trikkern Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Jeg ante også fred og ingen fare! Så en blåse et godt stykke utenfor en stake. Da jeg passerte staken fikk jeg tau i propellen. Noen hadde festet tau fra blåsa i staken. Det gikk nå bra, for tauet ble kuttet av propellen. Det er altså ulovlig å feste fiskeredskap eller fortøye båter i sjømerkene. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 ......At noen får redskap på propellen skyldes at ilen flyter i vannskorpa ,da all reskap skal merkes kan og bør slikt anmeldes til politiet..... To ting: 1) Hvis "ilen flyter i vannskorpa", da må det være helt ekstremt grunt . . . . . 2) Tror du i fullt alvor at politiet ville lette en eneste finger på en slik sak? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
fiskebat Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 [propellene. Opplysningen fra fiskebat var ny for meg. Så til spørsmålet: Skjer det ofte at ilen flyter i vannskorpa? Nei, men om det skjer så får helt sikkert noen den på propellen. Har aldri hørt om noen som har fått riktig gjort blåse/ile på propellen. En garnlenke er ofte fra 10 til 20 garn og mere , og koster en del tusener kroner så de har ikke iler som ligger og flyter , det er for dyrt og miste redskapen og en kan og bli gjort erstatningsansvarlig om en slik ile som flyter kommer i proppelen til noen , erstatningsansvar kan og vere en grunnn til at enkelte ål og hummer fiskere ikke vill merke redskapen sin , synketau er da ikke så mye dyrere , men enkelte er utrolige gjerrige , slike må bare varsles att anmeldelse blir gitt om de fortseter å gjøre dette uavhengig om dette gjøres av yrke eller fritids fiskere. Det er faktisk utrolig mye rart som kaller seg yrkesfiskere , for ordens skyld jeg er ikke yrkesfisker. Rikktige usatte Iler og blåser ikke noe problem , tror problemet er att mange tror at det er lett å få en ile/blåse på propelen , som tidligere skrevet det er svært vanskelig å klare det uten å ta blåsa ombord i båten og deretter med noen uheldige manøvrer så er det fort å få et kjæmpe napp. Så om farvannet foran ser ut somm ei tyttebærtue er det bare å gå rett framm, er det en stang vaker( høg jernstang med ett eller flere flagg) med blåse ca 1 m ved siden er det ikke lurt å kjøre mellom disse, men er du såpass langt ut så har du trolig sett den på radaren. Du ser det på stanga hvordan tauet går ned mot bunnen , så det er best å gå bak (etter strømmretningen) Krabbeteiner settes og i lange lenker med ei blåse i hver ende med bare synketau eller jernringer på ilen ,slik att denn er helt sikra mot å flyte . Jeg går ofte om natta og er aldri bekymret for å kjøre på egne eller andres blåser og iler, stoler på att de bruker synketau eller jernringer , og har aldri sett en ile ligge å flyte , om noen ser en slik ile så for all del ta den opp ,eller heng på noe så den ikke flyter, ikke alle forstår hvor viktig dette er så jeg mener det er grovt uaktsomt å bare seile videre om en ser tauverk ligge å flyte der det er båtrafikk i mørket. Om noen har fått iler/tau i propelen er det som regel sitt eget som har kommet i propellen ved trekking av anker/redsakap etc , da det er fort gjort både for den erfarne og andre å få tau propelen . Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 , om noen ser en slik ile så for all del ta den opp ,eller heng på noe så den ikke flyter, ikke alle forstår hvor viktig dette er så jeg mener det er grovt uaktsomt å bare seile videre om en ser tauverk ligge å flyte der det er båtrafikk i mørket. om man henger noe på vil kanskje den uvitende hobbyfisker lære noe han aldri har tenkt på Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Hørte ofte på radioen før , minelingnende gjenstand obsbervert ved ....osv joda det er mye som kan brukes . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.