilet når jeg stod og hoppet på motoren når den var trimmet opp. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Sleipner93 Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Det hørtes ikke så veldig bra ut da... hoppet på motoren :lol: ! Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 4.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2007 YAMAHA'n tåler det. Verre med akterspeilet.... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Boywonder Svart 4.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2007 ikke noen flere forslag til hva det kan være? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Ingar Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Slik jeg skjønner det første innlegget hadde du ikke dette problemet tidligere. Det dukket opp etter "støping av nye dragere". Høres altså ut som om jobben har ført til det motsatte av det man ønsket, å forsterke skroget? Tror du må forklare litt mer rundt dette.... På de bildene du har lagt ut fra byggingen ser jo forsterkningene ganske så veldimensjonerte ut. Ble innerlineren demonert ifm "støping av nye dragere"? Har du noe bilde av det som er gjort? Kan man utelukke at bunnen har blitt deformert, f.eks. ved at støpingen har skjedd mens båten sto på henger? Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 5.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2007 Båten ble delt når de støpte inn nye dragere. De tok ut de som stod der og satte inn nye. Disse var mye mindre og går ikke noe særlig opp på akterspeilet. Det virker ikke som om skroget har blitt noe deformert, selv om jeg ikke kan garantere dette... Men er det så at et akterspeil som "gir" seg litt utover, vil føre til at båte overplaner? Selv om jeg har trimmet godt opp? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
o.b.lix Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 Hvis det ikke er akterspeilet som gir seg, men bunnen, dvs slik at bunnen "bøyer seg" når akterspeilet bøyes bakover, vil du også få en bunn med "nedoverbøy" som vil føre til overplaning... Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 5.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2007 Problemet er nå løst! Tok meg en tur under båten istad og så at det var grodd noe inni h... med rur under der... Skrapte det vekk og voila! Burde kanskje sjekket det tidligere... Takk for alle gode tips! Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
chagall Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 Problemet er nå løst! Tok meg en tur under båten istad og så at det var grodd noe inni h... med rur under der... Ja, det burde du ha sjekket først. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 Jaja, trøst deg med at du er ikke den første her og kommer heller ikke til å være den siste til å oppleve slike ting. hehehehehehe Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 5.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2007 Ja, det burde du ha sjekket først. Grunnen til at jeg ikke har fått sjekket det før idag, er fordi jeg har vært på jobb... Og grunnen til at jeg spurte om råd, var fordi jeg visste at det er noe bevegelse i akterspeilet og jeg ville derfor forhøre meg om det kunne ha noe å si. Ellers tusen hjertelig takk for et godt tips.... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.