Jump to content

Yanmar 2 GM, klakkelydd på visse turtall ?

Stitch

Recommended Posts

Har en Albin Nova med en Yanmar 2 GM. Mototren fungerer utmerket, men har en banke/klakkelydd på visse turtall. Høres ut som det er kast i propellakselen. Satt på sinkanode på akselen når jeg satte ut båten i våres, men den mistet jeg ???, satte på ny. Tror det er den som gir ulyden, det er av den lange typen (eggformet). Kan ikke huske at lyden var der mens andoen var borte. Er det noen som har opplevd det samme og eventuelt har noen tips ??

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Klakkelydd på visse turtall ?.

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Mvh

Stitch

Albin Nova

Dersom det er noen trøst så har jeg samme problemet. Å få anoden til å sitte på akslingen er vanskelig. Jeg teiter det til alt jeg klarer samt limer mutrene. Noen år går dette godt, andre år dårlig. Jeg antar klakkelyden er når anoden begynner å løsne. Noen som har andre forklaringer.

Ja mulig den er løs, men det er ikke noe tegn til det egentlig. Tenkte dykke ned å sjekke. Har en annen teori om at det er slark i foldepropellen. For klakkelyden er ikke der når det er belastning på motoren, dvs når jeg kjører i motsjø etc. Kjører jeg medsjø kommer lyden på vei ned fra bølgen. Vet ikke om lyden er "skadelig" på noe måte, men det er veldig irrirterende. Det kommer uten tvil fra gear, aksling eller propell fordi når jeg ruser i fri maler motoren som en katt og det er ingen ulyder.

Mvh

Stitch

Albin Nova

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...