Jump to content

Båten vil ikke "slippe" vannet

Boywonder

Recommended Posts

Nå har det skjedd noe rart med båten min... Etter at jeg fikk den tilbake fra firmaet som skulle støpe nye dragere, har båten begynt å grave seg ned i sjøen når jeg er oppe i fart. Det jeg mistenker, er at akterspeilet gir litt etter når jeg "gir på." Han som støpte i nye dragere, har nelig ikke stivet av akterspeilet godt nok, i forhold til hva jeg synes er bra da... Så... Spørsmålet: Er det mulig at det er på grunn av akterspeilet at båten ikke vil "slippe?" Samme hvor mye jeg trimmer, så vil ikke baugen opp... :headbang:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Har vært borti dette, da var det skjell som satt på akterspeilet som gjorde at underside på båten fikk en "nedoverbøy" slik at den overplante så mye at det var skummelt

Hmmm.... Får sjekke dette... For det er ikke akkurat gøy med så mye overplaning...

Du verden, ut fra din beskrivelse høres heving av kjøpet ut til å være den beste løsningen?

He he! Du kan så si, men venter litt foreløpig. Kjøpte den som halvfabrikat og har gjort endel ekstra med den, så vil jo helst beholde den.. Grunnen til at jeg vet at akterspeilet "gir" seg litt, er at jeg testet det når båten var på land. Da var det litt svikt i speilet når jeg stod og hoppet på motoren når den var trimmet opp.

Slik jeg skjønner det første innlegget hadde du ikke dette problemet tidligere. Det dukket opp etter "støping av nye dragere".

Høres altså ut som om jobben har ført til det motsatte av det man ønsket, å forsterke skroget?

Tror du må forklare litt mer rundt dette....

På de bildene du har lagt ut fra byggingen ser jo forsterkningene ganske så veldimensjonerte ut.

Ble innerlineren demonert ifm "støping av nye dragere"? Har du noe bilde av det som er gjort?

Kan man utelukke at bunnen har blitt deformert, f.eks. ved at støpingen har skjedd mens båten sto på henger?

Båten ble delt når de støpte inn nye dragere. De tok ut de som stod der og satte inn nye. Disse var mye mindre og går ikke noe særlig opp på akterspeilet. Det virker ikke som om skroget har blitt noe deformert, selv om jeg ikke kan garantere dette...

Men er det så at et akterspeil som "gir" seg litt utover, vil føre til at båte overplaner? Selv om jeg har trimmet godt opp?

Ja, det burde du ha sjekket først. :nonod:

:headbang:

Grunnen til at jeg ikke har fått sjekket det før idag, er fordi jeg har vært på jobb... Og grunnen til at jeg spurte om råd, var fordi jeg visste at det er noe bevegelse i akterspeilet og jeg ville derfor forhøre meg om det kunne ha noe å si. Ellers tusen hjertelig takk for et godt tips.... :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...